mei 262015
 

het-dash-dieetHet DASH dieet is in de VS al voor de vijfde keer op een rij uitgeroepen tot het beste dieet. In Europa is het echter nog relatief onbekend. Hoewel het dieet oorspronkelijk werd ontwikkeld als een manier om de bloeddruk te verlagen, bleek het ook een zeer effectieve manier om af te vallen en de algehele gezondheid te verbeteren.

Lees verder en leer alles wat je moet weten over het DASH dieet. Wat het is, hoe het je gezondheid kan verbeteren en hoe het kan helpen om natuurlijk en blijvend van die ongewenste kilo’s af te komen.

Wat is het DASH dieet?
Hoe helpt het je afvallen?
Hoe helpt het je gezondheid te verbeteren?
Zelf beginnen met het DASH dieet

Wat is het DASH Dieet?

DASH staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Het dieet werd ontwikkeld in opdracht van de Amerikaanse overheid. Oorspronkelijk is het bedoeld als een natuurlijke manier om bloeddruk (hypertensie) te verlagen. Dit is ook geen overbodige luxe. Wereldwijd heeft namelijk 1 op de 3 volwassenen last van een verhoogde bloeddruk.

Te hoge bloeddruk vormt een groot risico voor de gezondheid. Volgens de World Health Organization (WHO) worden bijna 13% van alle sterfgevallen wereldwijd veroorzaakt door te hoge bloeddruk. De meeste mensen met een verhoogde bloeddruk zijn zich hier niet van bewust. Het wordt daarom ook wel de ‘silent killer’ genoemd.

Het DASH dieet richt zich vooral op het eten van een grote variatie aan natuurlijk voedsel. Daarnaast richt het veel aandacht op het eten van de juiste portiegrootte en het binnenkrijgen van de juiste hoeveelheid en combinatie van voedingsstoffen.

Wat mag je allemaal eten binnen het DASH dieet en hoeveel? Een uitgebreid overzicht vind je hier.

Wetenschappelijk onderbouwd

In tegenstelling tot veel dieet ‘hypes’, is het DASH dieet ontwikkeld door deskundigen in opdracht van de Amerikaanse overheid. Het is uitvoerig getest en aan diverse onderzoeken onderworpen die de effectiviteit ervan bevestigen.

Het DASH Dieet is in 2015 voor de vijfde keer uitgeroepen tot het beste en meest gezonde dieet door een panel experts van het US News & World Report. Ieder jaar doen zij uitgebreid onderzoek naar welke diëten het meest gezond, effectief, voedzaam en makkelijk te volgen zijn.

Het DASH dieet:

  • legt de nadruk op groente, fruit en vetvrije/magere zuivelproducten
  • Is rijk aan mager vlees, vis, granen, bonen, zaden en noten
  • Is eiwitrijk en vezelrijk
  • Beperkt de inname van zout, verzadigde vetten en cholesterol
  • Beperkt de inname van snoep, bewerkt voedsel, toegevoegde suikers, suikerhoudende dranken en rood vlees

Het DASH dieet en afvallen

Hoewel het DASH dieet in eerste instantie werd ontwikkeld als een manier om de bloeddruk te verlagen, is inmiddels gebleken dat het ook zeer effectief is als om op een gezonde manier af te vallen.

DASH-en-afvallen

Het oorspronkelijke DASH dieet is zo opgezet dat het voorziet in je dagelijkse caloriebehoefte. Voor een volwassen vrouw is dit gemiddeld 2000 kcal per dag, en voor een volwassen man ongeveer 2500 kcal. Als je wilt afvallen dan moet je ervoor zorgen dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt.

Omdat er wereldwijd zo’n grote behoefte was aan een gezonde, natuurlijke maar vooral ook effectieve manier om af te vallen, is het DASH dieet aangepast om het te optimaliseren voor gewichtsverlies. De Nederlandse versie vind je hier.

Het DASH dieet bestaat vooral uit natuurlijk voedsel dat relatief weinig calorieën bevat en juist zeer rijk is aan voedingsstoffen. Zeker het vervangen van bewerkt voedsel door natuurlijk voedsel zal ertoe leiden dat je op een natuurlijke manier minder calorieën binnenkrijgt.

