nov 232010
 

8-manieren-om-je-stofwisseling-te-versnellenHet is algemeen bekend. Om af te vallen moet je meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt. Maar wat bepaalt de snelheid waarmee je calorieën verbrandt? Precies,  je stofwisseling. Als je snel wilt afvallen dan is het noodzakelijk om je stofwisseling zo optimaal mogelijk te maken. Sommige mensen hebben van nature een snelle stofwisseling. Als je niet tot deze categorie behoort, niet getreurd! Er zijn manieren om je stofwisseling te versnellen. Hier volgen wat tips om dat te doen.

1. Bouw je spieren op

Je lichaam verbrandt constant calorieën, zelfs terwijl je slaapt. Spierweefsel verbrandt ook in rust calorieën om zichzelf in stand te houden. De snelheid van je stofwisseling in rust heet ook wel je ruststofwisseling. Hoe meer spierweefsel je hebt hoe sneller je ruststofwisseling. Je hoeft zeker geen body builder te worden maar het versterken en in stand houden van je spieren helpt zeker bij het versnellen van je stofwisseling.

Zie ook:

2. Drink meer water

Het lichaam heeft water nodig om calorieën te verbranden. Als je uitgedroogd bent vertraagt je stofwisseling. Drink 8 glazen water per dag. Koud water zet je lichaam nog eens extra aan het werk. Voor meer over de gunstige effecten van water op afvallen klik hier.

3. Tandje erbij

Met duursporten zoals joggen, fietsen of aerobics oefeningen bouw je geen grote spieren op. Tijdens de training zorgen ze wel voor een snellere stofwisseling en een verhoogde vetverbranding. De sleutel is om jezelf te pushen. Oefeningen met een hogere intensiteit zorgen voor een grotere toename van je ruststofwisseling dan oefeningen met een lage intensiteit. Het beste is om aerobische oefeningen met krachtoefeningen te combineren. Kettlebell training is hier een goed voorbeeld van.

4. Eet vaker

Het eten van een of twee grote maaltijden per dag vertraagt de stofwisseling. Het beste is om vaker te eten en minder per maaltijd. Iedere 3 tot 4 uur iets eten houdt je stofwisseling op gang. Ook het eten van ontbijt is belangrijk voor een goede stofwisseling.  Klik hier voor meer informatie over ontbijt en afvallen.

Tegenwoordig zijn er echter ook steeds meer mensen die juist zweren bij minder vaak eten om af te vallen. Dit wordt ook wel intermittent fasting genoemd. Dit programma maakt hier bijvoorbeeld effectief gebruik van.

5. Eet meer eiwitten

eiwitrijk-voedsel

Om eiwitten te verteren verbrandt je lichaam tot twee keer zoveel calorieën als het doet om koolhydraten te verteren. Hoewel het natuurlijk belangrijk is om een uitgebalanceerd dieet te hebben, kun je je stofwisseling versnellen door meer eiwitten te eten. Tot eiwitrijk voedsel behoren bijvoorbeeld vette vis, noten, mager rundvlees, kip, kalkoen, bonen, eieren en zuivelproducten.

Zie ook:

6. Drink je koffie zwart

Als je een koffiedrinker bent, drink je koffie dan zwart. Het drinken van koffie heeft een korte versnelling van je stofwisseling tot gevolg. Als je echter melk en suiker in je koffie doet dan krijg je meer calorieën binnen dan je verbrandt door het drinken ervan.

7. Drink groene thee

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat het drinken van groene thee veel heilzame werkingen heeft. De combinatie van caffeïne en catechinen in groene thee hebben een gunstig effect op de stofwisseling. Een paar koppen groene thee per dag kan het lichaam aanzetten tot het verbranden van extra calorieën.

Zie ook: Afvallen met groene thee

8. Doe geen crash dieet

Hoewel een crash dieet ervoor kan zorgen dat je binnen korte tijd afvalt, raak je hiermee vooral vocht en spier kwijt. Zoals we net gezien hebben zijn zowel water als spierweefsel belangrijk voor een goede stofwisseling. Daarnaast is een crash dieet over het algemeen geen gezonde manier om af te vallen. Als je blijvend wilt afvallen is het veel zinvoller om veranderingen aan te brengen in je levensstijl die je ook de rest van je leven kunt volhouden.

Vet Verliezen 1.0 | Dé strategie voor het verbranden van lichaamsvet

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.