feb 102011
 

Een koolhydraatarm dieet is elk dieet dat zich richt op het beperken van de hoeveelheid koolhydraten die je binnenkrijgt. Ter compensatie hiervan wordt er vaak meer eiwitrijk voedsel gegeten.

Koolhydraten vormen een van de belangrijkste energiebronnen van je lichaam. Binnen een normaal, gezond voedingspatroon haal je tussen de 50% en de 65% van je energie uit koolhydraten. Ieder dieet waarbij je minder dan 40% van je energie uit koolhydraten haalt kan beschouwd worden als een koolhydraatarm dieet.

Goede en slechte koolhydraten

Hoe goed of hoe slecht een bepaald type koolhydraat is wordt bepaald door de glycemische index(GI) waarde. Deze waarde geeft aan hoe snel koolhydraten door je lichaam worden verteerd en opgenomen.

  • Slechte koolhydraten: Alle koolhydraten met een GI van boven de 55.
  • Goede koolhydraten: Alle koolhydraten met een GI van 55 of minder.

Een lijst met de GI waardes voor veel voedingsmiddelen kun je vinden op bijvoorbeeld www.glycemische-index.com.

Slechte koolhydraten worden door je lichaam veel sneller omgezet in suiker. Deze suiker komt snel in het bloed terecht. Als gevolg hiervan maakt je lichaam snel insuline aan. Deze insuline zet het suiker om in vet en slaat het op in je lichaam.

Koolhydraten met een lage GI waarde worden veel minder snel verteerd en omgezet in suiker. Hierdoor wordt er minder insuline geproduceerd en wordt er dus minder suiker omgezet in vet. Zoals je ziet is het niet alleen belangrijk hoeveel koolhyraten je eet, maar zeker ook welke soorten.

Werkt een koolhydraatarm dieet?

Op de korte termijn vallen de meeste mensen die op een koolhydraatarm dieet gaan snel af. Helaas is dit gewichtsverlies voornamelijk te danken aan het verlies van vocht en spierweefsel in plaats van vet. Door meer eiwitten te eten kan het verlies aan spierweefsel worden tegengegaan. Dit is de reden dat koolhydraatarme diëten vaak gecombineerd worden met eiwitrijke voeding.

Een koolhydraatarm dieet is populair bij filmsterren die voor hun volgende rol binnen zeer korte tijd af moeten vallen. Het is echter niet een dieet dat je lang vol kunt houden. Natuurlijk hangt dit ook af van hoe streng het dieet is. Een dieet waarbij je je volledig onthoudt van koolhydraten stelt je in staat om zeer snel af te vallen. Het brengt echter ook de nodige gezondheidsrisico’s met zich mee.

Is een koolhydraatarm dieet goed voor je?

Dit hangt af van hoe radicaal het dieet is dat je volgt. Koolhydraten zijn essentieel voor een gezonde voeding. Voor langere periodes geen of weinig koolhydrate eten is ronduit slecht voor je. Je ontneemt je lichaam dan een van z’n primaire energiebronnen. Aan de andere kant eten de meeste mensen véél meer koolhydraten dan hun lichaam nodig heeft. Dit zijn ook nog eens overwegend slechte koolhydraten. Het kan voor de meeste mensen dus geen kwaad om te letten op hoveel en welke soort koolhydraten ze binnenkrijgen.

Door eten met een hoge GI waarde (slechte koolhydraten) te vervangen door eten met een lage GI waarde zet je al een grote stap in de richting van een gezonder voedingspatroon.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.