4 Simpele Stappen Om Sneller Buikvet Te Verbranden

4 Simpele Stappen Om Sneller Buikvet Te Verbranden

Als je mensen vraagt waar ze het liefst vet kwijt zouden willen raken dan is het antwoord negen van de tien keer… de buik. In dit artikel ontdek je 5 simpele tips die je kunnen helpen om sneller van de ongewenste buikvet af te komen.

Door deze simpele maar zeer effectieve stappen te volgen kun je jezelf zo snel mogelijk ontdoen van de ongewenste kilo’s.

Helaas is er geen manier om gericht buikvet te verbranden. De beste manier om van buikvet af te komen is om over je hele lichaam vet te verbranden.

Twee hormonen spelen hierbij een sleutelrol:

  • Insuline
  • Glucagon

Het belangrijkste doel van deze stappen is dan ook om je insuline niveau te verlagen en je glucagon (de tegenhanger van insuline) niveau te verhogen.

Insuline is een ‘vet opslag’ hormoon dat wordt geproduceerd in je alvleesklier en vrijkomt op het moment dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Het zorgt ervoor dat alle glucose in je bloed die niet wordt gebruikt voor energie of wordt opgeslagen als glycogeen in je lever of spieren als vet wordt opgeslagen.

Als je bloedsuikerspiegel ver genoeg zakt dan produceert je lichaam glucagon. Dit heeft het tegenovergestelde effect van insuline… en dat is precies wat het zo belangrijk maakt als je vet wilt verbranden.

Als je bloedsuikerspiegel zakt dan zorgt glucagon ervoor dat de boel weer in balans komt. Het doet dit door glycogeen uit je lever en spieren om te zetten in glucose (glycogenolyse). Wat glucagon echter zo belangrijk maakt voor de vetverbranding is dat het er ook voor zorgt dat vet weer wordt vrijgemaakt uit je vetcellen.

De vraag is dus…

Hoe verlaag je je insulineniveau en verhoog je je glucagon niveau?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is het als je vet wilt verbranden belangrijk om je insulineniveau te verlagen. Dit voorkomt dat er meer glucose vanuit je bloed wordt opgeslagen als vet.

Verder is het belangrijk om de aanmaak van glucagon te stimuleren zodat opgeslagen vet wordt vrijgemaakt uit je vetcellen. Dit gebeurt automatisch naarmate je bloedsuikerspiegel daalt.

Hier zijn de vijf dingen die je kunt doen om je insuline niveau te verlagen en je glucagon niveau te verhogen:

1: Verminder je inname van koolhydraten

Het eerste is het verminderen van de hoeveelheid koolhydraten – en dan zeker de simpele koolhydraten – die je binnenkrijgt. Een van de makkelijkste manieren om dit te doen is door voortaan, waar mogelijk, bewerkt voedsel, koek, snoep, vruchtensappen en suikerhoudende frisdranken in het schap te laten staan.

Een koolhydraatarm dieet is niet de enige manier om af te vallen. Het is echter wel een van de snelste manieren om je insuline niveau te verlagen zodat je lichaam vet gaat verbranden.


7 Simpele Trucs Om Met Iedere Maaltijd Meer Vet Te Verbranden

Simpele ‘hacks’ die je vandaag nog kunt toepassen om je vetverbranding te versnellen…
Download gratis


Bang dat het veel te moeilijk zal zijn om al die lekkere zoetigheden te laten liggen? Veel mensen geven juist aan dat ze veel minder last hebben van honger gevoel en veel meer energie hebben nadat ze koolhydraatarm zijn gaan eten. Ook de behoefte aan suiker vermindert na een tijdje sterk.

Onderzoek toont aan dat je met een zorgvuldig samengesteld koolhydraatarm programma, zoals bijvoorbeeld deze, tot wel 2 kilo per week kunt afvallen.

Simpele en geraffineerde koolhydraten zijn de grootste veroorzakers van overgewicht. Het vervangen van suikerrijke, bewerkte snacks en drankjes is dan ook een van de meest eenvoudige manieren om je dagelijkse inname van koolhydraten drastisch te verminderen.

Ben je serieus in je poging om af te vallen? Schrap dan alle suikerhoudende drank, snoep, cake en toetjes uit je dieet.

Toch af en toe de behoefte om lekker te snacken? Probeer dan een van deze simpele vetverbrandende snacks.

2: Beweeg regelmatig intensief

Zelfs als je verder helemaal niets doet verbrandt je lichaam brandstof, puur om zichzelf in stand te houden. De brandstof die je lichaam verbruikt is eerst glucose. Als de voorraad glucose op is schakelt het over op glycogeen. Als laatste komt de vetverbranding. De hoeveelheid brandstof die je verbruikt stijgt echter explosief tijdens intensieve beweging.

Hoe intensiever je beweegt, hoe sneller je door je voorraden glucose en glycogeen heen bent en hoe eerder je overschakelt op vetverbranding.

