mrt 132015
 

stop-signEr zijn veel leugens die de ronde doen over gezonde voeding. De manier waarop je nadenkt over voedsel ligt aan de basis van wat je eet en dat beïnvloedt uiteraard hoe gezond je leeft.

We bespreken daarom in dit artikel een aantal van de grootste leugens en misverstanden over gezonde voeding.

Misschien had je al een vermoeden over de waarheid achter sommige van deze mythes. In dat geval is het goed om de feiten nog eens op een rijtje te hebben.

Cholesterol is niet je grootste vijand

De waarheid over cholesterol is ingewikkelder dan de meeste mensen denken. Bijna niemand weet wat cholesterol nou echt is, behalve dat er twee soorten bestaan: goede en slechte.

Dat is echter slechts de halve waarheid.

Er is eigenlijk maar één soort cholesterol: cholesterol is een molecule met een vaste structuur die altijd hetzelfde is. Wat mensen bedoelen wanneer ze het over “goede cholesterol” hebben, is eigenlijk een “hoge densiteit lipoproteïne” (HDL), een balletje dat door je lichaam reist als een soort mobiele opslagplaats voor proteïnen en vetten. Tot die vetten behoort inderdaad cholesterol, maar ook fosfolipiden en triglyceriden. Naast die HDLs heb je ook “slechte cholesterol” of “lage densiteit lipoproteïnes” (LDLs). LDL’s worden inderdaad geassocieerd met een verhoogd risico cardiovasculaire aandoeningen.

Jammer genoeg is de kennis over welke producten goede en welke producten slechte cholesterol bevatten net zo slecht gekend als wat cholesterol nou precies is. Eieren bijvoorbeeld, krijgen vaak de wind van voren omdat ze vol slechte cholesterol zouden zitten. Onderzoek heeft echter aangetoond dat eieren net je goede cholesterol verhogen en niet geassocieerd worden met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Lees dit artikel als je meer wilt weten over cholesterol.

Je gewicht is niet het enige dat telt

Dit is belangrijk voor alle mensen die snel willen afvallen. Het is heel makkelijk om van afvallen je doel te maken, want dan kan je jezelf heel eenvoudig evalueren: over een maand wil ik dit gewicht, over twee maanden moet ik zo veel kilo’s kwijt, etc.

Je vergeet echter al snel wat het grote plaatje is: simpelweg gezond te leven. Niet iedereen kan voldoen aan een droomlichaam of een bepaald schoonheidsideaal.

Wil je wat veranderen aan je eetgewoonten, neem je dan voor om gewoon gezonder te gaan eten en denk pas op de tweede plaats aan de extra kilo’s die je daardoor zal verliezen. Anders bestaat het risico dat je jezelf verliest in onmogelijke streefdoelen en dat is niet de bedoeling. Dat levert vaak alleen maar een jojo- effect op en dat wil je nu juist niet.

“Organisch” of “gluten-vrij” is niet altijd gelijk aan gezond

Er zijn zo veel gezondheids-trends in de wereld dat het moeilijk is om ze allemaal in de gaten te houden, maar organisch en gluten-vrij voedsel zijn zonder twijfel erg populair. Beide trends zijn echter een heel slechte basis om je dieet op te bouwen want niet alles wat organisch of gluten-vrij is, is gezond. Je kan bijvoorbeeld een heerlijk ongezonde slagroomtaart maken van organische ingrediënten. Met producten die van nature gluten-vrij zijn, hoeft niets mis te zijn, maar simpelweg het feit dat een product geen gluten bevat, maakt het niet per definitie gezond.

Wil jij informatie over afvallen. Klik dan hier.

Dit is een gastartikel door Jasper Alblas. Jasper is auteur van het 7×7 Afslank Receptenboek. Dit e-book bevat heerlijke, recepten die al duizenden mensen geholpen hebben om blijvend en op een gezonde manier af te vallen. Leer meer over de recepten van Jasper Alblas en ontdek hoe je gratis een hoofdstuk uit zijn nieuwe boek kunt downloaden.

Terug naar Gezond Afvallen hoofdpagina >>

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.