jul 102018
 

vrouw op strand

Afvallen zonder sporten… kan dat? Ja zeker!

Het is absoluut niet noodzakelijk om wekelijks uren door te brengen in de sportschool als je wilt afvallen.

Sterker nog… succesvol afvallen wordt voor ongeveer 80% bepaald door je dieet. De calorieën die je verbrandt met één uur intensief sporten heb je er met één stuk taart of twee glaasjes cola weer aan.

Wil je graag wat kilo’s kwijt maar ben je er niet echt voor te porren om regelmatig te moeten sporten? Dan zijn hier wat bewezen tips die je daarbij kunnen helpen.

1: Drink veel water

Het drinken van een glas water voor iedere maaltijd zorgt ervoor dat je minder eet.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die vóór iedere maaltijd water dronken gedurende een periode van 12 weken 44% méér gewicht verloren dan mensen die dit niet deden.

Ook het vervangen van frisdrank, vruchtensap en energy drankjes door water kan ervoor zorgen dat je stukken minder calorieën binnenkrijgt.

Zie ook: 9 Verrassende dingen die er met je gebeuren als je meer water drinkt

2: Slaap voldoende

slapende kitten in kom

Slaapgebrek ontregelt de hongerhormonen leptine en ghreline. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die te weinig slapen gedurende de dag niet alleen meer honger hebben, maar ook nog eens meer behoefte aan ongezonde voedsel.

Te weinig slaap kan ook leiden tot een verhoogde aanmaak van het stresshormoon cortisol. Dit verhoogt ook weer het risico op overeten… zeker als je een ‘stresseter’ bent.

3: Eet meer vezelrijk voedsel

Vezelrijk voedsel werkt eetlustremmend en zorgt ervoor dat je je langer vol voelt. Vezels vertragen ook de snelheid waarin voeding in je bloedbaan komt. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet piekt en je cholesterol in balans blijft.

De beste bronnen van natuurlijke vezels zijn groente, fruit, bonen, zaden, noten en granen.


afslank weekmenu

Gratis Afslank Weekmenu

Inclusief Lekkere Recepten en Boodschappenlijstje


4: Gebruik een kleiner bord

Onze borden zijn in de loop der jaren steeds groter geworden. Hetzelfde geldt voor onze porties.

Door een kleiner bord te gebruiken creëer je het psychologische effect dat je porties groter lijken. Je bord zier er immers voller uit.

5: Maak een boodschappenlijstje

boodschappenlijstje

Last van impulsaankopen? Dan is deze tip voor jou. Maak voortaan vóór je naar de supermarkt gaat een boodschappenlijstje waar precies op staat wat je nodig hebt.

Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van een boodschappenlijstje ongezonde impulsaankopen helpt voorkomen en kan bijdragen aan een gezonder dieet.

6: Neem de tijd voor je maaltijd

Het duurt ongeveer 20 minuten voordat het signaal dat je vol zit vanuit je maag je hersenen bereikt. Neem daarom de tijd voor je maaltijd. Kauw je eten goed en geniet ervan.

Ook door bewuster te eten kun je voorkomen dat je overeet. Veel mensen zijn tijdens hun maaltijd met heel andere dingen bezig dan eten. Ze zijn een serie op tv aan ’t kijken, lezen de krant of zijn bezig met hun smartphone.

Uit onderzoek blijkt dat afleiding tijdens het eten ervoor kan zorgen dat je een grotere eetlust hebt, meer calorieën binnenkrijgt en dus aankomt.

Mensen die tijdens het eten met andere dingen bezig zijn eten tijdens die maaltijd gemiddeld 10% méér.

7: Eet veel eiwit

Eiwitten hebben een groot effect op onze eetlust. Ze zorgen ervoor dat je je langer voldaan voelt en dat je minder last hebt van hongergevoel.

Daarnaast helpt het eten van meer eiwitrijk voedsel om je algehele calorieïnname te verlagen.

Tijdens een onderzoek werd de eiwitconsumptie van proefpersonen verhoogd van 15% naar 30%. Het resultaat was dat deze personen 441 Kcal per dag MINDER gingen eten en dat zij in 12 weken bijna 6 kilo afvielen… zonder verder bewust op hun dieet te letten.

Zo, dat waren ze dan… 7 simpele en bewezen methodes om af te vallen zonder dat je daarvoor ook maar één voet in de sportschool hoeft te zetten.

Natuurlijk beweren we hiermee niet dat sporten verder niet nodig is. Beweging heeft, naast vetverbranding, talloze andere belangrijke invloeden op je gezondheid en welzijn.

Met andere woorden, je kunt afvallen zonder te sporten, maar het geniet zeker de voorkeur om dieet en beweging te combineren.

Afvallen zonder sporten. 7 Simpele en bewezen tips om van je overgewicht af te komen zonder ook maar één voet in de sportschool te zetten. #afvallen #dieet

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.