7 Redenen Waarom 95% Van Alle ‘Diëten’ Faalt

7 Redenen Waarom 95% Van Alle ‘Diëten’ Faalt

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 95% van alle mensen die proberen af te vallen met conventionele dieetmethodes niet blijvend afslankt. Na verloop van tijd hebben ze al het gewicht dat ze verloren weer terug… en vaak zelfs meer!

Het gebrek aan succes met dit soort diëten is vaak vooral te wijten aan de extreem lage calorie-inname die ze voorschrijven. Veel crash-diëten schrijven zelfs een calorie deficit van 1000 kcal of meer voor. Dit houdt in dat je per dag 1000 kcal minder eet dan je lichaam verbruikt!

Ja, je raakt snel gewicht kwijt met dit soort diëten. Dat gewicht komt echter ergens anders vandaan dan de meeste mensen denken. Het grootse deel is namelijk water. Je lichaam bestaat immers voor 75% uit water. Stop je met het dieet dan zit het er zó weer aan.

We zeggen: we gaan op dieet. Dit betekent dat we er op den duur ook weer van af gaan.

Dit is een duidelijke hint. Het geeft namelijk aan dat een dieet bijna altijd iets tijdelijks.

Dit geldt zeker voor alle extreme diëten. Logisch. Wie kan er nu de rest van zijn of haar leven iedere dag 1000 kcal minder eten dan het lichaam nodig heeft!

10 redenen dat extreem lage calorie diëten niet werken

Hier zijn de 10 belangrijkste redenen dat jezelf verhongeren met een extreem lage dagelijkse calorie-inname op de lange termijn meer kwaad dan goed doet…

1: Je hebt constant honger

Een van de eerste dingen die je merkt als fors minder calorieën gaat eten dan je nodig hebt is dat je de hele dag rondloopt met honger. Afvallen wordt niet leuker of makkelijker als je de hele dag aan niets anders meer kunt denken dan eten.

Ook gezond afvallen kan ertoe leiden dat je wat vaker last hebt van trek of behoefte om te snacken. Om af te vallen moet je namelijk wel minder calorieën eten dan je verbruikt op een dag… alleen niet 1000 kcal per dag minder.

Er zijn ook eenvoudige dingen die je kunt doen om op een gezonde manier van je hongergevoel af te komen.

Zie ook:

2: Je stofwisseling vertraagt

Onderzoek toont aan dat na 12 weken van extreem dagelijks calorie tekort (800 kcal per dag) je stofwisseling met 20-25% vertraagt.

Oftewel, door per dag fors minder calorieën te eten ga je ook minder calorieën op een dag verbranden. Een van de belangrijkste redenen dat dit gebeurt komt in het volgende punt aan bod.

Als je wilt afslanken dan is het niet alleen van belang hoeveel je eet, maar ook hoeveel je verbrandt. Je stofwisseling bepaalt voor een groot gedeelte hoeveel calorieën je lichaam, ook in rust, verbrandt. Wil je dus zo effectief mogelijk afvallen dan is het op gang houden van je stofwisseling dus van essentieel belang.

Wil je wat simpele trucs leren waarmee je met iedere maaltijd meer vet zult verbranden? Download ons GRATIS e-boek

3: Je verliest spiermassa

De hoofd reden dat je stofwisseling vertraagt bij extreem diëten is het verlies van spiermassa.

Door een dagelijkse calorie-tekort springt je lichaam in de overlevingsstand. Het gaat dan op zoek naar manieren om energie te besparen.

Omdat spierweefsel metabolisch actief weefsel is (het kost je lichaam veel energie om het in stand te houden) is een van de dingen die je lichaam kan doen om energie te besparen het verminderen van je hoeveelheid spiermassa.

Om je stofwisseling op gang te houden is het dus belangrijk om je spiermassa in stand te houden, ook (nee… zeker) tijdens het diëten. De beste manier om dit te doen is met krachttraining/weerstandstraining.

Bij zeer calorie-arme diëten waarbij ook geen krachttraining wordt gedaan is 30-50% van het gewichtsverlies afkomstig van spierweefsel. Als er daarnaast ook onvoldoende eiwitten worden gegeten (de belangrijkste bouwstenen voor spierweefsel) dan kan dit zelfs oplopen tot 70%!

