mrt 182015
 

hoe-bewerkt-voedsel-vermijdenBewerkt voedsel vind je tegenwoordig overal. Het is moeilijk om inkopen te doen in een supermarkt en geen bewerkt voedsel te kopen maar onmogelijk is het niet.

De meeste verpakte producten die je in de rekken ziet staan, zijn zodanig bewerkt dat je ze nauwelijks nog echt voedsel kunt noemen. De vraag die je meteen stelt is natuurlijk: is dat erg? Je voelt het antwoord op die vraag misschien al zelf aan. Ja, dat is best erg.

Bewerkt voedsel ondergaat namelijk een intensief industrieel proces waarin veel van de oorspronkelijke nutriënten verloren gaan en vervangen worden door chemische e-stoffen die de smaak versterken, de houdbaarheid verlengen en de productiekosten verlagen.

Het probleem is heel eenvoudig: die chemische toevoegingen zijn ongezond, soms zelfs giftig. Wil je een gezond leven leiden en misschien zelfs op een gezonde manier enkele kilo’s verliezen, dan is het uitermate belangrijk dat je deze bewerkte producten vermijdt. Wanneer je je ideale gewicht wilt bereiken, is het belangrijk dat je echt voedsel eet, geen industrieel geproduceerde nep-producten.

In dit artikel geven we je enkele tips om bewerkt voedsel te vermijden.

1. Vermijd het centrum van je supermarkt

Hier heb je misschien nog niet over nagedacht maar er zit een zekere filosofie achter de manier waarop een supermarkt is ingericht. De middelste rekken bevatten vaak ongezonde bewerkte producten zoals aardappelchips, koekjes en snoepgoed, terwijl de rekken die aan de buitenkant staan vaak verse producten zoals groente, fruit, vers vlees en verse vis bevatten.

Dat is eigenlijk best logisch, want die rekken zijn beter bereikbaar en kunnen makkelijk opnieuw gevuld worden. Verse producten moeten namelijk elke dag opnieuw aangevuld worden, terwijl bewerkte producten makkelijk weken of zelfs maanden in de rekken kunnen blijven staan.

2. Let op met verpakkingen

Je kan aan de verpakking van een product al heel wat afleiden. Het beste zijn uiteraard de producten die helemaal niet verpakt zijn, zoals verse groenten en fruit.

De meeste producten die in verpakkingen zitten bijvoorbeeld, zijn erg bewerkt. Om voor het verlies aan smaak te compenseren dat ze tijdens de bewerking hebben doorstaan, worden ze aangereikt met smaakversterkers en zout.

Neem altijd een grondige kijk op de verpakking en lees de kleine lettertjes. Zie je daar een hoop smaakversterkers en bewaarmiddelen staan, dan weet je meteen waar je aan toe bent. Deze producten bevatten niet binnen een gezonde leefstijl.

Lees in dit artikel wat je nog meer kan doen om een gezonde leefstijl te creëren.

3.Koop geen producten met meer dan 5 ingrediënten

Dit is een heel eenvoudige regel die verbazend doeltreffend is. Hoe meer een product bewerkt is, hoe meer ingrediënten het zal hebben. Uiteraard moet je niet alleen kijken naar het aantal ingrediënten, maar vooral naar de aard ervan: een groenten mix die 6 verschillende soorten groente bevat en voor de rest helemaal niets, verdient best een uitzondering op deze regel.

4. Vermijd ingrediënten die eindigen op -ose

Vind je in de eerste drie ingrediënten op de verpakking iets dat eindigt op -ose, dan hoort er een alarmbelletje te rinkelen in je hoofd. Suikers (die eindigen op -ose) worden aan veel bewerkte producten toegevoegd om een aangename smaak te geven, omdat het zijn oorspronkelijke smaak grotendeels is verloren door het bewerkingsproces.

Als je zeker wilt weten of je gezond eet, bedenk dan altijd goed of dat wat je eet uit de natuur komt of niet. Als dat het geval is, ben je veilig. Vlees, vis, ei, noten, groenten, fruit, oliën, zaden en pitten zijn voorbeelden van voedingsmiddelen die je kunt eten als je op een eenvoudige manier slank wilt worden. Wees dus verstandig en kies daarvoor.

Wil jij weten hoe je slank kunt worden? Klik dan hier.

Dit is een gast artikel door Jasper Alblas, auteur van het 7×7 Afslank Receptenboek. Inmiddels is er een vervolg uitgekomen van het receptenboek. Klik hier om er meer over te leren en om te ontdekken hoe je een gratis hoofdstuk kunt downloaden.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.