5 Ongezonde Eetgewoonten En Hoe Jij Ze Kunt Veranderen

slechte-eetgewoontenJe eetgewoonten liggen aan de basis van je levensstijl en het afleren van ongezonde eetgewoonten is een enorm belangrijke stap in het leiden van een gezonder leven. Ongezonde eetgewoonten komen vaker voor dan je misschien denkt, en misschien ben je je niet helemaal bewust van hoe ongezond sommige van je gewoonten zijn.

Er zijn 4 redenen waar jij waarschijnlijk ongezonde eetgewoonten hebt. In dit artiekl sommen we de vijf meestvoorkomende ongezonde eetgewoonten op en geven we daarna enkele tips over hoe je ze kan afleren.

Gewoonte 1: eten onderweg

Wanneer je het druk hebt, heb je soms niet genoeg tijd om je maaltijden zelf klaar te maken. Je kan vaak ook niet de tijd nemen om even rustig neer te zitten en van je eten te genieten. Daarom kiezen veel mensen regelmatig voor een snelle hap, en vaak zijn dit niet de meest gezonde keuzes. Meestal komt je maaltijd dan neer op fast food van lage kwaliteit met veel suikers, vetten en chemische toevoegingen. Omdat je zo snel eet, duurt het trouwens ook langer voordat je verzadigd bent en daardoor eet je ook nog eens meer. Geen goede gewoonte dus voor iemand die wilt afvallen.

Gewoonte 2: grote porties

Deze spreekt voor zich. Als je de gewoonte hebt om meer te eten dan je eigenlijk nodig hebt, dan zal je lichaam je dat niet in dank af nemen. Vaak hebben mensen de gewoonten om na een lange en vermoeiende dag een erg grote portie te eten. Het feit is echter dat je al die energie de rest van de dag niet meer nodig hebt, en dus worden al die calorieën gewoon opgeslagen als vet. Probeer op voorhand na te denken over hoeveel je wil eten. Maak maar net zoveel klaar als je maximaal wilt opeten, zodat je wel moet stoppen wanneer je genoeg hebt. Probeer ook voedsel te vermijden dat standaard in grote porties komt zoals pizza’s.

Gewoonte 3: eten tegen stress

Je zou ervan verstelt staan hoeveel mensen eten gebruiken als een manier om stress te bestrijden. Na een harde en stressvolle dag is de verleiding groot om gewoon op de bank te gaan zitten, tv te kijken en fast food te eten. Voor veel mensen is dit de ultieme vorm van ontspanning, maar als je wilt afvallen, is dit uiteraard niet de beste gewoonte. Leid je een erg stressvol leven, dan is dit één van de slechtste gewoonten die je kan hebben en wellicht ook één van de moeilijkste om af te leren.

Gewoonte 4: maaltijden overslaan

Dit klinkt misschien gek, want je zou denken dat je net minder gaat eten wanneer je een maaltijd overslaat, maar eigenlijk is het omgekeerde net waar. Dokters en voedingsexperts zijn het er ondertussen over eens dat maaltijden overslaan geen goede manier is om gewicht te verliezen. Als je niet regelmatig eet, dan word je hongergevoel alleen maar groter, wat er voor zorgt dat je later op de dag een extra grote maaltijd neemt of, nog erger, dat je de maaltijdloze uren probeert te overbruggen met snacks en snoepgoed.

Gewoonte 5: laat eten

Bij veel mensen is het avondmaal niet de laatste maaltijd van de dag, ook al hoort dat eigenlijk wel zo te zijn. ‘s Avonds laat of zelfs ‘s nachts eten is vaak erg ongezond, want de dingen die je tijdens zo’n late snackbui eet, zijn meestal rijk aan suikers. Wanneer je erg laat begint te snoepen, komt dat vaak omdat je je verveelt.

We hebben nu enkele slechte eetgewoonten overlopen, maar de vraag blijft natuurlijk hoe je die gewoonten kan afleren. Over het algemeen zijn er twee manieren die je kan gebruiken om zo’n ongezonde gewoonte te elimineren. De gewoonte wordt namelijk steeds in gang gezet door een bepaalde situatie, een zogenaamde trigger. Veelvoorkomende triggers zijn verveling, stress en drukte. Wat je in eerste instantie dus kan doen is het vermijden van die triggers.

Wanneer je gewoon bent om te eten uit verveling en je vindt een manier om die verveling te bestrijden, dan verdwijnt je slechte eetgewoonte vanzelf. Verveling kan je bijvoorbeeld tegengaan door een leuke nieuwe hobby te starten. Stress kan je bestrijden door enkele relaxerende gewoonten in te bouwen in je dagelijkse routine. Een ontspannende avondwandeling of een heerlijk boek is bijvoorbeeld heel wat ontspannender dan urenlang surfen op het internet of televisie kijken.

De andere methode is heel wat moeilijker, maar ook veel grondiger. Soms kan je de triggers namelijk helemaal niet vermijden, bijvoorbeeld wanneer je een erg stressvolle baan hebt. Probeer in dat geval om je eetgewoonte los te koppelen van de trigger. Dit gebeurt in kleine stapjes en vergt heel wat wilskracht, maar het resultaat is wel dat je zonder moeite een koolhydraatarm dieet kunt volgen.

Dit is een gast artikel door Jasper Alblas, auteur van het 7×7 Afslank Receptenboek

Share

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.