mrt 042011
 

Als je hebt besloten dat je wilt afvallen, of het nu is vanwege schoonheids- of gezondheidsredenen, dan is het vaak moeilijk om te bepalen hoe je dit het beste kunt doen. Er zijn zo veel verschillende diëten en afslankmethodes dat het vaak moeilijk is om een keuze te maken. Gelukkig zijn er een paar basisprincipes als het gaat om afvallen. Als je deze principes opvolgt dan zet je al een grote stap in de goede richting. Het gaat hier niet om tijdelijk gewichtsverlies maar om gezond en blijvend afvallen. Dit lukt alleen door middel van permanente aanpassingen in je levensstijl. De basisprincipes zijn:

  • Het verminderen van het aantal calorieën dat je binnenkrijgt.
  • Het vermeerderen van je hoeveelheid beweging.

Stap 1

Als je wilt afvallen dan kun je het beste beginnen met het bijhouden van de hoeveelheid calorieën die je op een dag binnenkrijgt. Dit doe je door te noteren wat en hoeveel je op een dag eet. Er zijn op internet allerlei calorieëntabellen te vinden die je precies vertellen hoeveel calorieën bepaalde soorten voedsel bevatten. Door dit iedere dag bij te houden krijg je een goed inzicht in je gemiddelde calorie inname. Dit kun je gebruiken als basis voor het aanpassen van je voedingspatroon. Begin nu, beetje bij beetje, je ongezonde voedingsgewoontes te vervangen door gezondere alternatieven.

Stap 2

De sleutel tot afvallen is meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt. Je hebt onderzocht hoeveel calorieën je binnenkrijgt. Nu is het tijd om te kijken naar hoeveel calorieën je verbrandt. Houd bij hoeveel je gemiddeld in een week beweegt. Onderzoek hoe je die hoeveelheid beweging kunt uitbreiden. Als je serieus wilt afvallen, werk dan toe naar 3 keer per week minstens een uur intensief sporten. Dit hoeft natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Je kunt dit langzaam opbouwen door bijvoorbeeld te beginnen met één dag per week, de volgende maand twee dagen en de maand daarna drie dagen.

Ik wil afvallen. Moet ik mezelf verhongeren?

Veel mensen die willen afvallen denken dat dit alleen kan door zichzelf te verhongeren of door een crashdieet te volgen.  Dit is simpelweg niet waar. Jezelf verhongeren kan schadelijk voor je zijn en het kan zelfs succesvol afvallen in de weg staan. Als je een tijd lang heel weinig eet dan gaat je lichaam zijn stofwisseling vertragen. Als je daarna weer normaal gaat eten dan komen de kilo’s er waarschijnlijk nog sneller weer aan. Hallo jojo-effect! Mensen zijn helaas vaak alleen geïnteresseerd in snelle oplossingen en grijpen daarom naar het nieuwste crashdieet. Dit soort diëten zijn niet lang vol te houden. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Als je na zo’n dieet geen aanpassingen aanbrengt in je voedings- en bewegingspatroon, dan ben je snel weer terug bij af.

Hopelijk heeft dit artikel je wat meer inzicht gegeven in wat je kunt doen om te beginnen met afvallen. Dit is de absolute basis van afvallen. Blijvend gewichtsverlies komt neer op blijvende veranderingen in je levensstijl.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.