14 Tips Om Sneller Af Te Vallen

14 Tips Om Sneller Af Te Vallen

Volgens het CBS is zeker de helft van de Nederlanders te dik… en het aantal groeit nog steeds elk jaar. De verwachting is dat over tien jaar bijna twee derde van de Nederlanders te dik zal zijn.

Dat is absoluut geen goed nieuws want overgewicht kan je risico verhogen om vroegtijdig overlijden en brengt allerlei gezondheidsrisico’s met zich mee zoals diabetes, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, kanker en nog veel meer.

Het is dus heel belangrijk om een gezond gewicht te hebben en ook vooral te behouden. Daarom zijn hier 14 tips die je zullen helpen met afvallen:

1: laat frisdrank en andere vloeibare calorieën staan

Vloeibare calorieën zijn absoluut de nummer één dik maker! Of het nu gaat om een glas cola of een glas fruitsap, ze bevatten beide evenveel klontjes suiker! Het beste kun je, als je sneller wilt afvallen, daarom gewoon water drinken.

Zie ook: 9 Verrassende Dingen Die Er Met Je Gebeuren Als Je Meer Water Drinkt

Als je water drinkt bij of voor het eten dan zit je ook nog eens eerder vol en eet je automatisch minder. Je kunt ook koffie drinken, dat kan helpen om meer energie te verbranden en ook je hongergevoel af te remmen.

2: Vermijd alle toegevoegde suikers

Dit is helaas een stuk lastiger dan je denkt. 50% van de producten in een supermarkt bevatten namelijk kunstmatig toegevoegde suiker. Vooral fructose maakt je dikker omdat deze zoetstof nul invloed heeft op ons verzadigingsgevoel.

Lees dus altijd goed de bijsluiter voordat je een product in je winkelwagentje legt. Bedenk ook dat toegevoegde suiker vaak schuilgaat onder verborgen namen in de poging van fabrikanten om hun producten gezonder te laten voorkomen dan ze in werkelijkheid zijn.

3: Eet eieren als ontbijt

Eieren bevatten eiwitten en vetten die je een langdurig verzadigd gevoel kunnen geven. De dooier bevat daarnaast ontzettend veel gezonde voedingsstoffen. Als je geen fan bent van eieren kun je ook kiezen voor een ander eiwitrijk ontbijt zoals bijvoorbeeld haver met volle yoghurt en noten of een zelfgemaakte smoothie of zelfs een eiwitrijke salade.

4: Vermijd alle geraffineerde koolhydraten

Vooral wit meel maar ook bloem, ook witte rijst, noedels en spaghetti zijn allemaal dik makers. Als je echt wilt afvallen. Eet hoogstens wat pseudo granen zoals bijvoorbeeld quinoa, gerest, spelt of amaranth. Dit zijn zaden en daardoor bevatten ze veel minder koolhydraten.

5: Vermijd crash diëten

Kies in plaats van een crash dieet voor een koolhydraat-arm dieet. Bij een crashdieet val je in korte tijd enorm af maar zodra je weer begint te eten dan komt het er meestal gewoon weer aan. Bij een crashdieet krijg je vaak ook je benodigde vitamines en mineralen niet binnen waardoor je uiteindelijk jezelf gewoon aan’t uithongeren bent.

Bij een tijdelijk low-carb dieet krijg je wel alle bouwstoffen voor je lichaam binnen waardoor je geen roofbouw pleegt en toch goed kunt afvallen doordat je per saldo minder calorieën binnenkrijgt.

De truc van een low-carb dieet is dat je uiteindelijk minder insuline aanmaakt omdat je minder koolhydraten eet en daardoor sla je minder vet op. Insuline is namelijk echt een vetopslag hormoon. Daarnaast verminder je de kans op insuline resistentie en diabetes.

6: Gebruik kleinere borden kopjes en bestek

Deze vreemde truc werkt volgens wetenschappers uitstekend als steuntje in de rug bij het afvallen, want je hebt zo nauwelijks door dat je eigenlijk kleinere porties eet.

7: Zorg voor gezonde tussendoortjes

Als je toch honger krijgt tussendoor kun je beter zorgen voor gezondere hapjes in huis, want ja als je ongezonde dingen koopt dan is de kans groot dat je op een bepaald moment voor de bijl gaat. Dus ja haal gezonde snacks en tussendoortjes in huis. Bijvoorbeeld groenten met zelfgemaakte dipsaus of hummus.

8: Doe aan sport

Een inkoppertje natuurlijk. Hoewel, mensen verbranden met sporten vaak minder calorieën dan ze denken. Als je wilt afvallen is het een stuk makkelijker om minder calorieën te eten dan om overtollige calorieën te verbranden.

