Afvallen Door Wandelen? Gebruik Deze Tips

Afvallen Door Wandelen? Gebruik Deze Tips

Kun je afvallen door wandelen? Bewegen is natuurlijk super gezond. Niet iedereen heeft echter de behoefte om zich met intensieve workouts uit de naad te werken. Ze willen wel wat kilootjes kwijt… maar dan zonder uren per week te moeten zwoegen in de sportschool.

Voor die mensen (en voor jou als je tot die groep behoort) is er goed nieuws. Je kunt namelijk prima afvallen zonder de longen uit je lijf te sporten. Sterker nog, succesvol afvallen hangt veel meer van je voeding af dan van hoeveel je sport!

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je voortaan alleen nog maar op je voeding hoeft te letten en beweging links kunt laten liggen.

Hoewel het minder effectief is dan je voeding bij het afvallen is voldoende beweging nog steeds ontzettend belangrijk… als je tenminste gezond en fit door het leven wilt gaan. Zo helpt fysieke activiteit onder andere het risico op hart- en vaatziektes, diabetes en kanker te verminderen (1)

Met wandelen verbrand je meer vet dan je denkt

Wandelen is echter net zo goed beweging als intensief sporten. Sterker nog, het een een ontzettend goede vorm van beweging! Wandelen is een van de makkelijkste vormen van beweging om in je dagelijkse leven op te nemen. Het is ook een activiteit die bijna iedereen veilig kan doen. Daarnaast hoef je er niet voor naar de sportschool of dure fitness materialen in huis te halen.

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat je met wandelen aanzienlijk meer calorieën verbrandt dan in eerste instantie werd gedacht. Met een wandeling van 5 kilometer (uurtje wandelen) verbrand je ongeveer 300 calorieën. Je moet dan natuurlijk nog steeds op je calorie-inname letten. Met één bagel met kaas heb je die calorieën er immers al weer aan!

Als je iedere dag een half uurtje gaat wandelen dan kun je je wekelijkse calorie-verbruik toch aanzienlijk verhogen. Daarnaast helpt de extra beweging bij de aanmaak van een aantal belangrijke afslank hormonen. Het werkt vaak ook tot vermindering van stress en een betere nachtrust… twee factoren die ook een grote rol spelen als je wilt afvallen.

Tips om effectiever af te vallen met wandelen

Hier zijn een aantal tips die je kunnen helpen je wandeling nog effectiever te maken als je wilt afvallen:

Prik een vaste tijd om te wandelen

De mens is een gewoontedier. Het is dan ook veel makkelijker om van je wandeling een vaste gewoonte te maken als je er een vast moment voor inplant. Ben je een vroege vogel? Ga dan een half uurtje wandelen vóór het ontbijt. onderzoek toont ook nog eens aan dat dit het beste moment is om te wandelen als je vet wilt verbranden.

Meer een avondmens? Kies er dan voor om na het avondeten een wandeling te maken. Het helpt je om je maaltijd te verteren. Daarnaast is dit een prima manier om de zorgen en de drukte van de dag even van je af te zetten.

Verhoog je tempo

Door sneller te wandelen kun je in dezelfde tijd een grotere afstand afleggen en meer calorieën verbranden. Je kunt tijdens het wandelen ook een vorm van interval training doen. Loop bijvoorbeeld één of twee minuten in een sneller tempo, afgewisseld met een minuut rustig wandelen.

Zoek meer momenten om te wandelen

Je hoeft wandelen niet te beperken tot één moment per dag. In tegenstelling tot krachttraining, waarbij het beter is om rustdagen tussen workouts te hebben, kun je wandelen zo’n beetje onbeperkt doen.

Kijk of je gedurende de dag meer momenten kunt vinden om even een wandelingetje te maken. Bijvoorbeeld na/tijdens de lunch of even een boodschap doen. Als je er bewust op gaat letten kun je waarschijnlijk heel veel momenten vinden om even wat extra stappen te zetten.

Neem een fles water mee

Uit onderzoek blijkt dat het drinken van 500 ml water je stofwisseling met 30% kan verhogen. Daarnaast helpt het voorkomen van hongergevoel en heeft het nog diverse andere voordelen.

Neem dus tijdens het wandelen een fles water mee.

Wijk eens af van de gebaande paden

Het wandelen op onregelmatig terrein is veel intensiever dan lopen over een verhard pad. Je verbrand dan ook veel meer calorieën als je bijvoorbeeld door het zond loopt of over een onverhard bospad met wortels. Ook heuvels bieden een uitstekende manier om je wandeling wat uitdagender te maken.

Gebruik je hele lichaam bij het wandelen

Als je wandelen wilt gebruiken bij het afvallen dan geldt: hoe intensiever en hoe meer spieren je aan het werk zet, hoe meer calorieën je zult verbranden. Er zijn een hoop dingen die je kunt doen om je lichaam meer aan het werk te zetten tijdens je wandeling. Draag bijvoorbeeld een rugtas, draag enkel- en/of polsgewichten tijdens het wandelen of investeer in een setje nordic walking stokken. Je kunt zelfs twee 1,5 liter flessen met water vasthouden tijdens het wandelen om je armen meer te trainen. Heb je meteen wat te drinken bij je ;).

PSST… Wist je dat succesvol afslanken voor 80% van je dieet afhangt? Download ons GRATIS e-boek en ontdek de 7 simpele trucs die je vandaag nog kunt toepassen om direct je stofwisseling te versnellen en meer vet te verbranden.

Conclusie afvallen met wandelen

Onderzoek toont aan dat je met wandelen meer calorieën verbrandt dan onderzoekers aanvankelijk dachten. Effectief afvallen is echter meer afhankelijk van je voeding dan van hoeveel je beweegt. Kortom, tegen een slecht dieet kun je niet opwandelen!

Er zijn manieren om je wandeling effectiever te maken als je wilt afvallen. Naast afslanken zijn er echter nog een hoop andere gezondheidsvoordelen verbonden aan het maken van een dagelijkse wandeling.

Afvallen door wandelen? Gebruik deze tips om meer calorieën te verbranden en sneller af te vallen tijdens je wandeling.

Share

Een reactie plaatsen

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.