aug 192015
 

buikvet kwijtraken voedingstipsBuikvet kwijtraken is vaak het voornaamste doel van veel mensen die willen afvallen. En zeg nou zelf… wie wil er nu geen strakke buik?

Deze simpele voedingstips zullen je helpen om sneller van dat overtollig buikvet af te komen. En dat zonder de hele dag honger te hoeven lijden of allerlei ingewikkelde dingen met je dieet te doen.

Wie zegt dat afvallen zwaar moet zijn? OK, op naar de tips…

Tip 1: Vermijd de extremen

Voedingsdeskundige, personal trainer en auteur van ‘The Fat Burning Kitchen‘ Mike Geary zegt:

Een van de belangrijkste boodschappen die ik mijn klanten en lezers probeer mee te geven is om niet mee te doen aan alle afslank hypes die constant de kop op steken. Om succesvol af te vallen hoef je niet een extreem koolhydraat-arm of vet-arm dieet te volgen. Ik hou dingen liefst zo simpel mogelijk…

Volgens Geary zijn er twee sleutels tot succes als het gaat om buikvet kwijtraken en blijvend afvallen:

Balans: Je lichaam heeft zowel vetten als koolhydraten nodig. De kunst is om de juiste balans te vinden en om ze uit de juiste bronnen te halen. Extreme diëten zijn niet bedoeld om lang vol te houden en leiden dus ook niet tot blijvende resultaten.

Eet natuurlijk voedsel: De beste en simpelste manier om natuurlijk en blijvend af te vallen is door ervoor te zorgen dat je dieet zoveel mogelijk bestaat uit natuurlijk voedsel (zo onbewerkt mogelijk). Oftewel groente, fruit, vlees, vis en volkoren producten.

Lees ook: Hoe Je Bewerkt Voedsel Kunt Vermijden

Deze twee simpele principes – een gebalanceerd dieet dat voornamelijk bestaat uit natuurlijk voedsel – zijn ook wat onder andere het DASH dieet (dat al 5 jaar door experts is uitgeroepen tot het beste dieet) zo succesvol maakt.

Tip 2: Eet voldoende goede eiwitten

Nee, ik ga je geen eiwitdieet aansmeren. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is een goed gebalanceerd dieet een van de sleutels tot blijvend succes, maar…

Eiwitten zijn wel belangrijk als je buikvet kwijt wilt raken. Hier zijn een aantal redenen voor:

1: Het verteren van eiwitten kost je lichaam een hoop energie. Dit wordt ook wel het thermische effect genoemd. Tot wel 35% van de calorieën die het eiwit verschaft worden verbruikt om het te verteren. Voor koolhydraten en vetten is dit slechts tussen de 5 en de 15 %.

2: Omdat het verteren van eiwitten langer duurt, voel je je ook langer voldaan na een je maaltijd. Oftewel, door voldoende eiwitten te eten voorkom je het hongergevoel waar zoveel diëters last van hebben.

3: Eiwit is een belangrijke bouwsteen voor het behouden en opbouwen van spiermassa. Een van de grootste problemen met veel extreme diëten is dat je in plaats van vet juist spiermassa verliest. Door voldoende eiwitten te eten voorkom je dit probleem.

Wat zijn de beste bronnen van eiwitten?

Ook hier geldt weer – hoe dichter bij de natuurlijke bron hoe beter. Oftewel, geen eiwit shakes, repen, poeders of pillen. De beste bronnen van goede kwaliteit eiwitten zijn:

  • kip en gevogelte
  • mager vlees zoals rundvlees, varkensvlees en wild
  • vis
  • eieren

Tip 3: Eet de juiste koolhydraten

Veel diëten behandelen koolhydraten alsof ze de vijand zijn. Het zijn echter niet de koolhydraten die je strakke buik in de weg staan. Sterker nog, ze vormen een belangrijke energiebron voor je lichaam.

Liever gezegd… niet alle koolhydraten zijn slecht. Je hebt namelijk verschillende soorten. Ook hier komt het neer op het maken van de juiste voedsel keuzes.

Welke koolhydraten zijn de werkelijke vijand?

