sep 072017
 

10-dieet-tipsHet kan een enorme opgave zijn om de knop om te draaien en aan een gezondere levensstijl te beginnen. Je hebt het gevoel dat je allerlei lekkere dingen moet opofferen en resultaten laten vaak lang op zich wachten.

Als je dan eenmaal de knoop het doorgehakt dan wordt je al snel geconfronteerd met het volgende probleem… het volhouden!

Vaak kunnen we dan ook wel een steuntje in de rug gebruiken als we aan deze zware opgave beginnen. Sta jij op het punt om de knop om te zetten?

Hier zijn 10 tips die je kunnen helpen om de weg naar een gezonder, slanker lichaam makkelijker en een stuk minder pijnlijk te maken.

1. Zorg dat je geen voedsel in huis hebt dat je probeert te vermijden

Ken je het gevoel. Het is 20:00 ’s avonds. Het avondeten is alweer even geleden. Je hebt trek. Geen honger maar gewoon zin in iets lekkers. De chipszak in de keukenkast roept.

Ok… één handje dan! Je aandacht gaat weer naar de tv, en dat ene handje worden er twee, en dan drie. De volgende keer dat je je bewust wordt van de chipszak is hij half leeg. Langzaam bekruipt het schuldgevoel je. Ok, dan wordt morgen de dag dat we écht bewuster gaan eten!

Het is een veelvoorkomende valkuil. Onze snoepgewoonten zitten vaak diepgeworteld. Het is vaak erg lastig om de knop om te zetten.

Maar wat als je om te genieten van die zak chips eerst naar de winkel moet? Als het enige ‘snaaivoer’ dat je in de kast hebt liggen dat gezonde alternatief is dat je van gisteren in huis hebt gehaald?

Kortom, het wordt een stuk makkelijker om de verleiding om te snoepen te weerstaan als je dat snoep voortaan in de winkel laat liggen.

2. Eet iets goeds voordat je iets slechts pakt

Deze werkt heel goed voor kinderen, maar voor volwassenen is hij ook zeer effectie.

Maak een regel:

Als je een koekje wilt, dan moet je eerst iets gezonds eten. Bijvoorbeeld een appel, wortel of stengel bleekselderij. Als je frisdrank wilt, dan moet je eerst een glas water drinken.

Soms heb je na het eten van de appel of groente al geen zin meer in het koekje. Is dit wel het geval dan is de kans in ieder geval een stuk kleiner dat je teveel koekjes gaat eten.

 

3. Eet gezond voedsel dat je lekker vind als je honger hebt

Hou je van omelet, wokgroente, banaan, pistachenootjes, kipfilet of avocado’s? Kies dan voor een van deze als je trek hebt in plaats van snoep of gebak. Of het nu 11 uur ’s ochtends is of 9 uur ’s avonds. Kies altijd voor écht voedsel in plaats van eten uit een pakje of bakje.

4. Doe meer groene dingen op je bord

En nee… groene M&M’s tellen niet! We hebben het hier over groene groente. Neem als lunch wat vaker een salade met groene bladgroenten. Of als ontbijt bijvoorbeeld een groene smoothie.

groene-bladgroente

Probeer meer groene groenten tijdens je avondmaaltijden te eten. Doe bijvoorbeeld wat meer andijvie en wat minder aardappels door de andijviestamppot.

5. Verander één ding tegelijk

Als we besluiten om af te vallen dan willen we vaak ons hele leven in één keer omgooien. Meer sporten, gezonder eten, minder snoepen. Alles tegelijk. Geen wonder dat we er vaak enorm tegenop zien om de knoop door te hakken. Alleen al het idee eraan te moeten beginnen zorgt voor een emotionele vreetbui!

Hoeveel minder stress zou het opleveren als je één simpele verandering tegelijk aanbracht?

Probeer dus niet om je hele dieet in één dag compleet om te gooien. Deze aanpak werkt meestal niet. Richt je op een verandering tegelijk. Begin met iets wat je makkelij vindt. Doe dit een week en voeg dan iets toe. Zo kun je voortbouwen op je successen.

7. Houd makkelijke gezonde snacks bij de hand

Als je tip 1 hebt gevolgd dan heb je geen ongezonde snacks of snoep meer in huis. Zorg er dan wel voor dat je wat simpele gezonde alternatieven bij de hand hebt. Bijvoorbeeld noten (geen pinda’s) of groente (probeer eens wortel/komkommer/bleekselderij stengels met wat hummus). Of maak je eigen energierepen en -balletjes.

8. Beloon jezelf niet met eten

Goed, ik heb een uur gesport. Tijd om mezelf te belonen met een stuk taart. Ik heb me een week aan mijn dieet gehouden. Mooi! Tijd om te hamsteren op de snoepafdeling in de supermarkt. Herkenbaar?

Ben je een emotionele overeter? Probeer jezelf dan met iets anders te belonen dan voedsel. Of laat het feit dat je weer een positieve stap in de richting van een gezonder, slanker leven hebt gezet je beloning zijn.

9. Houd een eet-dagboekje bij

Dit is niet om calorieën te tellen. het is om je bewust te worden van de keuzes die je maakt op het gebied van voeding.

Schrijf alles op wat je eet. Er is één regel… Schrijf op wat je gaat eten VOOR je het daadwerkelijk eet. Dit geeft je een moment om na te denken over wat je van plan bent in je mond te steken. Past het binnen je dieet? Mooi. Zo niet, dan is dit het moment om het te laten liggen of een gezonder alternatief te kiezen.

10. Plan vooruit

Dit kan tot 80% van je succes bepalen. Het verschil tussen zij die succesvol afvallen en zij die het niet halen is vaak de bereidheid om te plannen.

Als je niet van tevoren gepland hebt wat je vandaag gaat eten, dan is de kans dat je ongezonde keuzes maakt veel groten. Zorg dus dat je precies weet wat je vandaag voor ontbijt, lunch en diner gaat eten. Weet ook welke snacks je vandaag mag hebben en wanneer.

Je kunt het zelfs nog een stap verder doorvoeren en voor de hele week precies plannen wat je iedere dag gaat eten. Je kunt dan in één keer alles in huis halen. Haal dan ook alleen die dingen die op je lijstje staan.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.