okt 302013
 

tips om buikvet te verbrandenHet is een van de meest gestelde vragen onder mensen die willen afvallen: “Hoe kom ik van buikvet af?” Naast het feit dat het er niet echt aantrekkelijk uitziet is buikvet ook het meest gevaarlijke type vet. Er is meer dan buikspieroefeningen voor nodig om er vanaf te komen. Deze tips zullen je helpen om sneller buikvet te verbranden.

Een van de grote boosdoeners die bijdragen aan het ophopen van buikvet is het hormoon cortisol (ook wel het stresshormoon genoemd). Stress leidt tot een verhoogde aanmaak van cortisol in je lichaam. Een van de nare eigenschappen van dit hormoon is dat het spierweefsel afbreekt om als energie te gebruiken. Daarnaast zorgt het ervoor dat overtollige energie uit je voeding wordt opgeslagen als buikvet.

Strenge diëten werken stress verhogend

Onderzoek heeft aangetoond dat veel diëten een stress verhogende werking hebben. Dit is niet verwonderlijk. Mensen verhongeren zichzelf, ontzeggen zichzelf dingen die ze lekker vinden en lopen constant rond met het gevoel dat ze allerlei dingen niet mogen. Dit veroorzaakt een hogere cortisol aanmaak in je lichaam. Het resultaat? Minder spierweefsel en meer buikvet.

Als buikspieroefeningen en jezelf verhongeren niet werken, hoe kom je dan wel van dat ovetollige buikvet af?

Slaap

Het eerste wat je moet doen als je buikvet wilt verbranden is ervoor zorgen dat je voldoende slaap krijgt. Vermoeidheid leidt tot een verhoogde aanmaak van het hormoon grheline. Dit is een hormoon dat hongergevoel veroorzaakt. Daarnaast leidt slaapgebrek ook tot meer stress en dus een verhoodge aanmaak van cortisol. Zorg er dan ook voor dat je tussen de 7 en 8 uur slaap per nacht krijgt.

Suiker is de vijand

Buikvet verbranden is voor 80% een kwestie van het volgen van een gezond dieet. Door een gezond en gebalanceerd dieet te volgen zorg je ervoor dat je lichaam de koolhydraten binnenkrijgt die het nodig heeft.

Verminder je calorie inname door meer groente, fruit, eiwitten en volkoren producten te eten en door ongezonde snacks (snoep, koek, gebak en vette hap) te vervangen door gezondere alternatieven. Drink water in plaats van frisdrank. Beperk je alcohol inname.

Tip: Doe ’s ochtends wat kaneel in je koffie of thee. Onderzoek heef aangetoond dat dit helpt om je bloedsuiker niveau te stabiliseren en ervoor zorgt dat je langer een voldaan gevoel behoudt.

Korte trainingssessies

1000 sit-ups per avond zullen je zeker sterke buikspieren geven. Helaas zullen deze niet te zien zijn omdat ze nog steeds bedekt worden door vet. In plaats van buikspieroefeningen is het veel beter om oefeningen te doen die zoveel mogelijk spiergroepen aan het werk zetten.

Een voorbeeld is de ‘plank’. Ga in een opdruk (push-up) positie staan. Rust op je handen of, als dit te zwaar is, op je onderarmen. Zorg ervoor dat je je lichaam recht houdt (als een plank). Doe 3 of 4 sets waarbij je deze positie telkens 30 seconden vasthoudt. Zorg er ook gedurende de dag voor dat je regelmatig iets aan beweging doet. Of het nu wandelen, fietsen, traplopen of sjouwen is. Hoe meer beweging hoe beter.

Eet vet

Hiermee bedoelen we geen vette hap uit de snackbar. Er zijn echter gezonde vetten die je lichaam nodig heeft. Daarnaast is het vooral suiker die je dik maakt. Goede bronnen van gezonde vetten zijn bijvoorbeeld vette vis (haring, zalm, tonijn en makreel), avocado’s en noten. Ze zitten vol voedingsstoffen en zorgen ervoor dat je langer een voldaan gevoel hebt.

Vitamine C

Vitamine C helpt om de cortisol pieken die veroorzaakt worden door stress in balans te brengen. Daarnaast is vitamine C ook essentieel voor de aanmaak van carnitine, een stof die helpt om vet om te zetten in energie voor het lichaam. Dit maakt vitamine C de vriend van iedereen die vet wil verbranden. Soorten voedsel die veel vitamine C bevatten zijn bijvoorbeeld: paprika, kiwi, broccoli, papaya en sinaasappel.

Vertraag je ademhaling

Een simpele maar zeer effectieve manier om stress te verminderen is door bewust langzamer te gaan ademen. Let de volgende keer dat je je gestrest voelt een op je ademhaling. Je zult merken dat deze snel en oppervlakkig is. Probeer deze nu bewust te vertragen door dieper en vanuit je buik te gaan ademen. Het klinkt heel simpel, maar het werkt!

{adinserter 2}

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.