Als je kiest voor duursport of cardio dan verbrand je vooral veel calorieën tijdens het bewegen. Kies je voor krachttraining dan verbrand je ook na het sporten nog veel calorieën. Het beste is natuurlijk een combinatie.

Pas echter wel op met cardio, want vaak krijg je hierdoor honger en eet je vervolgens meer calorieën dan je tijdens het sporten hebt verbrandt. Ook kun je door cardio moe worden waardoor je vervolgens langer op de bank blijft liggen en per saldo op een dag minder beweegt in plaats van meer!

Als je wilt afvallen kun je het beste drie keer per week aan krachttraining doen of een workout die kracht en cardio combineert zoals kettlebell training .

9: Eet vezelrijke voeding

Vezels zorgen ervoor dat je je eerder en langer verzadigd voelt. Daarom kun je beste voor onbewerkte voeding kiezen zodat alle vezels er nog in zitten. Groenten, fruit, noten, zaden en peulvruchten bevatten allemaal heel veel vezels. Daarnaast bevatten vooral groenten en fruit veel water en vezels waardoor je snel vol zit. Tegelijkertijd bevatten ze weinig calorieën, wat natuurlijk ook helpt bij het afvallen.

Sommige mensen slikken voor de maaltijd nog een vezel capsule zoals bijvoorbeeld glucomannan om de eetlust wat te remmen. Glucomannan bevat vezels die ontzettend veel water opnemen waardoor een verzadigd gevoel ontstaat en je veel minder honger hebt.

10: Kauw langzaam

Veel mensen eten gehaast… maar wanneer je rustig kauwt en eet kunnen de verzadigingshormonen in je lichaam goed te werk doen en eet je vervolgens minder. Het duurt namelijk even voordat je maag aan je hersenen doorgeeft dat hij vol zit.

Eet ook niet achter de tv. Als je gedachteloos zit te eten tijdens het volgen van een film of serie dan merk je ook niet dat je vol zit, waardoor je uiteindelijk veel meer eet dan nodig.

11: Zorg dat je goed slaapt

Als je overdag moe bent, zo blijkt uit onderzoek, ga je eerder naar suikerrijk voedsel grijpen om de energie weer aan te vullen. Volgens onderzoekers hebben slechte slapers dan ook 55 tot 98 procent meer kans op overgewicht.

Als je moe bent dan is de kans ook groot dat je meer gaat luieren en dus minder calorieën op een dag verbrandt.

12: Ga niet op dieet

Diëten werken vaak alleen tijdelijk. Sommige onderzoeken laten zien dat mensen die regelmatig een dieet volgen meestal jojoën en op termijn juist dikker worden.

Het beste is om gewoon altijd gezond te eten. De beste dieetboeken zijn er dan ook op gericht om je eetgewoonten blijvend te verbeteren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit meer een koekje mag. Het gaat erom dat je voeding in evenwicht is.

13: Probeer intermittent fasting

Dit is niet echt een dieet maar meer tijdelijk vaste. Je slaat dan het ontbijt over waardoor je uiteindelijk 18 uur niet eet. Dit wordt ook wel de 18:6 methode genoemd. Je eet gedurende 6 uur van de dag en vast dan 18 uur.

Hierdoor krijg een gemiddeld minder energie binnen maar wel de voedingsstoffen om gezond te blijven. In de tijd dat je vast houden de cellen van je lichaam een grote schoonmaak waardoor je uiteindelijk nog gezonder wordt ook! Voor deze ontdekking heeft de Japanse Dr. Yoshinori Ohsumi zelfs de nobelprijs gewonnen!

14: Wees niet bang voor vet

Vroeger dachten we dat we dik werden van vet. Inmiddels weten we echter dat vetten juist verzadigen voor lange tijd en het hongergevoel kunnen dempen. Dat komt doordat de maag zich langzamer leegt. Belangrijk is wel om de gezonde vetten te eten. Eet dus liever geen geraffineerde vetten. Het beste is om je vetten uit je voeding te halen, zoals bijvoorbeeld avocado, vette vis of noten.

Kies liever ook voor volle zuivel en niet voor de magere variant. Volle zuivel verzadigd niet alleen langer maar levert ook de vet-oplosbare vitamines A, D, E en K.

Geraffineerde vetten uit vette snacks, chips en bewerkt voedsel leveren heel veel calorieën maar slechts weinig voedingsstoffen, dus daar kun je maar beter bij wegblijven. Als je op zoek bent naar een vet of olie kies dan bijvoorbeeld voor olijfolie.

Zo, dat waren 14 simpele tips om makkelijker en sneller af te vallen. Wil je nog meer eenvoudige en gezonde tips om iedere dag meer vet te verbranden? Schijf je dan hier in en ontvang ons gratis e-book met simpele afslank trucs.

14 Simpele tips om sneller vet te verbranden en makkelijker af te vallen.

Share

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.