nov 302010
 

“Vanaf 1 januari ga ik gezond eten, meer bewegen en voor eens en altijd mijn ideale gewicht bereiken.” Klinkt dit bekend? Afvallen is hét goede voornemen van veel mensen voor het nieuwe jaar. Hier is een goede reden voor. Veel mensen kampen met overgewicht. De feestdagen zijn vaak ook niet echt bevorderlijk voor het afvallen.

Komt het volgende je bekend voor? Op 1 januari begin je vol enthousiasme aan je gezondere, slankere manier van leven. Begin februari beginnen er weer wat oude gewoontes in te sluipen en wordt het moeilijker om je motivatie vast te houden. Eind februari zit je weer in je oude patroon. Maar vólgend jaar ga je écht afvallen! Hoe kun je voorkomen dat je terugvalt in oude gewoontes?

Zorg ten eerste dat je doelen met betrekking tot dieet en beweging realistisch zijn. Je kunt beter geleidelijk kleine veranderingen aanbrengen in je levensstijl die je makkelijk vol kunt houden dan hele ingrijpende veranderingen die je na een maand voor gezien houdt. Hier volgen 10 tips om ervoor te zorgen dat je het hele jaar gemotiveerd blijft.

1. Neem bewuste beslissingen. Als je een keer zin hebt in een snack of een stuk taart, neem dan de beslissing om deze extra calorieën te compenseren door tijdens een andere maaltijd wat minder te eten of door wat extra te bewegen.

2. Neem kleinere porties. Onderzoek heeft uitgewezen dat hoe meer er op je bord ligt, hoe meer je zult eten.

3. Neem concrete stappen om je gewoontes op het gebied van eten en beweging te verbeteren. Veel mensen weten precies wat ze moeten doen om af te vallen. Ze nemen alleen geen actie. De redenen hiervoor? Gebrek aan motivatie, andere prioriteiten of gebrek aan tijd. Het is belangrijk om jezelf te blijven motiveren. Maak een lijst van de redenen om af te vallen en wat de voordelen voor jou zijn als je je ideale gewicht bereikt hebt. Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om af te vallen? Is het gezondheid, er beter uitzien, meer zelfvertrouwen? Door dit op papier te zetten en het regelmatig te lezen kun je makkelijker je motivatie behouden.

4. Geloof in jezelf. Verwacht succes. Om te slagen moet je geloven in je vermogen om gezonder te eten, meer te bewegen en permanente verbeteringen aan te brengen in je levensstijl. Met een positieve instelling, enthousiasme en vertrouwen in je vermogen om af te vallen, plaats je jezelf op de weg naar succes.

5. Vier je successen. Je mag trots zijn op alles wat je bereikt en je mag jezelf hier ook voor belonen.

6. Hou een dagboek bij. Het is gebleken dat een afslank dagboek een zeer krachtig stuk gereedschap is bij je poging om af te vallen. Schrijf op wat je doet met betrekking tot dieet en beweging. Je krijgt hierdoor inzicht in je sterke en zwakke kanten als het gaat om afvallen.

7. Geniet van de positieve invloeden van afvallen op je gezondheid. Heb je meer energie? Slaap je beter? Krijg je complimenten van je huisarts over bloeddruk, bloedsuiker of cholesterol? Een paar kilo kwijtraken kan al een grote invoed hebben op je gezondheid. Als als je even moeite hebt om je aan je dieet of je bewegingsschema te houden, richt je dan op hoe goed het voelt om slanker en gezonder te zijn.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.