Gezonde Snacks & Tussendoortjes

Gezonde Snacks & Tussendoortjes

Gezonde snacks en tussendoortjes zijn een goede manier om de afstand tussen twee maaltijden zonder hongergevoel te overbruggen.

Helaas zijn veel producten die worden verkocht als ‘gezond’ een stuk minder goed voor je dan de verpakking je wil doen geloven. Ze bevatten vaak veel toegevoegde suikers, verzadigde vetten en/of zout.

Gelukkig zijn er ook tal van lekkere snacks die wél goed voor je zijn. Dit kan al zo simpel zijn als een stuk fruit, wat snoepgroente of een handje noten.

Daarnaast is het ook heel eenvoudig om je eigen gezonde tussendoortjes te maken. Op deze pagina vind je een grote hoeveelheid heerlijke snacks en tussendoortjes die je op een gezonde manier de energie geven om de dag door te komen.

Wat zijn gezonde snacks?

Kenmerkend voor gezonde tussendoortjes en snacks is dat ze een hoge voedingswaarde hebben. Oftewel, ze zitten vol goede voedingsstoffen zoals vitamines, vezels, mineralen, antioxidanten en/of gezonde vetten.

Wat ze niet bevatten zij ‘empty calories’ in de vorm van toegevoegde suiker, overbodig zout of geur-, kleur- en smaakstoffen.

Kortom, wat deze snacks gezond maakt is het feit de ze bestaan uit ‘echt eten’… zonder allerlei kunstmatige toevoegingen.

Gezonde snacks & tussendoortjes per categorie

Gezonde tussendoortjes zijn onder te verdelen in verschillende categorieën, zoals groente, fruit, noten, zuivel, zaden etc. Daarnaast zijn er snacks die bestaan uit meerdere ingrediënten.

Groente en Rauwkost

Een van de simpelste gezonde tussendoortjes die je kunt krijgen is rauwkost. Er zijn veel soorten groente die je gewoon lekker rauw kunt eten. Ze zitten niet alleen bomvol gezonde voedingsstoffen, maar ze zijn ook nog eens zeer calorie-arm.

Dit maakt rauwkost een hele goede keuze als tussendoortje als je wilt afvallen en je de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt wilt beperken.

Goede rauwkost om als snack te eten zijn:

  • komkommer (14 kcal per 100 gram)
  • worteltjes (34 kcal per 100 gram)
  • paprika (27 kcal per 100 gram)
  • Cherry tomaatjes (31 kcal per 100 gram)
  • bleekselderij (14 kcal per 100 gram)
  • augurken
  • radijsjes

Maak voor jezelf een pretpakket aan snoepgroente. Als je geen zin hebt om zelf te snijden dan kun je zelfs voorgesneden snoepgroente vinden in de supermarkt.

Vind je groente te saai? Gebruik dan hummus als gezonde dip. Hummus is een puree met als basis kikkererwten en tahin. Je kunt het in de supermarkt kopen, maar het is natuurlijk veel lekkerder en gezonder om het zelf te maken.

Zie: Heerlijke Hummus Recepten

Fruit

Fruit is een andere gezonde snack optie. Net als een portie rauwkost is ook een bakje of stuk fruit makkelijk mee te nemen.

Fruit bevat over het algemeen wel meer koolhydraten (en meer calorieën) dan groente. Daar staat tegenover dat fruit veel gezonde voedingsstoffen zoals vitamines, antioxidanten en vezels bevat.

