okt 122010
 

Hoewel het proces van aankomen en afvallen voor velen een mysterie lijkt, is de oorzaak vrij simpel. Het berust op de hoeveelheid energie (het aantal kilocalorieen) die je binnenkrijgt in verhouding tot de hoeveelheid energie die verbruikt wordt. Een overschot aan calorieen wordt in je lichaam opgeslagen als vet.

Gezonde versus ongezonde vermindering van calorieen om af te vallen

Er zijn veel boeken over snel afvallen. Sommigen richten zich op het verminderen van de hoeveelheid koolhydraten die je binnenkrijgt en anderen raden aan om vooral groente en fruit te eten. Allemaal hebben ze echter één ding gemeen. Ze hebben als doel het verminderen van het aantal calorieen dat je binnenkrijgt. Hoewel al deze dieten je kunnen helpen om af te vallen, zijn ze niet allemaal even gezond. Een gezond dieet houdt in dat je veranderingen aanbrengt in je levensstijl en dat deze veranderingen vaste gewoontes worden.

Een gemiddeld lichaam heeft ongeveer 1200 kcal per dag nodig om goed te kunnen functioneren. Minder dan deze hoeveelheid kan leiden tot gewichtstoename als gevolg van een verlaagde stofwisseling. Het lichaam zal hierdoor juist meer vet gaan opslaan.

Kilocalorieen en Afvallen

Een kilo vet is ongeveer 7000 kilocalorieen. Om een kilo af te vallen of aan te komen moet je dus de hoeveelheid kcal die je binnenkrijgt met dit aantal verminderen of vermeerderen. Om gezond af te vallen kun je je het beste richten op het verliezen iets minder dan een halve kilo per week. Een veilig streefgetal is ongeveer 3500 kcal per week. Deel dit door 7 en je komt op een vermindering van 500 kcal per dag.

Dieet en beweging geeft het beste resultaat

Voor mensen die willen afvallen is de beste methode een combinatie van dieet en beweging. Het verbranden van meer calorieen door middel van beweging zorgt ervoor dat de veranderingen in je dieet minder heftig hoeven te zijn. Door bijvoorbeeld een half uur te joggen verbrand je ongeveer 325 kcal. Haal je dit af van de 500 kcal die je per dag minder moet binnenkrijgen en je houdt 175 kcal over die je met je dieet moet opvangen.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.