jul 232014
 

alcohol en afvallenDe relatie tussen alcohol en afvallen is niet eenvoudig. Veel bronnen zeggen dat één alcoholisch drankje per dag perfect past in een gezonde levensstijl, terwijl anderen zweren bij geheelonthouding. Wie er nou net gelijk heeft, is niet zo makkelijk om te zeggen. Dat komt omdat alcohol heel anders verwerkt wordt door je lichaam dan gewoon voedsel dat grotendeels bestaat uit drie delen: suikers, eiwitten en vetten. Alcohol is echter een categorie apart.

Hoe gaat je lichaam om met alcohol?

Gewone voedingsmiddelen worden traag door je lichaam opgenomen. Er is immers geen haast bij want het voedsel moet door je hele spijsvertering passeren. Bij alcohol ligt de zaak echter anders, want alcohol wordt door je lichaam gezien als een stof die daar niet thuishoort. Op een nuchtere maag duurt het slechts enkele minuten voordat de alcohol door je darmwand wordt geabsorbeerd en zijn doel heeft bereikt in de lever en de hersenen.

Alcohol en lichaamsvet

Alcohol wordt verwerkt in je lever, maar je lever kan maar een kleine hoeveelheid alcohol aan en enkel wanneer je erg traag drinkt, kan je lever de verwerking bijhouden. De overschot van alcohol blijft gewoon in je lichaam rondgaan totdat de lever weer vrij is.

Belangrijk hierbij is dat je lever maar één ding tegelijk kan: ofwel is je lever bezig met het onschadelijk maken van alcohol, ofwel verwerkt het suiker, eiwitten en vetten uit je voeding tot nuttige energie. De prioriteit van alcoholverwerking is hoger dan die van je gewone stofwisseling. Wanneer je alcohol drinkt, sluit je dus alle andere verwerkende rollen van je lever af. Het gevolg is dat je voedsel niet verwerkt wordt, maar gewoon wordt opgeslagen als reserve in lichaamsvet. Dit kan één van de redenen zijn van overtollig buikvet.

Hoeveel calorieën zitten er in elk drankje?

Sommige mensen vergeten wel eens dat alcoholische drankjes ook calorieën bevatten. Cocktails zoals een Margarita, een Rum & Soda of een Long Island Ice Tea bevatten zelfs erg veel calorieën (tot wel 400 calorieën per drankje). Dat komt vooral omdat veel van de cocktails gemaakt worden met frisdranken die erg veel suiker bevatten.

Maar ook wijn en bier bevatten een aardige hoeveelheid calorieën. Een gewoon biertje bevat al snel 140 calorieën terwijl een glas wijn ongeveer 100 calorieën telt.

Alcohol is vochtafdrijvend

Dat wil niet alleen zeggen dat je veel moet plassen. Je verliest namelijk ook een aantal essentiële mineralen zoals magnesium, kalium, calcium en zink. Mineralen hebben uiteenlopende functies in je lichaam en een tekort van één van die mineralen kan tot ernstige gezondheidsproblemen leiden.

Alcohol bevat geen nutriënten

Eigenlijk zijn er niet veel redenen om alcohol te drinken, want de voedingswaarde van alcohol is nihil. Het bevat geen dingen die je lichaam nodig heeft, enkel lege calorieën.

Andere nadelen van alcohol

De lijst met negatieve effecten van alcohol blijft maar groeien. Zo kan alcohol je bijvoorbeeld wel slaperig maken, maar de slaap die je op die manier krijgt, is veel minder diep, wat ervoor zorgt dat je de volgende ochtend minder goed uitgerust bent. Alcohol kan er ook voor zorgen dat je maag zuurder wordt, wat gelinkt is aan ontstekingen in je maag en darmen.

In vele diëten wordt alcohol dan ook sterk afgeraden. Of het nu een eiwitdieet, een koolhydraatarm dieet of een ander populair dieet betreft.

Water is een zeer goede vervanger voor alcohol.

Dit artikel is geschreven door Jasper Alblas, auteur van het 7×7 Afslank Receptenboek

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.