jun 242013
 

Wil je minder last hebben van dat vervelende hongergevoel en de behoefte naar ongezonde snack’s? Zet dan de onderstaande voedselsoorten op je boodschappenlijstje. Ze zullen je een voldaan gevoel en je suikerbehoefte verminderen. Daarnaast hebben veel van deze voedselsoorten ook nog eens een hoop andere gunstige effecten op je gezondheid.


bonen1. Bonen: Een onderzoek aan de universiteit van Californië wijst erop dat het eten van bonen helpt bij de aanmaak van het hormoon cholecystokinine. Hoewel je er waarschijnlijk nooit van hebt gehoord, speelt dit hormoon een belangrijke rol bij de vertering van vet, koolhydraten en eiwitten. Daarnaast helpt het op een natuurlijke manier je honger onderdrukken. Ook is er enig bewijs dat bonen helpen bij het in balans houden van je bloedsuikerspiegel. Als extra bonus voor je gezondheid helpen vezelrijke bonen ook bij het verlagen van cholesterol.


eieren2. Eieren: Een ei zit vol eiwitten en helpt je om veel langer een voldaan gevoel te behouden. Een onderzoek onder vrouwen met overgewicht heeft aangetoond dat de vrouwen die als ontbijt 2 eieren met 2 sneetjes geroosterd brood aten, de 36 uur daarna veel minder aten dan vrouwen die een ander ontbijt aten met dezelfde hoeveelheid calorieën. Ander onderzoek wijst uit dat eiwitten helpen om de pieken in je bloedsuikerspiegel te voorkomen die leiden tot hongergevoel.


groene-thee3. Groene Thee: Groene thee is rijk aan catechinen. Dit zijn antioxidanten die al lange tijd onder de aandacht zijn van wetenschappers vanwege hun heilzame werking op onder meer de ziekte van Alzheimer en cardiovasculaire aandoeningen. Daarnaast kunnen ze je ook helpen bij het afslanken. Een recent Japans onderzoek heeft aangetoond dat een groep mannen die dagelijks een pot groene thee dronken hun stofwisseling versnelden, gewicht verloren en hun BMI aanzienlijk verlaagden. Daarnaast lieten zij ook een verlaging van hun cholesterol zien.

Zie ook: Afvallen Met Groene Thee


salade4. Salade: Heb je de gewoonte om jezelf vol te proppen tijdens maaltijden? Het eten van een grote salade (zonder dressing) aan het begin van de maaltijd kan je helpen om calorie inname te beperken. Een onderzoek aan de Penn State Universiteit heeft aangetoond dat vrouwen die aan het begin van de maaltijd een calorie-arme salade aten, de rest van de maaltijd 12% minder aten. Dit ondanks het feit dat ze zoveel mochten eten als ze wilden.

Een salade van rauwkost en groene bladgroenten geeft je een voldaan gevoel. Het geheim is dat een salade in verhouding tot zijn volume slechts zeer weinig calorieën bevat. Een bijkomend voordeel is dat rauwkost en groene bladgroenten rijk zijn aan onder meer vitamine C, E, B9, Cartonoïden, Lycopeen en Aminozuren. Deze spelen allemaal een rol bij een goede gezondheid.


olijfolie5. Olijfolie: De vetten in olijfolie zijn enkelvoudige onverzadigde vetten. Deze worden ook wel goede vetten genoemd. Onderzoek heeft aangetoond dat olijfolie kan helpen bij het tegengaan van hongergevoel en dat het helpt bij de afbraak van vet dat opgeslagen is in het lichaam en het versnellen van de stofwisseling. Olijfolie is dan ook een uitstekende vervanging voor margarine en boter. Gebruikt het als dressing over je salade, als marinade of als dip voor je brood.


peren6. Peren: Peren zijn rijk aan pectine vezels. Deze helpen om het bloedsuikerspiegel te verlagen en zorgen ervoor dat je langer een voldaan gevoel hebt en minder geneigd bent om tussen maaltijden door te snacken. Een Braziliaans onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen die iedere dag 3 kleine peren aten, meer gewicht verloren dan vrouwen die verder hetzelfde dieet volgden maar in plaats van peren 3 haverkoekjes per dag aten.


Mager Rundvlees7. Mager Rundvlees: Als je probeert af te vallen dan zou ook mager rundvlees regelmatig op je menu moeten staan. Het is namelijk een rijke bron van leucine. Dit is een essentieel aminozuur dat helpt bij het in stand houden van spiermassa. Het wordt niet door het lichaam aangemaakt en je kunt het dus alleen via je voeding binnen krijgen. Leucine zit voornamelijk in eiwitrijke producten zoals vlees, vis en zuivelproducten. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die ongeveer 280 gram mager rundvlees per dag aten, meer gewicht, meer vet en minder spiermassa verloren dan mensen die een dieet volgden met dezelfde hoeveelheid calorieën maar minder eiwitten. Ook hadden zij minder last van hongergevoel.


