De 5 Geboden van Slim Diëten

5 geboden van slim diëtenVolg je een dieet maar laten de resultaten op zich wachten? Of val je wél wat af, maar zou het allemaal iets sneller mogen?

Om het maximale uit je dieet te halen zijn er volgens voedingsdeskundige Brian Flatt een aantal ‘geboden’ die je in acht moet nemen.

In dit artikel ontdek je vijf tips die jou, zo zegt Flatt, zullen helpen om van ieder dieet een succes te maken.

Hij noemt ze de 5 geboden van slim diëten. Dit zijn ze…

Gij zult meer eiwitten eten

Van alles wat je kunt eten tijdens je dieet is eiwit waarschijnlijk het meest belangrijk. Eiwitten helpen om je hongergevoel te voorkomen.

Daarnaast helpt eiwit om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en voorkomt het dat je spierweefsel verbrandt in plaats van vet. Het resultaat? Een snellere stofwisseling en effectievere vetverbranding.

Zorg er dus voor dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt. Probeer eiwitten op te nemen in iedere maaltijd en snack die je eet.

Een aantal van de minder bekende bronnen van eiwitten zijn quinoa, bulgur, avocado en volkoren producten.

Zie ook: Eiwitrijk voedsel

Gij zult vaker eten

Misschien heb je gehoord dat vaker eten je stofwisseling versnelt. Je kunt je stofwisseling zien als een kacheltje. Door het regelmatig van nieuwe brandstof te voorzien blijft het kacheltje branden. Doe je dit niet dan gaat hij uit.  Vaker eten helpt ook om het hongermonster op afstand te houden.

Kortom, eet regelmatig gedurende de dag om te voorkomen dat je last krijgt van hongergevoel en om je stofwisseling op gang te houden. Zo ga je sneller vet verbranden en wordt het een stuk makkelijker om je aan je dieet te houden.

Gij zult kiezen voor vers voedsel

In vrijwel ieder schap van de supermarkt loert bewerkt voedsel, wachtend op een kans om je dieet te saboteren.

Hoe herken je bewerkt voedsel? Als er ingrediënten op de verpakking staan die je niet herkent (of kunt uitspreken) dan kun je er vrij zeker van zijn dat het bewerkt is. E-nummers, smaak-, geur- en kleurstoffen zijn ook allemaal duidelijke indicaties.

Door bewerkt voedsel zoveel mogelijk te vermijden kun je het effect van je dieet een flinke boost geven. Focus op natuurlijk voedsel zoals verse groente en fruit, volkoren producten, gezonde vetten en magere eiwitten.

Volgens Flatt is dit de gouden regel van succesvol diëten. Als je één verandering aanbrengt in je dieet, maak het dan deze.

Gij zult korte termijn doelen stellen

Doelen stellen is goed. Als je doelen echter té ver in de toekomst liggen bestaat de kans dat ze vervagen en je ze uit het oog verlieset. Flatt adviseert om korte termijn afslankdoelen te stellen. Denk weken, niet maanden.

Denk in termijnen van twee weken. Dat is de period die veelal nodig is om een nieuwe gewoonte te ontwikkelen. Dat is dan ook precies het principe is waarop Flatt’s programma, The 2-Week-Diet, gebaseerd is. Door je te richten op periodes van twee weken is het makkelijker om gemotiveerd te blijven terwijl je nieuwe voedingsgewoonten ontwikkelt.

Tip: Schrijf je doelen op. Diverse onderzoeken tonen aan dat je meer kans hebt om ze te bereiken als je ze op papier zet.

Gij zult niet vruchteloos vergelijken

Jij bent uniek. Jouw lichaam is uniek. De resultaten van jouw dieet zullen ook uniek zijn. Voor de een zal het wat sneller of langzamer gaan dan voor de ander. Dit is jouw reis. Ga je resultaten niet zitten vergelijken met die van anderen.

Een beter idee is om de jij van vandaag te vergelijken met de jij van gisteren. Doe vandaag wat je je gisteren hebt voorgenomen, dan volgen de resultaten vanzelf. Kijk dan na twee weken terug en je zult versteld staan van wat je in die twee weken kunt bereiken.

Door deze vijf simpele regels in acht te nemen kun je jouw dieet effectiever maken. Dit zorgt voor snellere resultaten en meer motivatie om door te zetten.

Share

Een reactie plaatsen

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.