sep 022013
 

5 Redenen Dat Je Dieet Je Dik MaaktHeb je ooit een dieet gevolgd waardoor je juist aangekomen bent? Het klinkt misschien raar, maar veel mensen komen na het volgen van een dieet tot de conclusie dat ze zwaarder zijn dan voor ze ermee begonnen. Hier zijn 5 van de belangrijkste redenen dat een dieet je dik kan maken.

1. Een dieet kan je lichaam uit balans gooien

Veel diëten zijn gericht op het ‘jezelf uithongeren’. Het resultaat is vaak dat het lichaam in de overlevingsstand springt, waardoor de stofwisseling vertraagd en je juist minder snel vet gaat verbranden.

Andere diëten verbieden het eten van bepaalde soorten voedsel, terwijl andere voedselsoorten juist onbeperkt gegeten mogen worden. Dit kan je lichaam uit balans gooien. Daarnaast nodigt het uit tot overeten. Elk overschot aan calorieën dat je binnenkrijgt, of dit nu via ongezond óf gezond voedsel is, wordt door je lichaam behandeld als reserve energie en opgeslagen als lichaamsvet.

2. Je moet dingen eten waar je eigenlijk een hekel aan hebt

Niets is vervelender dan het naar binnen stouwen van voedsel dat je eigenlijk helemaal niet lekker vindt, puur omdat een dieet dit voorschrijft. Dit werkt niet alleen demotiverend, het kan ook de aanmaak van stress hormonen veroorzaken die juist zorgen voor meer hongergevoel.

Als je iedere dag opziet tegen de maaltijden die jouw dieet je voorschrijft, dan is het tijd om te zoeken naar een dieet dat beter aansluit bij jouw persoonlijke smaak.

3. Veel diëten staan geen bewegingsruimte toe

Een van de belangrijkste redenen dat veel mensen moeite hebben met het volhouden van een dieet is dat ze het benaderen vanuit een ‘alles of niets’ mentaliteit. In het begin lukt het ze om zich aan de strenge regels van het dieet te houden. Als ze echter één keer deze regels niet volgen dan zien ze het hele dieet als mislukt en vallen ze terug in oude gewoontes.

Als je jezelf betrapt op overeten tijdens je dieet, vraag jezelf dan eerst af waarom? Is het vanwege emotionele redenen zoals stress, angst of juist om jezelf te belonen? Zo ja, probeer dan andere manieren te vinden om met deze emoties om te gaan. Is het echter omdat je je uitgehongerd voelt, dan is het dieet dat je volgt waarschijnlijk niet het beste voor jou persoonlijk.

Afvallen en op gewicht blijven heeft vooral te maken met blijvende veranderingen in je eetgewoonten. Zoek dus een dieet dat je consequent kunt blijven volgen.

4. Veel diëten zitten vol ‘nep’ voedsel

Veel diëten raden het gebruik van allerlei maaltijdvervangers en andere vormen van ‘kunstmatige’ dieetvoeding. Deze smaken zelden goed, geven je vaak niet het gevoel dat je genoeg gegeten hebt en laten je veelal achter met een onvoldaan gevoel. Daarnaast voorziet de meeste voorverpakte dieetvoeding je vaak maar van een fractie van de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft.

Voor hetzelfde aantal calorieën als er in een voorverpakte dieetmaaltijd zit, kun je vaak een veel grotere portie vers voedsel eten dat niet alleen lekkerder is maar ook een stuk gezonder. Speciale dieetvoeding is vaak niet geschikt voor de lange termijn. Veel mensen vallen nadat ze met zo’n dieet stoppen weer terug in hun vroegere, ongezonde voedingsgewoonten.

5. Veel diëten verbieden voedsel dat je niet op kunt geven

Veel diëten verbieden het eten van dingen die voor veel mensen heel moeilijk op te geven zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan chocola, chips, kaas en andere lekkernijen. Als je jouw dieet benaderd met een ‘alles of niets’ mentaliteit, dan kan alleen de gedachte dat je jouw favoriete voedsel niet meer mag eten al genoeg zijn om het op te geven.

Het werkt vaak veel beter om een gezonde balans te zoeken. Heb je zin in een stuk taart? Neem dit dan en pas de rest van je maaltijden voor die dag hierop aan. Dit voorkomt dat je jezelf de dingen moet ontzeggen die je lekker vindt. Het is beter om af en toe uit de band te springen en dan weer een gezond voedingspatroon op te pakken, dan bezwijken aan een dieet dat je niet kunt volhouden en permanent terugvallen in ongezond voedingspatroon.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.