jun 072018
 

voordelen van water drinken

We weten allemaal dat frisdrank, alcohol en dranken met veel toegevoegde suikers slecht voor ons zijn. Overgewicht, darmproblemen, een uitgedroogde huid… gaatjes.

Maar wat zou er met ons lichaam gebeuren als we alles wat we drinken zouden vervangen door water?

Chris Bailey, een populaire blogger, deed een experiment waarin hij een maand lang alleen maar water dronk. Geen cafeïne houdende dranken meer, geen thee, geen wijn… alleen water. Dit is wat hij ontdekte:

Afvallen wordt een stuk makkelijker

Vóór zijn water experiment dronk Chris Baily gemiddeld 400 calorieën per dag. Bedenk dat in bijvoorbeeld een glas cola 90 kcal, een glas halfvolle melk 130 kcal, een glas wijn 85 kcal en een glas bier 115 kcal zitten.

Oftewel, een paar glazen frisdrank of wat biertjes en je zit al snel aan de 400 calorieën per dag. Dit is ongeveer de hoeveelheid calorieën die je verbrandt met een half uur joggen.

Het is niet makkelijk om af te vallen, maar calorierijke dranken vervangen door water is een van de makkelijkste manieren om je dagelijkse calorieïnname te verminderen.

Je versnelt je stofwisseling

Het drinken van water helpt je stofwisseling versnellen. Door ’s ochtends een halve liter water te drinken versnel je je stofwisseling al met 24%.

Maak er dus een gewoonte van om je dag te beginnen met een groot glas water. Doe er een halve uitgeperste citroen door om het effect te vergroten.

Je hersenen werken beter

Je hersenen bestaan voor 75% uit water. Een onderzoek (1) toont aan dat een vocht tekort van slechts 1,36% leidt tot verlaagde concentratie, een slechter humeur en een verhoogde kans op hoofdpijn.

Een ander onderzoek (2) toont aan dat vocht verlies van 1,59% een nadelig effect heeft op het geheugen. Daarnaast leidt het tot een toename van angst/nervositeit en vermoeidheid.

Je eet minder

Het drinken van water heeft een eetlustremmend effect. Het drinken van water vóór iedere maaltijd zorgt ervoor dat je tijdens die maaltijd minder eet.

Vaak verwarren onze hersenen dorst ook nog een met honger. We denken dat we honger hebben maar eigenlijk hebben we juist vocht nodig. Probeer de volgende keer dat je trek hebt dus eerst eens een glas water.

Je hebt meer energie

Calorierijke dranken zoals frisdrank zorgen voor een korte energieboost, gevolgd door een crash nog geen uur later. Dit wordt veroorzaakt door een piek in je bloedsuikerspiegel.

Het drinken van water zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel, en daarmee je energieniveau, veel meer gelijk blijft.

Je verdrijft gifstoffen uit je lichaam

Water heeft een ontgiftende werking. Het helpt bij het verwijderen van schadelijke stoffen uit je lichaam via je zweet en urine. Daarnaast vermindert het drinken van voldoende water ook het risico op nierstenen en blaasontsteking.

Je wordt minder snel ziek

Door veel water te drinken versterk je je immuunsysteem en verminder je de kans op verkoudheid of griep. Daarnaast vermindert het drinken van voldoende water het risico op allerlei ziekten zoals kanker en hoge bloeddruk.

Je huid wordt gezonder

Water hydrateert je huid. Dit zorgt ervoor dat je huid soepel en zacht blijft. Het drinken van voldoende water helpt ook om rimpels te verminderen.

Je bespaart een hoop geld

Voor veel mensen ook zeker niet onbelangrijk. Ga eens na hoeveel geld het je zou besparen als je alle frisdrank, koffie, energy drinks en alcohol volledig zou vervangen door water.

Natuurlijk is uitsluitend water drinken nogal saai. Het leven draait immers ook om genieten. Maar kleine veranderingen kunnen grote gevolgen hebben.

Neem voor de grap eens je eigen drinkgewoonten onder de loep. Zijn er momenten dat je een calorierijk drankje kunt vervangen door water? Bedenk dat twee glazen frisdrank of bier minder per dag je al 1260 kcal per week bespaart. Dat is toch weer 1,5 uur joggen! Proost!

9 Verrassende dingen die er met je gebeuren als je meer water drinkt. Water drinken afvallen.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.