Natuurlijk Je Cholesterol Verlagen Met Deze Voedingsmiddelen

Natuurlijk Je Cholesterol Verlagen Met Deze Voedingsmiddelen

Cholesterol is een type vet, ook wel bekend als een lipide, dat van nature in het lichaam gevonden kan worden. Dat is ook de bedoeling. Het is namelijk nodig om vele vitale functies uit te voeren.

Cholesterol komt zowel bij mensen als dieren voor in de hersenen, de lever, ons zenuwstelsel, het bloed en de gal. De lever genereert het meeste cholesterol in het lichaam. De rest krijgen we binnen via ons dieet.

Als het dan toch zo noodzakelijk is voor je lichaam… waarom wordt er dan zo vaak gewaarschuwd voor de gezondheidsrisico’s van een te hoog cholesterol?

Goed en slecht cholesterol

Teveel is natuurlijk nooit goed. Er zijn echter ook twee soorten cholesterol. De ene soort vervult allerlei belangrijke taken in je lichaam… de ander kun je missen als kiespijn!

Slecht cholesterol

Low-density lipo-proteïne, wat ook wel bekend is als slecht cholesterol of LDL, is verantwoordelijk voor verstoppingen in onze slagaders. Dit komt doordat het gedeponeerd wordt in de aderwanden, waar het ernstige cardiovasculaire problemen en andere ziektes kan veroorzaken.

Goed cholesterol

Het goede cholesterol is bekend als HDL of high-density lipo-proteïne. Dit helpt bij het verwijderen van het slechte cholesterol uit je lichaam. Daarnaast speelt het een belangrijke rol bij de opbouw van weefsels en cellen en is ook een essentiële grondstof bij de vorming van hormonen en vitamines.

Hoewel een hoog cholesterol veroorzaakt kan worden door verscheidene stoornissen of genetische factoren, ontstaat het bij de meeste personen als gevolg van een slecht dieet en een zittende levensstijl. Om hoge cholesterol dus onder controle te houden en te voorkomen, is het belangrijk om bepaalde gewoontes en de voedingsmiddelen die we eten te veranderen.

Voedingsmiddelen om een hoog cholesterol onder controle te houden

Zoals hierboven vermeld spelen de voedingsmiddelen die we consumeren een belangrijke rol bij het voorkomen en onder controle houden van een hoog cholesterol. Een gezond dieet kan helpen om slecht cholesterol (LDL) te elimineren en HDL-waarden te verhogen.

Hier zijn een aantal voedingsmiddelen die je cholesterol onder controle kunnen houden.

Vezels

De consumptie van plantaardige vezels, vooral oplosbare vezels, is essentieel om cholesterol onder controle te houden, omdat het bindt met de vetten en zodoende helpt om ze door de ingewanden te verwijderen.

Plantaardige vezels kunnen gevonden worden in voedingsmiddelen zoals bonen, havermout, gerst en fruit, zoals appels. De sterkst aanbevolen voedingsmiddelen voor het verlagen van het cholesterol zijn haverzemelen en bruine rijst.

Vis

Experts raden aan om in ieder geval twee keer per week vis te eten, omdat het rijk is aan omega 3-vetzuren. Deze zijn uitstekend voor het helpen verwijderen van slecht cholesterol en triglyceriden in het bloed.

Uiteraard zijn er ook andere voedingsmiddelen die omega 3-vetzuren bevatten, maar vis is een van de rijkste bronnen. Zalm, tonijn, sardientjes, haring en forel zijn vooral aanbevolen.

Olijfolie

Olijfolie kan helpen om het slechte LDL-cholesterol te verwijderen, zonder dat het de waarden van goed HDL-cholesterol beïnvloedt. Experts raden aan om twee eetlepels olijfolie per dag te consumeren.

Natuurlijke fruit- en groentesappen

Natuurlijke fruit- en groentesappen als een snack op het midden van de morgen kunnen helpen om de slechte cholesterolwaarden te verminderen. Deze kun je maken met verse groenten gecombineerd met fruit, of alleen fruit als je dat liever hebt.

Het belangrijkste is dat je verse voedingsmiddelen gebruikt en bij voorkeur zonder toevoeging van suiker of kunstmatige zoetstoffen.

Begin bijvoorbeeld je dag met een van deze ontbijt smoothies.

Sojaproteïne

Consumer Reports, de Amerikaanse variant van de Consumentenbond, geeft aan dat een dagelijkse consumptie van sojaproteïne kan helpen bij het verlagen van cholesterol tot wel 10%. Die hoeveelheid is gelijk aan twee of drie porties van producten zoals sojamelk, sojabonen of tofu.

Noten en volkoren granen

Noten en volkoren granen bevatten ingrediënten die voorkomen dat cholesterol opgenomen wordt in het bloed. Het is aanbevolen om drie porties per dag te eten, wat gelijk is aan ongeveer 450 gram. Kies hierbij voor ongezouten noten zoals hazelnoten, walnoten, pistachenoten en cashewnoten. LET OP… pinda’s zijn geen noten en bevatten juist vetten die slecht zijn voor je cholesterol.

Gezonde gewoontes om een hoog cholesterol onder controle te houden

De volgende gewoontes zijn ook belangrijk voor het onder controle houden en voorkomen van hoge waarden van slecht cholesterol. Een gezonde levensstijl zal je niet alleen helpen om slecht cholesterol te voorkomen, maar het zal je ook een beter kwaliteit van leven geven.

Stop met roken

Het gebruik van tabaksproducten verlaagt de waarden van goed cholesterol, waardoor het risico op bloedproppen verhoogt wordt. Rokers hebben vaak ook last van ernstige problemen, zoals atherosclerose, hartaanvallen en beroertes.

Beperk alcohol

Voorkom een overmatige consumptie van alcohol. Een overmatige consumptie van alcohol verhoogt de triglyceridenwaarden in het bloed en maakt zware drinkers vatbaarder voor cardiovasculaire ziektes.

Personen die gematigd alcohol consumeren hebben minder kans op deze problemen.

Beweeg

Regelmatige fysieke beweging helpt om de waarden van goed cholesterol te verhogen, terwijl de slechte versie verwijderd wordt. Experts raden aan om minimaal 30 minuten per dag, vijf dagen in de week te bewegen.

Uiteraard zullen personen die langer bewegen meer van de voordelen profiteren. Zelfs iets is echter al vele malen beter dan niets. Probeer bijvoorbeeld iedere dag een simpele 4 minuten workout te doen.

Beperk vette snacks

Veel junkfood eten is een beproefde manier om de slechte cholesterolwaarden in je bloed verhogen. Voorkom de consumptie van Frietjes, hamburgers, chips, gefrituurd en gepaneerd vlees, vet vlees, oliën en alle voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigde vetten en vooral transvetten. De consumptie van alle soorten junkfood zal onvermijdelijk de slechte cholesterolwaarden verhogen.

Probeer dus zoveel mogelijk voor gezonde snacks te kiezen in plaats van die vette hap.

conclusie natuurlijk cholesterol verlagen

Het overgrote deel van het slechte cholesterol dat we binnenkrijgen komt via onze voeding. Je dieet is dan ook het eerste waar je naar moet kijken als je gezondere cholesterolwaarden wilt krijgen.

Door deze simpele voedingstips en levensstijl veranderingen kun je op een natuurlijke manier je slechte cholesterol verlagen… of voorkomen dat het zover komt dat je je er druk over moet maken.

Op een natuurlijke manier je cholesterol verlagen met deze voedingsmiddelen en simpele levensstijl veranderingen.

Share

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.