apr 222014
 

platte buikOvergewicht brengt vaak een grote hoeveelheid buikvet met zich mee. Buikvet is wellicht één van de meest hardnekkige en zichtbare vormen van vet, dus het spreekt voor zich dat buikvet verbranden een prioriteit moet zijn voor iedereen die op een gezonde manier wilt afvallen. In dit artikel nemen we een simpele maar effectieve aanpak, onderverdeeld in twee stappen: gezond eten en voldoende bewegen.

Stap 1: Eet gezond en natuurlijk

Je voeding is het allerbelangrijkste wanneer je wilt afvallen en dus ook wanneer je van enkele kilo’s overtollig buikvet af wilt. Minder gaan eten (“calorie-restrictie” in wetenschappelijke termen) is de klassieke manier om gewicht te verliezen: wanneer je minder eet, zal je ook minder gaan wegen. Minder eten is echter niet noodzakelijk de meest efficiënte manier om af te vallen en het valt niet mee om met constante knagende honger te kampen. Wat belangrijker is dan hoeveel je eet, is wat je eet.

Bij het samenstellen van een gezond dieet kan je uitgaan van een heel eenvoudig principe: vraag jezelf af of het voedsel dat je eet ook onderdeel was van wat een mens tienduizend jaar geleden zou eten. Dat klinkt misschien bizar, want in tienduizend jaar tijd is er natuurlijk heel wat verandert, maar onderzoek heeft aangetoond dat ons DNA grotendeels hetzelfde is gebleven. Dat komt omdat evolutie en natuurlijke selectie processen zijn die weliswaar erg krachtig zijn, maar slechts heel traag werken. De afgelopen duizenden jaren is er zoveel verandert aan de omstandigheden waarin mensen leven, dat de evolutie dat onmogelijk kon bijhouden. Onze lichamen zijn eigenlijk nog steeds gemaakt om op een oermensen-dieet te overleven.

Zo’n oermensen-dieet wordt ook wel een paleo dieet genoemd, naar het Paleoliticum, een periode van 2,5 miljoen jaar geleden tot ongeveer tienduizend jaar geleden. In die tijd had de evolutie alle tijd die nodig was om ons lichaam aan te passen aan een dieet van vlees, vis, noten, vruchten en andere dingen die een jager-verzamelaar regelmatig op zijn bord vindt. Wat daar vast en zeker niet toe behoort zijn granen, geraffineerde suikers en verwerkt voedsel.

Het paleo dieet krijgt echter aardig wat kritiek, maar iedereen is het erover eens dat een gevarieerd dieet met veel groente, natuurlijke vetten en eiwitten heel wat gezonder is dan fast food en snoepgoed. Salades zijn ideaal om te eten tijdens een paleo dieet. Lees hier hoe je de perfecte salade kunt maken.

Stap 2: Beweeg dagelijks minimaal 30 minuten

Niet alleen wat je eet is belangrijk. Wil je je lichaam helpen met het verbranden van buikvet, dan kan je dat doen door je stofwisseling een versnelling hoger te schakelen. Dat doe je simpelweg door actief te leven.

Je hoeft geen loodzwaar trainingsschema te volgen om resultaat te zien. Bouw gewoon enkele eenvoudige oefeningen of actieve bezigheden in in je dagelijkse leven, zodat je spieren minstens dertig minuten oefening per dag krijgen. Natuurlijk kan het geen kwaad om veel meer dan dat te sporten, wanneer je je spieren niet overdadig belast en altijd een goede opwarming uitvoert.

Wanneer je een actievere levensstijl gaat volgen, zal je lichaam meer energie nodig hebben. Die energie haalt het uit zijn reserves, waaronder buikvet.

Dit is een gast artikel van Jasper Alblas, auteur van het 7×7 Afslank Receptenboek

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.