aug 052015
 

afvallen-zonder-dieet-tipsWil je graag wat kilootjes kwijt maar heb je geen zin om je te storten op weer een nieuw dieet? Natuurlijk komt blijvend afvallen uiteindelijk altijd neer op het veranderen van je eetgewoonten en bewegingspatroon. Dit betekent echter niet dat je jezelf hoeft af te beulen of voortaan alle lekkere dingen van het leven aan je voorbij moet laten gaan. Deze vijf simpele tips helpen je om sneller af te vallen zonder dieet.

1. Lach

Heb je ooit uit frustratie een bak ijs of een zak chips in één keer leeggegeten? Dan weet je dat een slechte dag of een slecht humeur al je goede voornemens om gezond te eten in rook kan laten opgaan.

Lachen is gezond. Uit onderzoek blijkt nu dat het ook nog eens goed voor je lijn is. Dit onderzoek van de Journal of Consumer Psychology toont aan dat vrolijke mensen veel gezondere voedsel keuzes maken dan mensen die een slecht humeur hebben.

“Als we een goed humeur hebben, zijn we beter in staat om keuzes te maken die op de lange termijn beter voor ons zijn” zegt Dr. Meryl Gardner, co-auteur van het onderzoek. Mensen met een slecht humeur zijn veel meer gericht op korte termijn voldoening, en zijn dus eerder geneigd om naar de bak ijs of de zak chips te grijpen.

2. Neem wat gas terug

Als je maag volzit, duurt het tussen de 10 en de 15 minuten voordat dit signaal ook wordt doorgegeven aan je hersenen. Dit leidt ertoe dat veel mensen nog een tijd blijven dooreten terwijl ze eigenlijk al genoeg hebben gehad.

Door rustiger en vooral langzamer te eten verklein je de kans dat je meer eet dan je lichaam nodig heeft. Daarnaast ga je het eten veel beter proeven en meer van je maaltijden genieten als je er rustig de tijd voor neemt.

Zie ook: 6 Tips Die Je Helpen Kleinere Porties Te Eten

3. Time je maaltijden beter

Als je wilt afvallen gaat het niet alleen om wat en hoeveel je eet. Wanneer je eet heeft ook een grote invloed op hoe snel je van die overtollige kilo’s afkomt. Door je maaltijden beter te timen kun je volledig veranderen hoe je lichaam met zijn energievoorraad omgaat.

Oftewel, je kunt je vetverbranding stimuleren door op andere momenten te gaan eten. De methode die je leert in Vet Verliezen 1.0 is hier bijvoorbeeld op gebaseerd.

4. Schrijf erover

Het bijhouden van een ‘Afslank Dagboek’ is een bewezen effectieve methode om je te helpen bij het ontwikkelen van gezondere gewoontes. Het veranderen van je huidige gewoonten begint immers met het je ervan bewust worden.

Neem jezelf voor om – minstens 4 weken lang – iedere dag precies op te schrijven wat en hoeveel je eet. Je zult al snel de ‘patronen’ ontdekken in je huidige dieet die de grootste impact op je overgewicht. Alleen al dit proces van bewustwording kan ertoe leiden dat je andere en gezondere keuzes gaat maken met betrekking tot je voeding.

Weet je niet zeker waarmee je jouw ongezonde gewoontes kunt vervangen? Kies dan bijvoorbeeld een of twee van deze bewezen afslank tips.

5. Ga slapen

Diverse studies tonen aan dat er een sterk verband is tussen overgewicht en onvoldoende nachtrust. Zorgen dat je voldoende slaap krijgt zal een gezond gewicht zeker ten goede komen. Dit onderzoek van de Universiteit van Colorado toont zelfs aan dat je met slechts 5 nachten onvoldoende slaap je buik-omtrek al serieus in gevaar kunt brengen. Proefpersonen die gedurende vijf nachten maar 4 of 5 uur slaap kregen, kwamen maar liefst een halve kilo aan.

Onvoldoende slaap kan je hormoonhuishouding in de war schoppen en zorgt voor een minder effectieve stofwisseling. Daarnaast leidt het vaak tot het maken van slechte/ongezonde voedsel keuzes en overeten.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.