Snel Afvallen? 6 Experts Onthullen Hun Beste Tips

vrouw met strakke buik

Snel even wat extra kilo’s kwijt? Of je nu snel wilt afslanken voor een belangrijk evenement of gewoon weer in die oude broek wilt passen… hier zijn 6 tips van experts die je kunnen helpen om sneller af te vallen.

1: Geef voorrang aan eiwitten en vetten

We weten allemaal dat ‘calorieën in versus calorieën uit’ de basis vormt van afslanken. Wat ook een hele belangrijke rol speelt is in welke vorm we deze calorieën binnen krijgen.

Rob Hobson, hoofd voedingsdeskundige bij Healthspan, adviseert daarom om iedere maaltijd te baseren op gezonde eiwitten en vetten (zoals vis, vlees, tofu, avocado, noten en zaden) en deze dan aan te vullen met groente.

Eiwitten en vetten worden langzaam verteerd door je lichaam. Hierdoor voorzien ze je lichaam langduriger en constanter van energie dan koolhydraten. Daarnaast zorgen ze ervoor dat je langer vol zit.

Groenten voorzien je lichaam van de micronutriënten (vitamines, mineralen, aminozuren, vezels, antioxidanten enz.) die het nodig heeft. Daarnaast zijn ze caloriearm, als je er tenminste geen sauzen of dressings overheen gooit.


afslank weekmenu

Gratis Afslank Weekmenu

Inclusief Lekkere Recepten en Boodschappenlijstje


2: Verbrand vet… geen spieren

Een van de meest frustrerende dingen die ik dagelijks zie is mensen die zich uitsloven op een loopband, naar lucht happend als een vis op het droge en denkend dat hun inspanningen zullen leiden naar minder lichaamsvet… zegt Callum Melly, personal trainer bij Third Space.

Uren lang zwoegen op een loopband zal zeker resulteren in gewichtsafname zegt Melly. Je gewicht wordt echter bepaald door meerdere factoren. Het probleem is dat veel van die mensen op die loopbanden waarschijnlijk ook op dieet zijn.

Dit betekent dat ze snel door hun koolhydraatreserves (glucose/glycogeen) heen zijn, de primaire energiebronnen van je lichaam. Hun lichaam gaat vervolgens over op een andere energiebron. Helaas is dat vaak spierweefsel, niet vet.

Daarom is het belangrijk om op je macros te letten – de calorische inhoud van je voedsel – en ervoor te zorgen dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt om je spiermassa in stand te houden en genoeg koolhydraten om energieniveau op peil te houden.

3: Slaap

Verstoorde nachtrust of slaapgebrek kunnen ervoor zorgen dat je honger blijft houden zelfs net nadat je gegeten hebt, zegt voedings- en afslank coach Pippa Campbell.

Wat we eten heeft ook een grote invloed op hoe we slapen. Het is dus een wisselwerking.

Bijvoorbeeld, het eten van een eiwitrijke snack enkele uren voordat we gaan slapen kan een gunstige invloed hebben op de productie van de hormonen melatonine (zorgt ervoor dat je slaperig wordt) en serotonine (gelukshormoon).

Vermijdt daarnaast suikerrijke of zetmeelrijke snacks voordat je gaat slapen. Deze zullen je bloedsuikerniveau verhogen en ervoor zorgen dat je minder goed in slaap komt.

4: Voeg kelp toe aan je dieet

Als het aanpassen van je dieet en meer sporten je niet hebben helpen afvallen dan heb je misschien last van een onderactieve schildklier, zegt Dr. Sarah Brewer.

Als dit het geval is (een arts kan je helpen dit te bepalen) dan kan het toevoegen van kelp aan je dieet helpen. Het bevat namelijk iodine, een mineraal dat een onderactieve schildklier kan helpen normaliseren .

Ook als je geen onderactieve schildklier hebt kan het toevoegen van kelp aan je dieet een gunstig effect hebben, zegt Brewer. Het bevat naast iodine namelijk ook alginaten die ervoor zorgen dat je langer vol zit en die verhinderen dat je lichaam vet opslaat.

5: Schrob je lichaam

Je lichaam schrobben tijdens het douchen is een goede manier om vet deposito’s te verminderen, doorbloeding te verbeteren, dode huidcellen te verwijderen en cellulitis te verminderen, zegt Nicola Addison, personal trainer en wellbeing adviseur bij Eqvvs Training.

6: Zeg nee tegen vloeibare calorieën en meet je porties

Veel van onze dagelijkse calorieën krijgen we binnen via ons drinken, zegt Danny Noble, personal trainer bij Exercise4Less. Neem je suiker en of melk in de koffie? Probeer hem voortaan zwart te drinken. Liefhebber van voorverpakte vruchtensap of frisdrank? Probeer een versgeperste vruchtensap of schakel over op water.

Houd ook je porties onder controle. Velen van ons gokken grofweg hoeveel we eten. Probeer in plaats hiervan een de ‘hand’ methode. Twee handenvol groente, één gesloten vuist voor je koolhydraten, één handpalm voor je eiwitten en een duim voor je gezonde vetten.

Natuurlijk is het aanbrengen van blijvende gezonde veranderingen in je levensstijl de beste manier om af te vallen én slank te blijven. Maar deze tips kunnen je zeker op weg helpen.

Snel afvallen? Deze tips van fitness en voedingsexperts kunnen je helpen om snel van overtollig buikvet af te komen.

 

Share

Een reactie plaatsen

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.