Goed fruit om als snack te eten:

  • appel (52 kcal per 100 gram)
  • abrikozen (60 kcal per 100 gram)
  • aardbeien (36 kcal per 100 gram)
  • banaan (86 kcal per 100 gram)
  • bosbessen (75 kcal per 100 gram)
  • frambozen (48 kcal per 100 gram)
  • grapefruit (45 kcal per 100 gram)
  • kiwi (48 kcal per 100 gram)
  • lychee (81 kcal per 100 gram)
  • mandarijn (49 kcal per 100 gram)
  • mango (61 kcal per 100 gram)
  • nectarine (36 kcal per 100 gram)
  • peer (54 kcal per 100 gram)
  • sinaasappel (44 kcal per 100 gram)
  • watermeloen (37 kcal per 100 gram)
  • zwarte bessen (47 kcal per 100 gram)

Groene smoothies

Wil je al het goede van groente en fruit combineren? Dat kan! Groene smoothies (voor als je ze nog niet kent) zijn drankjes die als basis bestaan uit groene bladgroente, fruit, en water.

Groene smoothies zijn ontzettend snel en makkelijk te maken en je kunt er eindeloos mee variëren. Ze zijn ontzettend voedzaam, vullen goed en bevatten relatief weinig calorieën. Je kunt ze ook makkelijk meenemen.

Aan de slag met groene smoothies? Klik hier voor een gratis e-boekje met 10 heerlijke smoothie recepten.

Noten als gezonde snack

Noten zijn een makkelijk en heel gezond tussendoortje. Ze kunnen je voorzien van een grote hoeveelheid energie zodat je makkelijk de afstand tussen je lunch en diner kunt overbruggen.

Noten zijn goede bronnen van eiwitten, gezonde vetten, vitamines en andere gezonde voedingsstoffen. Ze bevatten echter ook behoorlijk veel calorieën. Één handje noten is dan ook meer dan genoeg als snack of tussendoortje.

Goede noten om als snack te eten zijn:

  • amandelen (609 kcal per 100 gram)
  • cashew noten (591 kcal per 100 gram)
  • hazelnoten (667 kcal per 100 gram)
  • macadamia noten (733 kcal per 100 gram)
  • paranoten (679 kcal per 100 gram)
  • pecan noten (717 kcal per 100 gram)
  • pistache noten (601 kcal per 100 gram)
  • walnoten (675 kcal per 100 gram)

Eiwitrepen

Eiwitrepen kunnen ook een goede keuze zijn als gezond tussendoortje. Eiwitten zorgen ervoor dat je langer een voldaan gevoel hebt en dus minder last hebt van hongergevoel. Daarnaast zijn ze een langwerkende energiebron.

Een probleem met veel kant-en-klare repen is echter dat ze vol toegevoegde suikers en andere ellende zitten. Het is gelukkig heel eenvoudig om je eigen gezonde eiwitrepen te maken.

Zie: Zelf Gezonde Eiwitrepen Maken Met Deze Simpele Recepten

Mueslirepen

zelfgemaakte gezonde mueslirepen

Net als eiwitrepen zijn ook mueslirepen een lekker en makkelijk tussendoortje. Ze bevatten vaak een verzameling verschillende noten, zaden en gedroogd fruit. Dit maakt ze een goede bron van eiwitten, gezonde vetten, vezels en andere gezonde voedingsstoffen.

Het is helemaal niet moeilijk om je eigen mueslirepen te maken. Het voordeel hiervan is dat je zeker weet wat er in zit en dat ze geen toegevoegde suikers of andere rotzooi bevatten. Je kunt mueslirepen zelfs zonder oven maken.

Zie: Gezonde Mueslirepen Zelf Maken

Chiazaad pudding

Chiazaad is een superfood die de laatste jaren snel aan populariteit wint.

Chiazaadjes zitten stampvol gezonde voedingsstoffen. Zo bevatten ze in verhouding meer antioxidanten dan blauwe bessen, meer gezonde omega-3 vetzuren dan zalm en meer calcium dan melk. Daarnaast zijn ze ook nog eens een uitstekende bron van natuurlijke, plantaardige eiwitten en voedingsvezel.

Chiazaad pudding is super makkelijk om te maken. Je kunt er ook eindeloos meer variëren.

