mrt 112014
 

afvallen-met-vetten-en-eiwittenAfvallen doe je door de juiste voeding te eten. Het dieet van veel mensen bevat grote hoeveelheden koolhydraten, bijvoorbeeld uit brood, rijst, snacks, snoepgoed, ontbijtgranen en aardappelen. Koolhydraten zijn in principe niet ongezond, maar wanneer je er te veel van eet (wat erg makkelijk is aangezien ze alomtegenwoordig zijn in de supermarktrekken) kan dat de oorzaak zijn van enkele overtollige kilo’s die je liever kwijt wilt.

Afvallen doe je dus door je inname van koolhydraten terug te schroeven en te vervangen door gezonde vetten en eiwitten.

Dat vetten je kunnen helpen afvallen, zal je niet vaak iemand horen zeggen. Het is nochtans de waarheid, maar je moet wel heel goed opletten welke vetten je inneemt. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je gezonde onverzadigde vetten van plantaardige oorsprong eet.

Om beter te begrijpen waarom vetten je kunnen helpen met afvallen, is het belangrijk te begrijpen dat lichaamsvet niet helemaal hetzelfde is als vetzuren die je door je voeding opneemt. De aanmaak van lichaamsvet wordt immers meer gestimuleerd door suikers uit je voeding dan door vetten. Bovendien heeft je lichaam vetten nodig om enkele essentiële vitamines te kunnen absorberen (vitamine A, D, E en K).

Gezonde plantaardige vetten vind je bijvoorbeeld in vis, (extra vergine) olijfolie, noten en lijnzaadolie. Let erop dat je ongezonde verzadigde vetten en gemodificeerde transvetten vermijdt. Deze slechte vetten vind je voornamelijk in voorverpakte maaltijden.

Eiwitten zijn volgens vele experts de allerbeste bron van energie voor je lichaam. Net als vetten en koolhydraten zijn eiwitten macronutriënten, wat wil zeggen dat ze door je lichaam afgebroken worden tot kleine bouwstenen en dat daarbij energie vrijkomt die je lichaam kan gebruiken. Bij eiwitten echter, worden die bouwstenen niet omgezet tot reserve-energie in de vorm van vet, maar zijn de bouwstenen (aminozuren) zelf ook erg nuttig: ze helpen je lichaam te groeien en sterker te worden.

Enkele producten die rijk zijn aan eiwitten zijn kip, tonijn, noten en zaden, quinoa en verschillende speciale voedingssupplementen zoals spirulina. Eiwitpoeder in groene smoothies kan ook een uitstekende bron van eiwitten zijn.

Dit is een gast artikel van Jasper Alblas, auteur van het 7×7 Afslank Receptenboek

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.