jan 122015
 

waarom-afvallen-niet-luktHet is niet leuk als je ontzettend je best doet om gewicht te verliezen, maar het lukt je maar niet. Eet je dan toch niet volgens het juiste dieet?

Het kan zijn dat je toch nog iets niet helemaal goed doet. In dit artikel lees je 3 redenen die de oorzaak kunnen zijn van het feit dat jij geen gewicht verliest ondanks dat je zo erg je best doet.

1: Je eet teveel bewerkte voedingsmiddelen

Onze genen zijn gemaakt om te eten uit de natuur. Dit is het voedsel dat wij makkelijk kunnen verwerken zonder het op te slaan als lichaamsvet.

Producten uit de supermarkt die in pakjes, zakjes en bakjes zitten vaak vol met chemische toevoegingen en zijn op een industriële manier verwerkt. Dat geldt natuurlijk ook voor fastfood.

Deze stoffen en suikers verstoren allerlei biochemische processen in je lichaam waardoor afvallen heel erg lastig kan zijn.

Kies daarom voor voeding uit de natuur. Vlees, vis, ei, groenten, fruit, noten, zaden, pitten en oliën zijn dan de producten waar je op uit komt. Deze kan je lichaam makkelijk verteren waardoor ze niet opgeslagen worden als lichaamsvet. Tenzij je er veel te veel van eet.

2: Je hebt stress

We leven in een drukke wereld waarin veel van ons wordt verwacht. De kans is groot dat jij regelmatig stress ervaart. Stress is nergens goed voor. Het is ongezond en als je wilt afvallen kan het je extra in de weg zitten.

Je hebt genoeg aan je hoofd waardoor snel en onbewust eten op de loer ligt. Snel een ongezond tussendoortje of geen tijd om te koken, dus een ongezonde afhaalmaaltijd eten.

Voor je hormoonbalans is dit een drama. Het raakt volledig uit balans en dit heeft veel gevolgen voor je lichaam. Als je stress hebt wordt het stresshormoon cortisol aangemaakt. Dit wekt je hongergevoel op en zorgt er voor dat je meer trek hebt in ongezonde voedingsmiddelen.

Omdat je zoveel andere zaken aan je hoofd hebt komt er dan onbewust veel meer je lichaam binnen dan je eigenlijk zou willen.

Gelukkig zijn er veel dingen die je kunt doen om stress tegen te gaan. Zorg ervoor dat je voldoende slaapt en regelmatig ontspant. Dit kun je doen door te sporten, ademhalingsoefeningen te doen of bijvoorbeeld een boek te lezen, radio te luisteren of gezellig wat te drinken met je vrienden.

3: Je eet toch nog teveel koolhydraten

Misschien eet je momenteel ontzettend weinig en staat je lichaam in de spaarstand waardoor je niet afvalt. Om op een gezonde manier af te vallen hoef je helemaal niet weinig te eten en ook geen honger te lijden. Je moet alleen de juiste voeding eten.

De kans is groot dat jij toch nog teveel verkeerde koolhydraten binnenkrijgt. Deze worden in het lichaam omgezet tot suikers en bij een teveel opgeslagen als lichaamsvet. Ze zitten zelfs verborgen in producten die in eerste instantie gezond lijken.

Ga eens na of jij nog veel snelle koolhydraten binnenkrijgt. Deze zijn te vinden in pasta, witte rijst, ontbijtgranen, brood en aardappelen en zoete producten waaraan suikers zijn toegevoegd.

Schrap deze uit je menu en het kan bijna niet zo zijn dat je niet afvalt. Je lichaam gaat dan namelijk direct vet verbranden.

Vervang bovenstaande producten eventueel voor zoete aardappelen, quinoa en havermout. Als je daarnaast voldoende vlees, vis, ei, groenten, fruit, noten en zaden eet krijg je de juiste koolhydraten binnen voor voldoende energie.

Bedenk eens goed of bovenstaande punten voor jou een oorzaak kunnen zijn dat het afvallen niet lukt. Zorg er daarnaast voor dat je altijd voldoende slaapt, minimaal een half uur per dag beweegt en iedere dag minstens 1,5 liter water drinkt. Ook dat stimuleert het afvallen enorm.

Geef niet op, de aanhouder wint altijd, dus uiteindelijk zal je echt gewicht gaan verliezen.

Wil je meer tips om het afvallen te laten slagen? Klik dan hier.

Dit gast artikel is geschreven door Jasper Alblas, auteur van het 7×7 Afslank Receptenboek. Wil je meer weten over hoe Jaspers simpele en heldere aanpak jou kan helpen om tot wel 2 kilo per week kwijt te raken of wil je een gratis hoofdstuk downloaden uit zijn nieuwe boek… klik hier.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.