feb 112011
 

Het principe achter het GI dieet is het eten van voedsel met een lage GI waarde. GI staat voor Glycemische Index. Deze loopt van 0 tot 100 en geeft aan hoe snel  de koolhydraten in verschillende soorten voedsel door je lichaam worden verteerd en opgenomen. Hoe hoger de GI waarde van een bepaald soort voedsel, hoe sneller de koolhydraten in dat voedsel door je lichaam worden omgezet in glucose. Zo hebben bijvoorbeeld tuinbonen een GI waarde van 80 en sperziebonen een GI waarde van 30. De koolhydraten in tuinbonen worden dus veel sneller door je lichaam verteerd dan sperziebonen.

Waarom is de GI waarde belangrijk?

Koolhydraten die snel door je lichaam worden omgezet tot glucose zorgen voor de aanmaak van insuline. Die insuline zorgt ervoor dat de glucose van je bloed naar je cellen wordt getransporteerd. Het gevolg van deze insuline is echter ook een snelle daling van je bloedsuikerspiegel. Dit zorgt ervoor dat je lichaam weer opnieuw de behoefte heeft aan iets zoets.  Voedsel met een lagere GI waarde bevat koolhydraten die langzamer verteerd worden. Hierdoor wordt er minder insuline aangemaakt en daalt je bloedsuikerspiegel niet zo veel. Het gevolg hiervan is dat je langer een verzadigd gevoel hebt.

Het GI dieet onderscheidt twee soorten koolydraten. De koolhydraten in voedsel met een GI waarde van 55 of lager worden beschouwd als goede koolhydraten. Het doel van het GI dieet is dus dat je voeding zo veel mogelijk bestaat uit voedsel dat goede koolhydraten bevat.

Verschil tusse GI dieet en Koolhydraatarm dieet

Het verschil tussen het GI dieet en een koolhydraatarm dieet is dat het GI dieet onderscheid maakt tussen de soort koolhydraten. Het doel van een koolhydraatarm dieet is om zo min mogelijk koolhydraten binnen te krijgen, ongeacht de GI waarde. In dit opzicht sluit het GI dieet beter aan bij een gezond voedingspatroon dan de meeste koolhydraatarme diëten.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.