sep 052017
 

1 truc voor snellere vetverbrandingWaar gaat vet heen als je het verbrandt? Verdampt het? Verandert het in hitte, zweet… tranen? Volgens Dr. Mark Smith van Good Living Warehouse zijn er veel misverstanden rondom vetverbranding.

Door beter te begrijpen hoe je lichaam vet verbrandt kun je volgens Dr. Mark veel betere en snellere resultaten behalen uit je workouts.

In dit artikel leer je hoe je lichaam vet verbrandt en ontdek je één simpele truc die jij kunt gebruiken om tijdens het sporten meer vet te verbranden.

Je krijgt ook wat eenvoudige tips om ervoor te zorgen dat je lichaam vet gaat verbranden voor energie in plaats van suiker.

Maar eerst…

 

Het slechtste hulpmiddel om je afslank succes te peilen

Vraag: Zou je er vrolijk om zijn als je 5 kilo verloor maar je spijkerbroek toch ineens strakker zat? Wat als je 2 kilo aankwam maar je buikomtrek 5 centimeter minder was?

Beide bovengenoemde scenario’s zijn heel goed mogelijk. Er zijn talloze voor- en na-foto’s van vrouwen en mannen die na een periode regelmatige krachttraining zwaarder waren dan toen ze begonnen en toch een slanker en strakker lichaam hadden.

Volgens Dr. Mark is afvallen niet het enige dat belangrijk is. Verlies je immers vet? Of is het vooral vocht. Of, erger nog… spiermassa.

Je raadt het al. De weegschaal is het slechtste hulpmiddel om je afslanksucces te meten. Een uitzondering hierop is een weegschaal met lichaamsanalyse. Deze kan immers wél je lichaamssamenstelling meten.

Waarschijnlijk ken je minstens één persoon die wist af te vallen door middel van een crash dieet (ontzegging). Lukte het ze om de kilo’s die ze kwijtraakten er ook echt af te houden? Voelden ze zich fitter? Gezonder?

Gewicht verliezen betekent niets als het onze gezondheid schaadt, aldus Dr. Mark.

Wat gebeurt er met vet als je het verbrandt?

Als je een slanker en strakker lichaam wilt dan moet vetverlies je belangrijkste doel zijn, niet gewichtsverlies. Vetverlies zorgt ervoor dat je weer in die ouder broek of jurk past.

Afhankelijk van je dieet heb je je lichaam getraind om óf suiker (glucose) óf vet te verbranden voor je energievoorziening. Als je ‘sugar-adapted’ bent dan geeft je lichaam de voorkeur aan suiker. Je hebt dan ook meer behoefte aan voedsel dat veel (geraffineerde) suikers of koolhydraten bevat.

Als je ‘fat-adapted’ bent dan verbrand je vet voor je energievoorziening in plaats van. Het is zelfs zo dat je lichaam de voorkeur geeft aan energie uit vet. Dit komt omdat vet veel langzamer verbrandt en daarom een veel duurzamere energiebron is.

Wanneer je lichaam vet verbrandt dan komt dit vet vrij uit je vetcellen. Het komt vervolgens in je bloed terecht. Hier kan het gebruikt worden voor energie door de cellen die het nodig hebben.

Uit deze verbranding ontstaan een aantal bijproducten:

  • 16% hiervan is water
  • De overige 84% is koolstof dioxide.

Deze koolstof dioxide verlaat je lichaam via je longen.

Met ander woorden… JE ADEMT HET UIT.

Dat is de reden dat je begint te hijgen tijdens intensief sporten. Tijdens je workout verbrand je vet. Hierdoor komt er een grote hoeveelheid CO2 in je bloed terecht. Deze moet je lichaam uit dus ga je steeds sneller ademen.

De truc om tijdens je workouts effectiever vet te verbranden is dan ook het verbeteren van je ademhaling.

Hoe doe je dit precies?

Hoe je meer vet verbrandt tijdens je training

De efficiëntie van je vetverbranding kan tijdens je workouts zowel omhoog als omlaag geschroefd worden. Hoe optimaler je ademhaling, hoe sneller je de bijproducten van vetverbranding uit je lichaam verwijderd kunnen worden, en hoe sneller je lichaam vet kan verbranden.

Dit betekent niet dat je vet kunt verbranden door op de bank te hangen en heel snel te ademen. Dat leidt alleen maar tot hyperventilatie. Je spieren moeten aan het werk zijn om dit effect te bereiken.

Ok, maar hoe doe je het dan? Om de vetverbranding tijdens je workouts zo optimaal mogelijk te maken hoef je alleen maar de volgende simpele regels in acht te nemen:

1. Begin je workouts met een diepe, ritmische ademhaling. Adem in door je neus en uit door je mond. Houd deze ademhaling zo lang mogelijk vol tot het tempo van je training het noodzakelijk maakt om door je mond in en uit te ademen.

2. Houd je adem niet in, zeker niet wanneer je krachttraining doet.

3. Blijf je bewust van je ademhaling en probeer te voorkomen dat deze te oppervlakkig of onregelmatig wordt.

Je lichaam aanzetten tot vet verbranden

De bovenstaande ademhalingstips zijn natuurlijk alleen zinvol als je lichaam tijdens je workouts ook echt vet verbrandt in plaats van suiker.

Kortom, je moet eerst ‘fat-adapted’ worden in plaats van ‘sugar-adapted’.

Hoe doe je dit?

Door het aantal suikers, koolhydraten en granen in je dieet te VERMINDEREN en het aantal gezonde vetten te VERMEERDEREN.

1. Minder suikers/koolhydraten betekent minder insuline

2. Minder insuline betekent minder vetopslag

3. Als er geen suiker is om te verbranden dan schakelt je lichaam over op vet. Oftewel… je wordt ‘fat-adapted’.

De volgende keer als je op een product ‘vet-vrij’ of vet-arm’ ziet staan, wees dan op je hoede. Als vet wordt verwijderd dan komt suiker er vaak voor in de plaats.

Als je heerlijke recepten wilt die perfect aansluiten bij de bovengenoemde voedingsstijl dan is Het Ultieme Low Carb Kookboek van Jane Faerber echt een aanrader. Zij legt ook heel goed uit waarom het verminderen van koolhydraten en het vermeerderen van gezonde vetten zo goed werkt als je gezond wilt afslanken.

Nog een groot voordeel van een ‘fat-adapted’ lichaam is dat je veel langer een verzadigd gevoel houdt. De behoefte om naar tussendoor naar zoete snacks te grijpen zal dan ook steeds verder afnemen.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.