8 Essentiële Afslank Hormonen – En Hoe Je Ze Activeert

8 Essentiële Afslank Hormonen – En Hoe Je Ze Activeert

Je hormoonhuishouding je lichaam’s geheime wapen tegen overgewicht. Sommige hormonen helpen je om sneller van ongewenst vet af te komen. Anderen staan afslanken juist in de weg.

In dit artikel ontdek je 8 hormonen die een belangrijke rol spelen bij het afslanken… en hoe je ze voor je aan het werk kunt zetten.

1: Ghreline

Ghreline wordt ook wel het ‘honger hormoon’ genoemd. Het wordt geproduceerd in je maag en heeft tot doel om je hersenen het signaal te geven dat je honger hebt.

Het probleem is dat, als je wilt afvallen door minder calorieën te eten, je lichaam meer ghreline gaat produceren.

Onderzoek toont aan dat zelfs na 12 maanden minder calorieën eten je ghreline niveau nog steeds verhoogd is. Oftewel, je lichaam past zich niets of nauwelijks aan. Het gevolg is dat je constant rond loopt met hongergevoel.

Kortom, ghreline kan afslanken in de weg staan. Het goede nieuws is dat je de productie van ghreline kunt verlagen…

Ghreline productie verlagen
Intensief bewegen/sport helpt je ghreline productie verlagen. Je verbrandt dus niet alleen calorieën maar zorgt er ook voor dat je minder last hebt van honger.

2: Leptine

Leptine doet eigenlijk het tegenovergestelde van ghreline. Het geeft je hersenen namelijk het signaal dat je vol zit en dus genoeg gegeten hebt.

Leptine is een zogenaamd ‘peptidehormoon’ dat door je vetcellen wordt uitgescheiden en via je bloedbaan naar je hersenen wordt getransporteert.

Hoe meer lichaamsvet je hebt hoe meer leptine je vetcellen uitscheiden. Nu denk je waarschijnlijk, maar dat is toch juist goed! Meer leptine betekent toch minder honger? Helaas werkt het zo niet…

Het probleem is dat, wanneer je lichaam te veel leptine produceert, je een zogenaamde ‘leptine resistentie’ ontwikkelt. Oftewel, het signaal dat je vol zit wordt steeds zwakker. Het is dus zaak om je leptine sensitiviteit te vergroten.

Leptine sensitiviteit verhogen
Zorg voor voldoende slaap en eet een rijke variatie aan bessen en groene en rode groenten. Afslanken op zich helpt ook om je leptine gevoeligheid te vergroten. Hoe meer je afvalt hoe effectiever leptine dus wordt in je lichaam.

3: Adiponectine

Adiponectine vergroot het vermogen van je spieren om koolhydraten als energie te gebruiken. Het verhoogt ook je stofwisseling, versnelt je vetverbranding én werkt ook nog eens eetlust remmend.

Adiponectine is net als leptine een peptidehormoon dat wordt uitgescheiden door je vetcellen. In tegenstelling tot leptine wordt er echter juist meer Adiponectine geproduceerd naarmate je minder lichaamsvet hebt.

Adiponectine productie verhogen
Meer bewegen gedurende dag en het vervangen van koolhydraten door bronnen van enkelvoudig onverzadigde vetten zoals olijven en avocado’s.

4: Insuline

insuline speelt een belangrijke rol bij het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel en ook bij herstel na sporten.

Koolhydraten uit je eten worden in je maag en darmen omgezet in glucose. Insuline zorgt ervoor dat deze glucose naar je cellen getransporteerd wordt. Het zorgt er ook voor dat een overschot aan glucose wordt opgeslagen als ofwel glycogeen in je spieren of als lichaamsvet.

Hoe meer koolhydraten je eet, hoe meer insuline je lichaam moet produceren om het allemaal te verwerken. Dit kan ervoor zorgen dat insuline minder efficiënt zijn werk gaat doen of zelfs dat je insulineresistentie ontwikkelt. Het is dus voor zowel je gezondheid als voor succesvol afslanken zaak om ervoor te zorgen dat insuline zo effectief mogelijk zijn werk kan doen.

Insuline optimaliseren
Beperkt voor zover mogelijk je consumptie van simple koolhydraten zoals geraffineerde suiker en fructose (koek, snoep, chips, frisdrank) en probeer zoveel mogelijk je koolhydraten uit groenten, fruit en andere natuurlijke, onbewerkte bronnen te halen.

5: Glucagon

Glucagon is een hormoon dat eigenlijk het tegenovergestelde doet van insuline. Waar insuline zorgt dat overtollige glucose wordt opgeslagen als vet in je lichaam zorgt glucagon er juist voor dat vet wordt vrijgemaakt uit je vetcellen zodat het door je lichaam gebruikt kan worden als energiebron.

Glucagon maximaliseren
De beste manier om glucagon te optimaliseren is door meer eiwitrijk voedsel te gaan eten en je consumptie van koolhydraat rijk voedsel te verminderen.

6: CCK

CCK, ofwel Cholecystokinine, is een hormoon dat wordt geproduceerd door de cellen in je darmen wanneer je eiwitten of vet eet. Een van zijn functies is om in te werken op je zenuwstelsel om een signaal te geven dat je verzadigd bent en je spijsvertering te vertragen. Het resultaat is dat je je langer verzadigd voelt.

CCK stimuleren
De beste manier om de aanmaak van CCK te stimuleren is door ervoor te zorgen dat je tijdens iedere maaltijd eiwitten en gezonde vetten binnenkrijgt.

7: Adrenaline

Adrenaline is het ‘fight-or-flight’ hormoon van je lichaam. Het zorgt er onder meer voor dat energie wordt vrijgemaakt voor gebruik door je lichaam, remt de opslag van energie en remt je eetlust.

Adrenaline aanmaak stimuleren
Nee, je hoeft niet te bungee jumpen of andere extreme dingen te doen om je adrenaline aanmaak te stimuleren. Een van de beste manieren is door intensief sporten, zoals bijvoorbeeld interval training.

8: Groeihormoon

Groeihormoon wordt door velen gezien als de bron van de eeuwige jeugd. Het speelt een onmisbare rol bij de groei van spieren, botten en andere cellen in je lichaam, zowel als je stofwisseling en je vetverbranding.

Groeihormoon stimuleren
De twee beste manieren om de aanmaak van groeihormoon te stimuleren zijn intensief sporten en slaap. Nu wil het toeval dat je door intensief sporten vaak ook beter gaat slapen. Twee vliegen in één klap dus.

Zo, dat waren ze dan… 8 hormonen die een grote invloed hebben op je vetverbranding en die ofwel helpen om sneller af te vallen óf je success juist in de weg staan. Hopelijk helpen deze tips je om sneller en effectiever van dat ongewenste vet af te komen.

Deze hormonen helpen je sneller vet verbranden óf staan juist succesvol afslanken in de weg. Leer hoe je ze voor je laat werken.

Share

Een reactie plaatsen

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.