Zoete aardappel frietjes.

6 Verrassende Gezondheidsvoordelen van Zoete Aardappel

Zoete aardappel is een zoet, zetmeelrijk knolgewas dat wereldwijd geteeld wordt. Het is een lekker en verrassend alternatief voor de gewone aardappel, maar ook zeer rijk aan gezonde voedingsstoffen zoals vezels, vitamines, antioxidanten en mineralen.

Zoete aardappel is niet alleen zeer voedzaam. Het heeft ook een aantal gezondheidsvoordelen die het zeer de moeite waard maken om dit knolgewas een plekje te geven in je dieet.

Hier zijn 6 goede redenen om meer zoete aardappels te gaan eten:

1. Zoete aardappel zit bomvol voedingsstoffen

Zoals gezegd bevat zoete aardappel een grote verscheidenheid aan gezonde voedingsstoffen.

Een portie (200 gram) zoete aardappel onder meer:

  • Vezels: 6,6 gr
  • Vitamine A: 769% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
  • Vitamine C: 65% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
  • Vitamine B6: 29% van de ADH
  • Eiwit: 4 gr
  • Mangaan: 50% van de ADH
  • Kalium: 27% van de ADH
  • Koper: 18% van de ADH
  • Niacine: 15% van de ADH

Daarnaast zijn zoete aardappels (vooral de oranje en paarse varianten) rijk aan antioxidanten die je lichaam beschermen tegen vrije radicalen (1, 2.

Vrije radicalen zijn onstabiele moleculen die je DNA kunnen beschadigen en ontsteking in je lichaam kunnen veroorzaken. Ze worden gekoppeld aan chronische gezondheidsaandoeningen zoals kanker en hart- en vaatziekten. Het eten van voedsel dat rijk is in antioxidanten zou dit risico kunnen verkleinen (3).

2. Zoete aardappel verbetert je darmfunctie

De vezels en antioxidanten in zoete aardappel zijn ook goed voor je darmen, spijsvertering en stoelgang. Zoete aardappel bevat twee soorten vezels: oplosbare en onoplosbare (4).

De oplosbare vezels bevorderen je stoelgang. Ze kunnen ook gefermenteerd worden door de bacteriën in je darmen. Hierdoor ontstaan korte-keten vetzuren die helpen om de cellen van je darmwand sterk en gezond te houden (5).

Onoplosbare vezels absorberen water en zorgen ervoor dat je langer een voldaan gevoel hebt en dus minder last hebt van hongergevoel. Dat is ook de reden dat bijvoorbeeld gucomannan helpt bij het voorkomen van hongergevoel tijdens het afvallen.

Onderzoek toont aan dat een dieet dat tussen de 20-33 gram vezels per dag bevat het risico op darmkanker zou kunnen verlagen en zou kunnen leiden tot een regelmatige stoelgang (6).


Zoete aardappel

Zoete aardappel recepten

Zoek je leuke en lekkere manieren om zoete aardappel op je menukaart te zetten? In “Zoete aardappel” staan meer dan 30 recepten met deze veelzijdige groente. Met verrassende gerechten… zowel hartig als zoet!  Bekijk op bol.com


3. Versterkt je immuunsysteem

Zoals hierboven al vermeld is oranje zoete aardappel een rijke natuurlijke bronnen van Vitamine A. Deze vitamine is van onmisbaar belang voor een gezond immuunsysteem.

Vitamine A is ook essentieel bij het gezond houden van slijmvliezen in je lichaam, vooral die van je darmwand. Gezonde darmen zijn weer van groot belang voor een sterk immuunsysteem.

Onderzoek toont aan dat een vitamine A tekort kan leiden tot verhoogde inflammatie in je darmen. Dit vermindert het vermogen van je immuunsysteem om te reageren op potentiële bedreigingen (7).

4. Goed voor je ogen

Zoete aardappels zijn rijk aan beta-caroteen, een antioxidant dat zorgt voor de oranje kleur van de aardappel. 200 gram gebakken oranje zoete aardappel (met schil) bevat maar liefst zeven keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid beta-caroteen voor de gemiddelde volwassene.

Beta-caroteen wordt in je lichaam omgezet in vitamine A en gebruikt bij het vormen van lichtreceptoren in je ogen (8, 9).

Ernstig vitamine A tekort is een probleem in veel ontwikkelingslanden en kan leiden tot xeroftalmie, een ontsteking en uitdroging van het hoornvlies in het oog (10).

5. Goed voor hersenfunctie

Onderzoek wijst erop dat paarse zoete aardappel wel eens bevorderlijk zou kunnen zijn voor je hersenfunctie. Studies met dieren tonen aan dat de anthocyanen (de stof die de aardappel zijn paarse kleur geeft) in paarse zoete aardappel de hersenen helpt beschermen door de inflammatie van de hersenen (veroorzaakt door vrije radicalen) te voorkomen (11). Een ander onderzoek met muizen liet een verbeterd geheugen en leervermogen zien na supplementatie met anthocyaan-rijk zoete aardappel extract (12).

Hoewel er nog geen onderzoek is gedaan naar de effecten van de anthocyanen in zoete aardappel op mensen zijn er wel studies die aantonen dat een dieet dat rijk is aan antioxidanten het risico op dementie en afnemende hersenfunctie kunnen verlagen (13).

6. Zou kankerbestrijdende eigenschappen kunnen hebben

Zoeten aardappels bevatten diverse antioxidanten die zouden kunnen beschermen tegen bepaalde vormen van kanker. In vitro studies wijzen erop dat de anthocyanen in paarse zoete aardappels de groei remmen van onder meer blaas-, darm- en borstkankercellen (14, 15).

Ook zijn er in vitro studies waaruit blijkt dat oranje zoete aardappel anti-kanker eigenschappen zou kunnen hebben (16). Deze effecten zijn echter nog niet getest op menselijke proefpersonen.

Conclusie

Zoete aardappel is meer dan een verrassend en voedzaam alternatief voor de gewone aardappel. Het heeft ook een aantal gezondheidsvoordelen die het zeker de moeite waard maken om dit knolgewas op je menu te zetten.

6 Verrassende gezondheidsvoordelen van zoete aardappel.

Share