Oftewel, door minder koolhydraten te eten zorg je ervoor dat vet vrijkomt uit je vetcellen en door intensief bewegen zorg je ervoor dat dit vet ook zo snel mogelijk door je lichaam als energie wordt gebruikt.

Het beste is om wekelijks drie tot vijf keer een half uur lang intensief te bewegen. Uit onderzoek blijkt dat een van de meest effectieve trainingsmethodes, zeker als het om vet verbranden gaat, HIIT training is. Dit staat voor High Intensity Interval Training.

Ook als je simpelweg niet de tijd of gelegenheid hebt om 3-5 keer per week te sporten geldt dat alle beetjes helpen. Zelfs tijdens het tv kijken kun je een workout doen. Zelfs een paar minuten kan al een verschil maken als je het iedere dag doet. Probeer bijvoorbeeld eens deze 4 minuten workout.

3: Gebruik deze afslank ‘hacks’

Naast het verminderen van je koolhydraat inname en regelmatig intensief bewegen zijn hier nog wat aanvullende tips en ‘hacks’ die je kunt gebruiken om nog sneller van ongewenst vet af te komen:

Gebruik appelazijn: Van appelazijn wordt gezegd dat het bloedsuiker- en insulinepieken kan helpen voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld 1-2 theelepels appelazijn met ruim water innemen voor het ontbijt.

Zie ook “Appelazijn, Wonder Middel Bij Afvallen?

Gebruik kaneel:

Onderzoek toont aan dat ook kaneel je insuline niveau kan helpen verlagen en je insuline gevoeligheid vergroten. Daarnaast heeft het nog diverse andere gezondheidsvoordelen. Probeer bijvoorbeeld eens om kaneel door je koffie te doen in plaats van suiker.

Zie ook: 5 Manieren Waarop Kaneel Je Kan Helpen Afvallen

Gebruik vetverbrandende specerijen:

Kaneel is hier een van. Er zijn echter nog meer specerijen die een gunstige effect hebben op je stofwisseling en je kunnen helpen om sneller vet te verbranden.

Zie ook: Top 5 Vetverbrandende Specerijen

Neem glucomannan:

Glucomannan is een water oplosbare voedingsvezel. Hij behoort tot de superfoods en onderzoek toont aan dat hij een belangrijke bijdrage kan leveren tijdens het afslanken. Glucomannan is namelijk een zeer effectieve eetlustremmer.

Zie ook: Glucomannan – Werkt Het Bij Het Afvallen?

Drink meer water

Onderzoek toont aan dat het drinken van een groot glas water een half uur voor iedere maaltijd ervoor zorgt dat je tijdens die maaltijd minder eet. Het heeft ook nog diverse andere gezondheidsvoordelen.

Zie ook: 9 Verrassende Dingen Die Er Met Je Gebeuren Als Je Meer Water Drinkt

4: Probeer Intermittent Fasting

Als het gaat om het verlagen (en laag houden) van je insulineniveau dan gaat er niets boven vasten. Immers, als je geen calorieën binnenkrijgt heeft je lichaam niets om om te zetten tot glucose.

Intermittent fasting bestaat uit 16 uur per dag vasten. Tijdens de overige 8 uur nuttig je je maaltijden. Veel mensen slaan bijvoorbeeld het ontbijt over en eten hun eerste maaltijd pas tijdens de lunch.

Diverse studies tonen aan dat intermittent fasting je niet alleen kan helpen afslanken maar dat het ook diverse andere gunstige effecten heeft op je gezondheid, waaronder meer energie, lagere bloeddruk, lager cholesterol en minder kans op diabetes (1).

Intermittent fasting is echter niet voor iedereen de beste oplossing. Als je merkt dat je tijdens de periodes van vasten zo’n honger krijgt dat je tijdens de ‘eet periodes’ last hebt van oncontroleerbare vreetbuien dan ben je waarschijnlijk beter af zonder deze methode.

Gezien de mogelijke voordelen van intermittent fasting is het zeker het proberen waard.

Conclusie:

Wil je snel afvallen dan moet je ten eerste zorgen dat er minder koolhydraten worden opgeslagen als vet in je lichaam. Ten tweede moet je ervoor zorgen dat het vet dat al opgeslagen is vrij wordt gemaakt om als brandstof gebruikt te worden door je lichaam.

Een van de meest effectieve manieren om dit te doen is door je inname van koolhydraten te verminderen. Hierdoor daalt je insuline niveau (waardoor minder vet wordt opgeslagen) en stijgt je glucagon niveau (waardoor vet wordt vrijgemaakt).

Door intensieve beweging kun je ervoor zorgen dat het vrijgemaakte vet zo snel mogelijk verbrandt wordt. Daarnaast is aangetoond dat intermittent fasting zeer effectief kan zijn om af te vallen. Het is niet voor iedereen weggelegd, maar zeker het proberen waard.

4 Simpele stappen om sneller buikvet te verbranden.

Share

Een reactie plaatsen

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.