Er zijn twee soorten koolhydraten:

  • Simpele koolhydraten
  • Complexe koolhydraten

Wil je buikvet kwijtraken, dan is het beter om de simpele koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden. Deze vind je voornamelijk in bewerkte producten zoals koek, snoep, wit brood, chips enzovoorts. Deze geraffineerde koolhydraten zijn als het ware gestript van alle voedingsstoffen zoals vezels, vitamines en mineralen. Wat overblijft is een ‘leeg’ product.

buikvet-verliezen-koolhydraten

Volgens Mike Geary is een van de belangrijkste redenen dat steeds meer mensen kampen met overgewicht dat hun dieet VEEL te veel geraffineerde koolhydraten bevat.

Wat zijn dan de goede koolhydraten?

Het beste kun je gaan voor de complexe koolhydraten die afkomstig zijn uit vezelrijke producten zoals:

  • fruit
  • groente
  • vezelrijke, ongeraffineerde graanproducten zoals havermout

De koolhydraten uit deze vezelrijke voedingsmiddelen worden langzamer opgenomen. Dit voorkomt pieken in je bloedsuikerspiegel. Volgens Geary is de optimale verhouding 2 tot 3 gram vezels voor iedere 10 gram koolhydraten.

Tip 4: Niet alle vetten zijn slecht

Hetzelfde dat geldt voor koolhydraten is ook van toepassing op vetten. Je lichaam heeft ze nodig. De kunst is om de juiste soorten te kiezen.

Welke vetten kun je het beste vermijden?

De meest ongezonde vetten die je het beste kunt verbannen uit je dieet zijn (fabrieksmatig geproduceerde) trans-vetzuren. Deze ontstaan bij het harden van plantaardige oliën en zijn vooral te vinden in harde margarine, gefrituurde snacks, koekjes, kant en klaar maaltijden, voorgebakken (graan)producten en veel ander bewerkt voedsel.

Er is sterk bewijs voor dat trans-vetten cholesterol verhogend werken en dat ze kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk vergroten.

Wat zijn de beste soorten vet om op te nemen in een gezond en gebalanceerd dieet? Een simpele regel is:

Bij twijfel, kies dan voor zo ‘onbewerkt’ mogelijk.

Aan aan goede natuurlijke bronnen van gezonde vetten zijn:

  • noten en zaden
  • avocado’s
  • olijfolie
  • biologisch vlees
  • eieren
  • kokosnoten en kokosolie
  • notenboter

Tip 5: Zwengel je stofwisseling aan

Je stofwisseling speelt een cruciale rol bij buikvet verliezen en succesvol afvallen. Hoe sneller en efficiënter je stofwisseling is, hoe meer voedsel je verbrandt en hoe minder je opslaat als lichaamsvet.

Door de bovengenoemde tips toe te passen – zoals het eten van voldoende eiwitten en te kiezen voor complexe koolhydraten – zal je stofwisseling vanzelf versnellen.

Weet je niet zeker hoe je verschillende voedingsmiddelen het beste kunt combineren voor optimale vetverbranding? Dan raad ik de recepten van Jasper Alblas aan.

Zie ook: 8 Manieren Om Je Stofwisseling Te Versnellen

Buikvet Kwijtraken – Bonus Tips

Hier zijn nog wat dingen die je kunt doen om nog sneller van je buikvet af te komen:

Time je maaltijden op de juiste manier

Dit principe, dat onder meer de basis vormt van het Vet Verliezen 1.0 programma, forceert je lichaam om vet als energiebron aan te gaan spreken. Het is misschien niet voor iedereen maar het werkt wel. Een vriend van me is er sinds een paar weken mee begonnen en heeft inmiddels al een paar kilo vet verloren.

Doe aan krachttraining en HIIT

Krachttraining is een effectieve manier om je spiermassa op peil te houden en te versterken. Het draagt ook bij aan een snellere stofwisseling.

Lees ook: Waarom Krachttraining Helpt Bij Het Afvallen

HIIT, oftewel High Intensity Interval Training is een van de meest effectieve manieren om snel calorieën te verbranden.
Mijn favoriete vorm van beweging – die zowel krachttraining als HIIT combineert – is kettlebell training.

Slaap voldoende

Onderzoek toont aan dat mensen die te weinig slaap krijgen meer kans hebben op overgewicht en dat ze eerder geneigd zijn ‘slechte’ voedsel keuzes te maken.

Voor meer simpele afslank tips zie ook: Sneller Afvallen Met Deze 24 Bewezen Afslank Tips

Conclusie:

Voor buikvet verbranden geldt, net als voor veel andere dingen, dat het niet de extreme dingen zijn die je succesvol maken, maar de kleine, simpele dingetjes die je iedere dag doet.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.