Spirulina – Alles Wat Je Moet Weten

spirulina alles wat je moet weten

Spirulina is een van de meest complete natuurlijke voedingssupplementen die er bestaan. Het zit bomvol antioxidanten, mineralen, vitamines, omega-3 vetzuren en eiwitten. Een ware superfood dus. Lees verder en ontdek alles wat je moet weten over deze alg… wat zit erin, waar is het goed voor, wat zijn de risico’s en waar haal je het.

Wat is spirulina

Spirulina is een blauw-groene alg. Het woord spirulina komt uit het Latijns en betekent ‘klein spiraaltje’. Spirulina heeft een uitzonderlijk hoge voedingswaarde. Het is dan ook geen wonder dat het algje razend populair is als voedingssupplement.

Geschiedenis

Spirulina is door de geschiedenis heen door verschillende culturen gebruikt. Voor de Azteken was het een van de primaire bronnen van eiwitten. Zij noemden het Tecuitlatl en maakten er een soort cake van.

De meeste commerciële spirulina wordt tegenwoordig gekweekt in Noord-Amerika en Azië.

Spirulina samenstelling

Wat zit er eigenlijk allemaal in spirulina? Je kunt bijna beter vragen wat niet…

Spirulina is rijk aan vitaminen, eiwitten, essentiële aminozuren, antioxidanten, omega 3-vetzuren, essentiële vetzuren en allerlei soorten mineralen.

Spirulina en eiwit

Spirulina zit bomvol hoogwaardige, makkelijk opneembare en goed verteerbare eiwitten. Sterker nog, zijn eiwitconcentratie van 70% (ongeveer 3 keer zoveel asls er in kip zit) maakt spirulina de rijkste bron van eiwitten die we kennen.

Vitamines

Spirulina is rijk aan een grote hoeveelheid vitamines. Omdat deze uit een natuurlijke bron komen zijn ze ook nog een heel makkelijk op te nemen door je lichaam. Spirulina bevat vitamine A, C, E, K en daarnaast ook de B vitamines B1, B2 en B6.

Antioxidanten

Spirulina is een rijke bron van antioxidanten zoals fycocyanine (stimuleert het immuunsysteem) en chlorofyl (ontgift de lever). Antioxidanten spelen een belangrijke rol bij het verwijderen van vrije radicalen en gifstoffen uit je lichaam.

Onverzadigde vetzuren

Naast de grote concentratie eiwitten en vitamines bevat spirulina ook een hoop onverzadigde vetzuren zoals GLA, DHA en EPA. Dit zijn de zogenaamde omega 3 vetten die zo goed zijn voor je gezondheid. Ze spelen onder meer een belangrijke rol bij het soepel houden van je gewrichten, houden je huid gezond, en verminderen het risico op hart en vaatziekten.

Spirulina bevat per 10 gram ongeveer 0.27 gram onverzadigde vetzuren, waarvan iets meer dan twee gram meervoudig onverzadigd.

Waar is spirulina goed voor

Wat doet spirulina nu precies en waarom zou je het gebruiken? Hier de belangrijkste voordelen op een rijtje:

Ontstekingsremmende eigenschappen

Zoals hierboven al vermeld is spirulina een rijke bron van oxidanten. Deze helpen ons beschermen tegen oxidatieve schade die veroorzaakt wordt door vrije radicalen. Deze oxidatieve schade kan bijdragen aan chronsiche ontsteking, kanker en vele andere ziekten.

Fycocyanine is de belangrijkste werkzame antioxidant in spirulina. Het komt in geen enkele andere plant of alg voor en heeft krachtige onstekingsremmnde eigenschappen.

Ontgiftende werking

We ontkomen helaas niet aan gifstoffen van buitenaf. Van het eten dat we eten, de lucht die we inademen en de producten die we op onze huid smeren… gifstoffen zitten overal. Deze gifstoffen kunnen oxidatieve schade veroorzaken die ons DNA en onze cellen aantast.

De antioxidanten in spirulina helpen bij het verwijderen van gifstoffen vooral zware metalen) uit je lichaam. Onderzoek toon ook aan dat de antioxidatieve eigenschappen van spirulina de lever beschermen en dat zij bijdragen aan de bescherming tegen diabetische nierschade.

Geeft energie

Als je kijkt naar de samestelling van spirulina dan is het geen wonder dat veel mensen die het regelmatig eten aangeven dat ze er een hoop energie van krijgen.