Zie: Chiazaad Pudding Recepten – Super Gezond & Super Lekker

Meer lekkere gezonde snacks en tussendoortjes

Hier zijn nog wat meer simpele snacks en tussendoortjes die je makkelijk zelf kunt maken:

Broccoli met hummus

broccoli met hummus - gezond tussendoortje

Broccoli is ontzettend rijk aan allerlei gezonde voedingsstoffen. Daarnaast bevat het maar 29 kcal per 110 gram. Voeg daar hummus aan toe met zijn eiwitten en gezonde vetten en je hebt de perfecte combi voor een gezonde snack.

Dit heb je nodig:

  • 150 gram verse broccoli roosjes, gewassen
  • 2 eetlepels hummus (uit de winkel of zelf gemaakt)

Doe de broccoli in een schaaltje, giet de hummus er overheen en klaar is Kees. Je kunt de hummus ook apart houden en de broccoli erin dippen.

Frambozen met pure chocolade

Frambozen met pure cacao nibs. Gezonde snack.

Zowel frambozen als cacao zitten vol gezonde antioxidanten. Cacao verhoogt daarnaast de aanmaak van ‘feel good’ hormonen en verhoogt je concentratievermogen. Goede snack als je er nog een paar uurtjes tegenaan moet dus.

Dit heb je nodig:

Duw simpelweg een of twee cacao nibs in de opening in het midden van iedere framboos en je snack is klaar. Super simple… super lekker!

Nori groente wraps

Gezonde nori groente wraps. Heerlijk als snack of tussendoortje.

Nori (Japans voor eetbaar wier) zijn de vellen zeewier waar ook sushi mee wordt gemaakt. Nori is een zeer goede bron van vitamines en mineralen. Hierdoor is het perfect te gebruiken als gezonde wrap.

Dit heb je nodig (per wrap):

  • 1 nori vel (te koop in de toko of supermarkt)
  • een paar reepjes avocado
  • een paar reepjes komkommer
  • handje rauwkost (bijvoorbeeld gemengde salade)

Leg alles op het norivel, vouw het dicht zoals je ook een normale wrap zou vouwen (eerst de onderkant naar boven vouwen en dan de zijkanten er omheen).

Je kunt er desgewenst wat sojasaus overheen doen of een lekkere zelfgemaakte gezonde dressing.

Appels met pindakaas en pure chocolade

Appels bevatten veel gezonde stoffen zoals vitamine C, vezels, kalk, mineralen, ijzer en antioxidanten. Pindakaas is rijk aan eiwit. Pure cacao zit ook vol antioxidanten en zorgt voor de aanmaak van ‘feel good’ hormonen. Met andere woorden… deze gezonde snack voorziet je van de energie en de motivatie die je nodig hebt om er nog even wat uurtjes vol tegenaan te gaan.

Dit heb je nodig:

Snijd de appel in schijfjes en leg ze op een bordje. Doe de pindakaas in een schaaltje, giet er wat melk overheen en mix het tot je een sausje hebt. Giet de aangelengde pindakaas over de appels en strooi er wat pure cacao nibs overheen.

Gezonde IJsjes

Watermeloen, groene thee ijslollies

Op een warme zomerdag is er niets lekkerder dan een heerlijk verkoelend ijsje. Omdat de meeste ijsjes die je in de winkel kunt krijgen vol toegevoegde suikers, geur-, kleur- en smaakstoffen en andere toevoegingen zitten kun je deze niet echt een gezonde snack noemen.

Het is echter kinderlijk eenvoudig (en super leuk) om je eigen gezonde ijsjes te maken. Je hebt al genoeg aan een stuk vers fruit, een blender en een ijsvormpje. Kinderen vinden het fantastisch!

Zie: Zelf Heerlijke Gezonde IJsjes Maken

Voor nog meer simpele snack ideeën – zeker voor mensen die willen afvallen – zie ook: 8 Super Simpele Vet Verbrandende Snacks

Gezonde snacks en tussendoortjes. Heerlijke en super simpele snacks en tussendoortjes die je op een gezonde manier die afstand tussen twee maaltijden zonder hongergevoel helpen overbruggen.

Share

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.