feb 032016
 

afvallen -bloedsuikerspiegelEen stabiele bloedsuikerspiegel is belangrijk, want een te lage of een te hoge bloedsuikerspiegel leidt vaak tot klachten. Een te lage bloedsuiker zorgt voor klachten als duizeligheid, vermoeidheid, zweten en trillen. Een te hoge bloedsuiker zorgt onder andere voor aanhoudende dorst, veel plassen, vermoeidheid en misselijkheid. Niet alleen diabetici hebben hier last van, maar ook gezonde mensen in min of meerdere mate.

Als je bezig bent met afvallen is het van groot belangrijk dat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft, zodat je lichaam optimaal vet kan verbranden. Er zijn verschillende dingen die je kan doen om de bloedsuikerspiegel in balans te houden.

Eet met regelmaat

Zorg ervoor dat je om de drie a vier uur iets eet, al is het maar iets kleins. Vooral als je het druk hebt, schiet dit er gemakkelijk bij in. Zet een wekker, dan weet je wanneer het tijd is om te eten. Dit zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel niet teveel daalt, maar ook dat hij niet te veel stijgt.

Als je met regelmaat eet, zal je namelijk minder snel trek hebben in grote porties eten. Je hebt een paar uur geleden immers nog wat gegeten, dus je zal eerder normale porties nemen. Daardoor blijft de bloedsuikerspiegel stabiel.

Maak verstandige voedingskeuzes

Kies voor een vezelrijk voedingspatroon die langzame koolhydraten bevat in plaats van snelle koolhydraten. Deze langzame koolhydraten werken langzaam in. Vervolgens verschaffen ze de energie die het lichaam nodig heeft, voor een langere tijd. De bloedsuikerspiegel blijft stabiel. Kies daarom voor volkorenproducten, zilvervliesrijst, fruit of peulvruchten.

Als je producten zoals wit brood, witte pasta, gebakken aardappelen of snoep eet, neem je snelle koolhydraten tot je. De suikers die deze producten bevatten, worden snel opgenomen in het lichaam. De bloedsuikerspiegel stijgt daardoor ook snel.

Als reactie wordt er insuline vrijgemaakt, een hormoon die de bloedsuikerspiegel verlaagt zodra deze te hoog wordt. Het resultaat is dat de bloedsuikerspiegel ook weer snel zal dalen, want de snelle koolhydraten zijn snel verbruikt. Ze zorgen dus voor veel pieken en dalen. Eten volgens een koolhydraatarm dieet dat rijk is aan gezonde natuurlijke vetten en eiwitten zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

Zie de bloedsuikerspiegel maar als een balansweegschaal; als hij niet te laag en niet te hoog is, maar stabiel, dan is deze in balans en zal je er geen klachten van ondervinden. Je voelt je dan fit en je lichaam kan optimaal vet verbranden, wat het gemakkelijker maakt om af te slanken en op gewicht te blijven.

Dit artikel werd geschreven door Jasper Alblas, auteur van het het populaire 7×7 Afslank Receptenboek.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.