5 Slechte Gewoontes Die Afslanken Onmogelijk Maken

buikvetSuccesvol afslanken zit hem meestal niet in de nieuwste dieet-hype, maar in een paar veranderingen die we aanbrengen in ons eetpatroon en onze levensstijl. De volgende vijf gewoontes maken het heel lastig om van ongewenst vet af te komen.

1: Te veel geraffineerde koolhydraten eten

De grootste veroorzakers van overgewicht zijn geraffineerde suikers. Je vind ze onder andere in, koek, gebak, snoep, zoet broodbeleg en frisdrank. Ze zitten ook in alle geraffineerde graanproducten zoals wit brood, witte pasta en witte rijst.

Geraffineerde koolhydraten veroorzaken vaak enorme pieken in je bloedsuikerspiegel. Deze worden vervolgens opgevolgd door even snell dalingen, die op hun beurt voor zorgen dat je weer trek krijgt en gaat hunkeren naar meer suikerrijke voeding. Overtollige suikers worden ook nog eens opgeslagen als vet in je lichaam.

Als je wilt afslanken dan is het belangrijk om je bloedsuikerspiegel in balans en je insuline peil laag te houden zodat je vet gaat verbranden in plaats van het op te slaan in je probleemzones.

Een simpele manier om minder geraffineerde suikers te gaan eten is door de producten waar ze in zitten te vervangen door voedsel dat ongeraffineerde suikers bevat. Bijvoorbeeld fruit, groenten, peulvruchten, zaden, noten en volwaardige granen zoals volkoren brood/pasta, haver, gierst en quinoa.

2: De verkeerde vorm beweging

We weten allemaal dat beweging belangrijk is. Als je wilt afvallen dan zijn niet alle vormen van beweging even effectief.

Hoe moet je trainen als je wilt afvallen? Experts zijn het erover eens dat intensiteit de sleutel is! Denk hierbij aan HIIT (high intensity interval training), crossfit, kettlebell training, (kick)boxen en andere intensieve vormen van beweging.

Een intensieve workout verbrandt niet alleen vet maar helpt ook je insuline onder controle te houden. Diverse onderzoeken tonen aan dat intensieve beweging ook helpt bij het voorkomen van insuline resistentie en diabetes.

3. Onvoldoende rust krijgen

Je hebt misschien al eens gehoord dat het hormoon cortisol (het stresshormoon) ervoor kan zorgen dat je meer vet opslaat. Wat je wellicht nog niet wist is dat gebrek aan slaap de hoeveelheid cortisol in je bloed fors kan vergroten.

Alles wat stress veroorzaakt (of het nu fysiek, emotioneel of chemish is) activeert de vecht-of-vlucht response in ons lichaam. Dit zorgt op zijn beurt voor een verhoogde aanmaak van cortisol.

Uit een onderzoek dat gepubliceerd werd in de Annals of Internal Medicine, bleek dat diëters die een goede nachtrust kregen 55% meer vet kwijtraakten dan mensen die onvoldoende slaap kregen.

Selchts twee uur minder slaap zorgt er (naast verhoogde cortisol in je bloed) ook voor dat je meer ghreline aan gaat maken. Dit is een hormoon dat hongergevoel veroorzaakt.

Conclusie: Gebrek aan slaap activeert een vecht-of-vlucht response in je lichaam. Dit zorgt voor meer cortisol in je bloed, wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat je meer vet opslaat. Voldoende slapen is dus essentieel als je wilt afvallen.

4. Niet genoeg echt voedsel eten

Je hormonen zijn de grootste bepalende factor als het gaat om succesvol afslanken. De grootste invloed op onze hormonen komt van wat we eten (gevold door beweging en slaap).

Bewerkt voedsel is een van de grootste veroorzakers van een ontregelde hormoonhuishouding. Het bevat vaak allerlei toevoegingen die je stofwisseling door de war schoppen, je vetopslag vergroten en je spijsvertering ontregelen.

Natuurlijk voedsel zoals groente, fruit, vlees, vis, noten, zaden enz. bevat niet alleen geen hormoon ontregelende toevoegingen… het is ook nog eens veel rijker aan stoffen die je wel nodig hebt zoals vezels, vitamines, eiwitten, mineralen, antioxidanten en aminozuren.

Door bewerkt voedsel zoveel mogelijk te vervangen door natuurlijk voedsel breng je je hormoonhuishouding weer in balans. Dit zorgt op zijn beurt weer voor een effectiever vetverbranding, betere spijsvertering en meer energie.

5. Te vaak eten

Lichaamsvet is niet meer dan opgeslagen energie. Als je lichaam meer energie binnenkrijgt dan het nodig heeft via je voeding, dan wordt het teveel opgeslagen als vet voor toekomstig gebruik.

We hebben allemaal geleerd dat 5-6 eet/snack momenten per dag juist goed is toch? Het houdt je insulinepeil stabiel en zorgt ervoor dat je stofwisseling aan de gang blijft. Klopt! Uit onderzoek blijkt echter ook dat een deel van de dag vasten (intermittent fasting) juist helpt om sneller af te vallen.

De theorie erachter is dat als iemand gedurende de dag 4-6 keer eet en verschillende snack momenten heeft, dan zal het lichaam echter minder genoodzaakt zijn om z’n energievoorraad (vet) aan te boren… behalve tijdens zware fysieke inspanning.

Een periode van intermittent fasting waarbij je je voedselinname beperkt tot 6-8 uur per dag zorgt ervoor dat je lichaam een groot deel van de dag zijn vetvoorraad aanspreekt voor energie.

5 Slechte Gewoontes Die Afslanken Onmogelijk Maken

Share

Een reactie plaatsen

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.