4: Je wordt minder actief

Bij alles wat je doet verbrand je calorieën. Of je nu aan’t wandelen, winkelen, poetsen, kauwen of praten bent… alles kost energie. Zelfs denken en slapen vereisen energie.

Toegegeven, de meeste van de hierboven genoemde activiteiten verbranden op zichzelf niet zo veel calorieën. Tel je ze echter bij elkaar op dan kan dat aantal echter behoorlijk oplopen.

Uit onderzoek blijkt dat het fors minder calorieën eten dan je lichaam verbruikt op een dag ervoor zorgt dat je ook veel minder actief wordt. Logisch natuurlijk. Als je minder brandstof binnenkrijgt heeft je lichaam minder energie om mee te werken.

Het resultaat is dat je minder fut hebt om dingen te doen. Dat geldt niet alleen voor dagelijkse activiteiten. Het wordt ook een stuk moeilijker om jezelf aan te zetten om te sporten.

5: Minder schildklierhormoon

Je schildklier maakt een aantal hormonen (triiodothyronine (T3) en thyroxine (T4)) aan die direct invloed hebben op je ruststofwisseling (de hoeveelheid calorieën die je lichaam in rust verbrandt).

Als je lichaam merkt dat het veel minder calorieën binnenkrijgt dan volgt er een evenredige vermindering in de aanmaak van T3 en T4.

Naast schildklierhormoon zijn er nog diverse andere hormonen die een zeer belangrijke rol spelen bij het afvallen.

Zie: 8 Essentiële Afslank Hormonen – En Hoe Je Ze Activeert

6: Je vergroot de kans op terugval

Bijna iedereen die op een zeer calorie-arm dieet gaat zal in het begin afvallen. Het duurt echter niet lang voordat het lichaam in de overlevingsstand springt, energie gaat besparen, spiermassa gaat afbreken en de stofwisseling gaat vertragen.

Hierdoor blijven verdere resultaten vaak uit. Daarnaast lopen ze de hele dag rond met honger en hebben ze geen energie. De frustratie wordt dan al snel te groot. Ze geven het dieet op, vallen weer terug in hun vroegere eetgewoontes en het gewicht wat ze kwijt waren zit er binnen een mum van tijd weer aan.

Erger nog… vaak gaat men aan het eind van zo’n dieet vaak overeten. Omdat het lichaam erop is ingesteld om na een periode van verhongeren weer extra snel het verloren gewicht weer terug te krijgen eindigt men vaak juist zwaarder/dikker dan dat men was vóór het dieet.

7: Je vergroot je aanmaak van stress hormoon

Cortisol is een hormoon dat je lichaam aanmaakt als gevolg van fysieke en mentale stress, en ja… je lichaam ervaart het jezelf verhongeren als stress!

Cortisol is een catabolisch hormoon. Het draagt bij aan het in punt 3 genoemde verlies van spiermassa.

Onderzoek toont aan dat de aanmaak cortisol een direct verband heeft met je calorie-inname. Hoe groter het calorie tekort, hoe groter de aanmaak van cortisol. Daarnaast blijkt dat het langer in je bloed blijft bij een calorie-tekort.

Slimmer afvallen

Zoals je ziet hebben zeer calorie-arme diëten zo hun beperkingen. Naast het feit dat ze vaak erg ongezond zijn leiden ze bijna nooit tot blijvende resultaten.

Als je blijvend wilt afvallen, wilt zorgen dat het gewicht dat je verliest ook echt vet is en niet spiermassa en water én dat ook nog op een gezonde manier wilt doen, dan is hier een tip…

Blijf uit de buurt van extreme diëten!

Kies in plaats daarvan voor een gebalanceerd voedingspatroon waarbij je je voornamelijk richt op natuurlijk voedsel (groente, fruit, eieren, vlees, vis etc) in plaats van bewerkt voedsel.

Er zijn diverse manieren om sneller van dat overtollige vet af te komen, maar jezelf verhongeren is daar niet een van.

Zie ook: Snel Afvallen: 3 Simpele, Wetenschappelijk Onderbouwde Stappen

Wil je wat simpele trucs leren waarmee je met iedere maaltijd meer vet zult verbranden? Download ons GRATIS e-boek

7 Redenen waarom 95% van allee 'diëten' faalt. Als het je ondanks je strenge dieet nog steeds niet lukt om vet te verbranden zou dit wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Share

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.