sep 212015
 

fast-foodCholesterol is wellicht één van de meest besproken stofjes in het menselijk lichaam, en vaak niet in een erg vrolijke context. Er zijn echter zo veel misverstanden over cholesterol, dat het voor veel mensen moeilijk is om zich een beeld te vormen van wat cholesterol nou precies is, wat het doet met je lichaam, en of het nou gezond of ongezond is. In dit artikel lees je het.

Wat is cholesterol

Cholesterol is een klein organisch molecule dat een essentiële functie heeft in het opbouwen en onderhouden van het celmembraan. Het celmembraan is een beschermend laagje dat rond elke cel heen zit en bepaalt welke stoffen binnen kunnen in de cel en welke niet. Dat is ontzettend belangrijk, want je hele metabolisme is erop gebouwd dat de juiste stoffen naar de cellen van je lichaam getransporteerd worden. Cholesterol vervult dus een belangrijke functie in je lichaam, en is eigenlijk helemaal geen schadelijke stof. Maar waar komt die slechte reputatie dan vandaan?

Goede en slechte cholesterol: wat het eigenlijk wil zeggen

Het onderscheid tussen “goede” en “slechte” cholesterol is eveneens iets waar veel mensen het fijne niet van weten. Cholesterol wordt in je lichaam namelijk getransporteerd door twee soorten lipoproteïnen: LDL (low density lipoprotein) en HDL (high density lipoprotein). Lipoproteïnen zijn eiwitten die als functie hebben triglyceriden (vetzuren) en cholesterol te vervoeren.

LDL staat bekend als “slechte cholesterol” en HDL wordt vaak ook “goede cholesterol” genoemd, maar die namen zijn eigenlijk erg misleidend. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die aan hart- en vaatziekten lijden over het algemeen een lagere HDL op LDL verhouding hebben: minder goede en meer slechte cholesterol dus. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat slechte cholesterol direct hart- en vaatziekten veroorzaakt! Eerder is het zo dat een te lage HDL op LDL verhouding een gevolg is van een ongezonde levensstijl.

Wanneer je te veel slechte cholesterol hebt, is dat dus meer een indicator dat er wat mis is in je eetgewoonten, dan een oorzaak. De schuld aan cholesterol geven is dan ook helemaal fout: eigenlijk moet je dankbaar zijn dat je HDL en LDL niveaus je komen melden dat er dringend wat moet veranderen aan je levensstijl.

Hoe verlaag ik mijn cholesterol?

Nu komen we tot de kern van de zaak. De volgende tips zullen je helpen bij het veranderen van je dieet en je algehele levensstijl. Wanneer je een gezonder leven leidt, zullen je cholesterol-verhoudingen vanzelf weer in balans komen. Wanneer je LDL en HDL weer de juiste verhoudingen hebben, weet je dat je op de goede weg bent.

In de eerste plaats moet je natuurlijk en koolhydraatarm eten. Vermijd bewerkte producten en eet zoveel mogelijk groente en natuurlijke producten. Verwijder fast food voor eens en voor altijd uit je eetgewoonten en kies vanaf nu enkel voor gezonde alternatieven. Probeer zo weinig mogelijk koolhydraatrijke maaltijden met grote porties rijst, brood of pasta te nemen.

Wanneer het op drank aankomt, is het heel eenvoudig wat je moet doen: drink alleen water. Water is al wat je lichaam nodig heeft. Frisdrank bevat een ongelooflijke hoeveelheid suikers die in je lichaam aanleiding geven tot een hogere slechte cholesterol en een verhoogd risico op overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten.

De allerlaatste tip: ga meer bewegen! Een gezond lichaam is een lichaam in beweging. Heb je niet de gewoonte om te sporten en ben je onzeker over wat je aankan, begin dan met jezelf enkele eenvoudige maar actieve gewoonten aan te leren: maak wat tijd voor een avondwandeling, of neem wat vaker de fiets.

Wil je informatie om snel af te kunnen vallen? Klik dan hier.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.