DASH Dieet Regels:

  • Eet iedere dag 3 maaltijden en 2 of 3 snacks. Jezelf verhongeren leidt niet tot gewichtsverlies.
  • Maak kleurrijke groenten het middelpunt van je maaltijd. Ze zijn gezond, voedzaam, vezelrijk en caloriearm.
  • Voeg mager, eiwitrijk voedsel aan je maaltijden toe. Deze zorgen voor een voldaan gevoel en voorkomen dat je een
  • ur later al weer honger hebt.
  • Magere / vetarme zuivelproducten verhogen je inname van eiwitten en voorkomen hongergevoel.
  • Voeg vers fruit aan je dieet toe om op een natuurlijke manier aan je suikerbehoefte te voldoen.
  • Noten en zaden vormen leuke snacks die lief zijn voor je hart en je helpen om af te vallen.
  • Kijk toe terwijl je taille slanker wordt. Door deze regels toe te passen verbeter je je gezondheid terwijl je op een natuurlijke manier afvalt.

Het DASH dieet voor een betere gezondheid

Het DASH dieet werd oorspronkelijk ontwikkeld om een hoge bloeddruk tegen te gaan. Onderzoek heeft bewezen dat mensen die het dieet volgden binnen 14 dagen een lagere bloeddruk hadden.

DASH-dieet-gezondheid

Het dieet bleek echter nog een hoop andere gunstige effecten op de gezondheid te hebben. Een overzicht van diverse onderzoeken en hun conclusies vind je hier.

Andere effecten van het DASH dieet op je gezondheid:

  • Het helpt je om op een gezonde en evenwichtige manier af te vallen
  • Het helpt je om je cholesterol gehalte te verlagen
  • Het verbetert je stofwisseling
  • Het vergroot je weerstand en en geeft je meer energie
  • Het helpt om diabetes te voorkomen en te beheersen
  • Het verbetert je darmflora

Beginnen met het DASH dieet

Als je een stap-voor-stap methode zoekt die je precies uitlegt hoe je dit dieet het beste kunt gaan toepassen in jouw leven, dan raden we het DASH Dieet Plan aan.

Hier zijn een aantal tips die je zullen helpen om de overgang naar het DASH dieet makkelijker en effectiever te maken:

Geleidelijke verandering:

De makkelijkste manier om een nieuw voedingspatroon aan te wennen is met behulp van kleine stapjes. Probeer niet in een keer je hele dieet om te gooien. Voege geleidelijk meer groente, fruit en granen toe. Dit geeft je lichaam tijd om te wennen.

Beloon jezelf:

Beloning is een krachtige motivator. Beloon jezelf daarom voor je prestaties. Zorg er echter voor dat de beloning niet eten/drinken gerelateerd is. Trakteer jezelf op een cadeautje, een avondje film of een goed boek.

Wees ook vergevingsgezind. Het veranderen van je eetgewoonten is een lange termijn proces. Het is geen ramp als je zo nu en dan een dag (of zelfs een paar dagen) zondigt. Pik de draad gewoon weer op waar je gebleven was met het DAS dieet.

Voeg beweging toe:

Wil je de positieve effecten van het DASH dieet op je lijn en je gezondheid verder vergroten? Overweeg dan om je dagelijkse hoeveelheid fysieke activiteit te vergroten. Het combineren van meer beweging en een gezonder voedingspatroon is het beste wat je kunt doen voor een gezond en slank lichaam.

Doe het samen:

Zoek gelijkgezinden en begin samen aan het DASH dieet. Je kunt elkaar dan motiveren en steunen. Dit werkt bijna altijd beter dan het in je eentje doen.

Zie ook: Het DASH Dieet – Wat Eet Je en Hoeveel voor een overzicht van de soorten voedsel en de portiegroottes die horen bij dit dieet.

Conclusie:

Het DASH dieet is gericht op het eten van meer natuurlijk voedsel. Hoewel het in eerste instantie bedoeld was als een bloeddruk verlagend dieet, bleek het ook effectief te zijn om mensen op een gezonde manier te helpen afvallen.

Wil je zelf de effecten ervaren van het DASH dieet op je gezondheid en je lijn? Het DASH Dieet Plan laat je precies zien hoe je dit het beste kunt doen.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.