okt 092010
 

Basisprincipes van Gezond EtenHoewel er tegenwoordig een ruime keuze aan verschillende diëten is, zijn er een aantal basisprincipes waaraan de meeste van deze diëten waarschijnlijk zullen voldoen. Dit zijn de volgende:

Ze gebruiken eten uit alle voedselgroepen
Tenzij je vegetarisch bent of op doktersadvies bepaalde dingen niet mag eten, zou je dagelijkse dieet producten uit alle voedselgroepen moeten bevatten. Dit zijn:

-Vlees, vis, gevogelte en eieren
-Groente en fruit
-Melkproducten
-Granen en Zetmeelproducten
-Vetstoffen

Ze bevatten koolhydraten met een lage glycemische waarde
De glycemische index waarde of GI waarde bepaalt de snelheid waarmee koolhydraten worden verteerd en opgenomen. Een lage GI waarde wil zeggen dat de koolhydraten er langer over doen om opgenomen te worden. Het is niet nodig om uitsluitend voedsel met een lage GI waarde te eten. Het beste is om wel bij iedere maaltijd één product te eten met een lage GI waarde.

Vet consumptie bestaat overwegend uit onverzadigde vetten.
Onverzadigd vet wordt gezien als gezond vet omdat dit het cholesterol kan verlagen. Onverzadigd vet vind je onder andere in noten, olijfolie en lijnzaden.

Zorg voor genoeg Omega 3 vetzuren
Dit zijn vetzuren die je via je voeding moet binnenkrijgen omdat je lichaam deze niet zelf kan aanmaken. Je vind Omega 3 vetzuren vooral in vette vis en plantaardige olie.

Eet genoeg vezelrijk voedsel
Zorg dat je genoeg vezels binnenkrijgt. Vezels zitten vooral in groente, fruit , brood en peulvruchten. Een volwassene heeft tussen de 30 en 40 gram vezels per dag nodig.

Kies voor gezonde snacks
Het is goed om gedurende de dag af en toe te snacken. Dit houdt je bloedsuikerspiegel op peil en is goed voor je stofwisseling. Kies echter voor gezonde snacks zoals fruit, groente, noten of volkorenproducten in plaats van zoete of vette snacks.

Wil je een gezond voedingspatroon maar weet je niet hoe je dit aan moet pakken? Het Fit In 90 Dagen Receptenboek bevat alle informatie die je nodig hebt voor een gezonde voeding, een betere gezondheid en een ideaal gewicht. Neem nu de stap naar een slanke en fitte levensstijl.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.