Gezond Afvallen

 

gezond-afvallenWil je gezond afvallen? Doorgaans lukt dit niet met behulp van crash diëten of periodes van extreem sporten. Je lichaam houdt van geleidelijke verandering. Dit geldt ook voor voedings- en beweginspatronen. Langzaam opbouwen is de sleutel tot succes en blijvende resultaten.

Als je al jaren niets aan sport hebt gedaan dan is het niet verstandig om ineens kilometers per dag te gaan hardlopen. Dit zal niet alleen demotiverend werken, maar het verhoogt ook de kans op blessures die je voortgang verhinderen. Hetzelfde geldt voor je voedingspatroon.

Als je van de ene dag op de andere ineens overstapt op een zeer streng dieet, dan zal dit niet alleen heel moeilijk vol te houden zijn… het kan er ook toe leiden dat je niet de voedingsstoffen binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft. Crash diëten zijn dan doorgaans ook geen gezonde manier om af te vallen.

Gezond afvallen en energiebehoefte

Het voedsel dat je eet functioneert als energiebron voor je lichaam. Je verbruikt een bepaalde hoeveelheid energie per dag voor je dagelijkse activiteiten. Als je met je voeding meer energie binnenkrijgt dan je lichaam nodig heeft, dan wordt dit energie overschot opgeslagen als vet. Vet is dus een reserve energie voorraad.

Om af te vallen moet je je lichaam aanzetten tot het verbruik van deze reserve energie voorraad. Om dit te bereiken moet je meer energie verbruiken dan je binnenkrijgt. Dit doe je door:

  • Het verminderen van de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt.
  • Meer te gaan bewegen.

Langzaam opbouwen

Kleine veranderingen in je dieet en in je bewegingspatroon kunnen op de lange termijn grote gevolgen hebben. Bijvoorbeeld, één koekje per dag minder scheelt op jaarbasis 365 koekjes. Kleine veranderingen zijn ook een stuk makkelijker vol te houden.

Gezond afvallen draait om het jezelf aanleren van nieuwe, gezondere gewoontes op het gebied van voeding en beweging. Veel diëten zijn gericht op een periode van een paar weken of zelfs dagen. Je verliest dan een paar kilo’s en na afloop van het dieet verval je weer in oude gewoontes. Het resultaat? De kilo’s die je kwijt was komen er net zo hard weer aan. Het doel van gezond afvallen is niet snelle maar blijvende resultaten. Dit betekent een permanente verandering van je levensstijl.

Gezond afvallen met beweging

Door meer te bewegen verbruik je meer energie. Zelfs als je voedingspatroon gelijk blijft, leidt het opvoeren van je hoeveelheid beweging ertoe dat je lichaam minder overtollige energie heeft en dus minder vet aanmaakt.

gezond-afvallen-met-beweging

Zelfs als je een hekel hebt aan sporten zijn er manieren om meer te gaan bewegen. Drie keer per week een half uur wandelen kan bijvoorbeeld al een grote invloed hebben op je vetverbranding. Met ieder beetje extra beweging verbrandt je calorieën. Ook hier geldt weer dat je van deze extra beweging een permanente gewoonte moet maken als je echt resultaten wilt zien.

Zie bijvoorbeeld: 6 Oefeningen Die Je Lichaam Zullen Transformeren voor een aantal simpele oefeningen die je zullen helpen om snel calorieën te verbranden en je lichaam in vorm te krijgen.

Een zeer effectieve training om vet te verbranden, je spieren te versterken en je conditie te verbeteren is kettlebell training. Uit onderzoek is gebleken dat deze vorm van training in 30 minuten maar liefst 500 calorieën kan verbranden.

Minder Calorieën

Naast het langzaam opvoeren van je hoeveelheid beweging, is het ook belangrijk om het aantal calorieën langzaam af te bouwen. Je valt immers alleen af als je minder calorieën eet dan je verbruikt.

Iedereen heeft andere gewoontes op het gebied van voeding. Het is dus zaak om een overzicht te krijgen van jouw persoonlijke eetpatroon. Als je dit voor jezelf op een rijtje hebt gezet dan kun je gaan onderzoeken welke dingen je kunt gaan aanpassen om te komen tot gezondere eetgewoontes. Kijk welke ongezonde gewoontes je hebt en probeer deze dan stapsgewijs te vervangen door gezondere alternatieven.

Hou er rekening mee dat je lichaam genoeg voedingsstoffen binnen moet krijgen om gezond te functioneren. Let erop dat je genoeg variatie hebt in je voeding. Zie hiervoor ook de basisprincipes van gezond eten. Hier zijn wat tips die je kunnen helpen bij het verminderen van je calorie inname:

  • Probeer frisdrank zoveel mogelijk te vervangen door water.
  • Verminder de grootte van je porties.
  • Vervang suikerrijke snacks door gezondere alternatieven.
  • Doe geen suiker in je koffie of thee.
  • Eet langzamer en bewuster.
  • Beperk het drinken van alcohol.

Kies een bewezen dieet

Gezond afvallen komt bijna altijd neer op een gezonder voedingspatroon en meer beweging. Gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden als je gezonder wilt gaan eten. Er zijn diverse diëten waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze je helpen om op een gezonde manier af te vallen.

Een goed voorbeeld hiervan is het DASH dieet. In 2015 werd dit dieet voor de vijfde keer uitgeroepen tot het beste en meest gezonde dieet. Hoewel het oorspronkelijk werd ontwikkeld als een bloeddrukverlagend dieet, bleek het ook zeer effectief te zijn voor mensen die willen afvallen.

Zie ook:

 

Schijf je plan op

Het is veel makkelijker om ergens te komen als je weet waar je heen wilt. Door op te schrijven wat je doelen zijn, is het veel makkelijker om ze te bereiken. Maak dus een plan voor jezelf. Schrijf op welke veranderingen je wilt aanbrengen op het gebied van voeding en beweging. Schijf ook wanneer je deze veranderingen doorgevoerd wilt hebben. Bijvoorbeeld: “Vanaf volgende week ga ik drie keer per week wandelen.”

Door op te schrijven wat je wilt bereiken en wanneer, krijg je een duidelijk beeld van je doelen. Daarnaast is dit een goede manier om te controleren of je je aan je eigen afspraken houdt.

Geduld en doorzettingsvermogen

Gezond afvallen heeft alles te maken met het ontwikkelen van een gezonde en verantwoorde levensstijl. Een nadeel van het langzaam veranderen van je gewoontes op het gebied van eten en bewegen is dat je niet van de ene op de andere dag resultaten zult zien. Het is daarom ontzettend belangrijk dat je geduld hebt met jezelf en dat je niet opgeeft omdat je na een paar weken nog niet de gewenste resultaten hebt.


Andere Interessante Artikelen over Gezond Afvallen:

 

Share
 Gepubliceerd door om 13:21