Soep8. Soep: Een kop soep voor de maaltijd kan helpen om de honger te onderdrukken. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die voor de maaltijd een kop soep namen ongeveer 20% minder aten dan mensen die de soep oversloegen. Onderzoekers vermoeden dat dit ligt aan het feit dat zelfs de simpelste soep een verzadigend effect kan hebben omdat deze door de hersenen als vullend wordt ervaren. hetzelfde geldt voor het drinken van een glas water vóór de maaltijd.


grapefruit9. Grapefruit: Het eten van een halve grapefruit voor iedere maaltijd of het drie keer per dag drinken van een glas grapefruitsap kan je helpen om af te vallen. Dit bleek uit een onderzoek onder 91 mensen met overgewicht dat in 2006 werd gedaan door de Scripps Clinic. Een grapfruit is ook rijk aan phytochemicaliën. Men vermoedt dat deze een zeer belangrijke rol spelen voor het in stand houden van je algehele gezondheid. Ze gaan onder andere de afbraak van het skelet tegen, hebben een anti-inflammatoire en antibacteriele werking en lijken bij te dragen aan het voorkomen van onder andere kanker en cardiovasculaire aandoeningen. Er zijn vele verschillende soorten phytochemicaliën en ze komen voor in plantaardig voedsel.


Kaneel10. Kaneel: Iedere dag een beetje kaneel lijkt te helpen bij het voorkomen van insuline pieken tussen maaltijden die zorgen voor hongergevoel en de drang naar suiker. Uit onderzoek blijkt dat een kwart theelepeltje kaneel per dag ook resulteert in een verlaging van cholesterol, bloedsuikerspiegel en triglyceriden bij mensen met diabetes type 2.


tofu11. Tofu: Heb je de neiging om tijdens maaltijden te overeten?  Tofu helpt om ervoor te zorgen dat je sneller vol zit. Het is ook een rijke bron van eiwitten. Dit is de reden dat het ook vaak als vleesvervanger wordt gebruikt. Uit onderzoek bleek dat vrouwen met overgewicht die vóór de maaltijd tofu kregen, tijdens de maaltijd minder aten dan vrouwen die kip als voorgerecht kregen.


azijn12. Azijn: Een Zweeds onderzoek wees uit dat mensen die hun brood doopten in azijn zich voller voelden dan mensen die dit niet deden. De waarschijnlijke reden hiervoor is dat azijnzuur de doorstroming van voedsel vanuit de maag naar de dunne darm vertraagd, zodat je langer vol zit. Azijn kan ook de snelle stijging van je bloedsuikerspiegel voorkomen die normaal het gevolg is van het eten van geraffineerde suikers.

Zie ook: Appelazijn, Wondermiddel Bij Afvallen?


vezelrijke-ontbijtgranen13. Vezelrijke Ontbijtgranen: Ontbijtgranen die veel vezels bevatten geven je sneller een voldaan gevoel. Tijdens een onderzoek in de VS kregen 14 vrijwilligers één van vijf soorten ontbijtgranen. Daarna werden ze losgelaten op een ontbijtbuffet. Degenen die de ontbijtgranen hadden gegeten met de hoogste concentratie vezels, aten daarna minder dan de rest van de groep. Een vezelrijk ontbijt is dus een goed begin van de dag als je wat overtollige kilo’s kwijt wilt.


noten14. Noten: Hoewel ze veel calorieën bevatten, heeft onderzoek aangetoond dat mensen die noten als snack eten gemiddeld dunner zijn dan mensen die dit niet doen. Uit een onderzoek van de Purdue Universiteit, waarbij 15 mensen met een normaal gewicht ongeveer 500 kcal aan noten toevoegden aan hun dagelijkse dieet, bleek dat deze personen tijdens de volgende maaltijd minder aten. Daarnaast verhoogden zij hun ruststofwisseling met 11%, wat inhoudt dat zij ook in rust meer calorieën verbrandden. Als je dus wilt snacken tussen maaltijden door, dan zijn noten een goede keuze.


rode-peper15. Rode Peper: Volgens een Japans onderzoek kan het regelmatig eten van rode peper helpen bij het afvallen. 13 vrouwen die tijdens het ontbijt een omelet aten waarin rode peper zat, aten tijdens de lunch minder dan zij normaal aten. Goed nieuws dus voor de mensen die van pittig eten houden. Vermoedelijk helpt de capsaïcine die in rode peper zit om hongergevoel te onderdrukken.


Bron: http://www.webmd.com/diet/features/15-foods-to-help-you-lose

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.