De B vitmaines in spirulina helpen bij het omzetten van koolhydraten naar glucose, de energiebron voor ons lichaam.

Verlaagt cholesterol

Spirulina heeft een gunstig effect op het totale cholesterol bij zowel mensen als dieren. Bij metingen werden een daling van zowel LDL cholesterol als triglyceriden vastgesteld.

Helpt bloedsuikerspiegel in balans te brengen

Onderzoek wijst erop dat spirulina zou kunnen helpen bij het in balans brengen van je bloesuikerspiegel. In een onderzoek kregen 25 proefpersonen met diabetes type-2 twee maanden lang 2 gram spirulina per dag. Het resultaat was een aantoonbare verlaging van hun bloedsuikerspiegel. Een stabieler bloedsuikerspiegel betekent ook minder last van hongergevoel en dus minder kans op vreetbuien.

Helpt bloeddruk verlagen

Er zijn studies die erop wijzen dat spirulina kan helpen bij het verlagen van bloeddruk. Hoge bloeddruk is een van de oorzaken achter diverse dodelijke ziektes zoals hartaanvallen, beroertes en chronisch nierfalen.

Heeft een schimmelwerend effect

Onderzoek toont aan dat het gebruik van spirulina een antibacteriële en schimmelwerende werking heeft die effectief is tegen candida. Daarnaast stimuleert het de lichaamseigen bacteriën. Dit beschermt weer tegen besmetting door bacteriën van buitenaf.

Verbetert het immuunsysteem

We hebben al gezien dat spirulina het immuunsysteem stimuleert door het stimuleren van lichaamseigen bacteriën. Wetenschappers hebben echter ook ontdekt dat het algje je lichaam ook aanzet tot het maken van meer nieuwe bloedcellen.

Spirulina zou ook het aantal macrofagen (dit zijn cellen die lichaamsvreemde stoffen in je bloed opruimen) doen toenemen. Daarnaast zouden deze ook effectiever worden in het doden van bacteriën. De stofjes in spirulina die hiervoor verantwoordelijk zijn zijn bètacaroteen, phycocyanine en polysacchariden.

Spirulina en je darmen

Onderzoek toont aan dat spirulina een stimulerend effect heeft op je lichaamseigen bacteriën en help je darmflora in balans te brengen. Daarnaast heeft het een ontgiftende werking die je darmen ook ten goede komt.

De voordelen van spirulina

Spirulina kopen

Spirulina is waarschijnlijk in veel drogisterijen en reformhuizen te krijgen. Het makkelijkst is echter om het gewoon online te bestellen.

Soorten Spirulina

Spirulina is verkrijgbaar als tabletten of als poeder. Welke variant je kiest is afhankelijk van de manier waarop je het wilt gebruiken.

Spirulina tabletten

Wil je het als voedingssupplement gebruiken dan zijn tabletten de logische keuze. Hier zijn onze favoriete spirulina tabletten:

Marcus Rohrer Spirulina Tabletten

Chi Spirulina Tabletten

chi spirulina tabletten

Body & Fit Spirulina Tabletten

Spirulina poeder

Wil je het mixen door bijvoorbeeld een shake, yoghurt, kwark of een groene smoothie, dan kun je het beste kiezen voor spirulina poeder.

Hier zijn onze keuzes wat betreft spirulina poeder:

Body & Fit Spirulina Poeder

Absoluut Spirulina Poeder

Hanoju Bio spirulina poeder

Veelgestelde vragen over spirulina

Wat is het verschil tussen chlorella en spirulina?

Howel ze erg op elkaar lijken zijn er toch een aantal kleine verschillen die deze twee superfoods van elkaar onderscheiden.

  • Spirulina is een zoutwateralg en Chlorella een zoetwateralg
  • Spirulina bevat een hogere concentratie aan eiwit dan Chlorella
  • Spirulina heeft een mildere ontgiftende werking dan Chlorella
  • Spirulina bevat meer bèta-caroteen dan Chlorella
  • Spirulina bevat minder ijzer dan Chlorella

Zit er jodium in spirulina?

Ja, spirulina bevat jodium. De hoeveelheid kan echter aanzienlijk verschillen per supplement/poeder/producent. Volgens sommige bronnen kan de jodium inhoud variëren tussen 16 microgram en wel 15.000 microgram per portie. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 150 microgram per dag. De bovengrens van de dagelijkse hoeveelheid jodium ligt op 1100 microgram per dag.

Vaak staat er op het etiket niet vermeld hoeveel jodium de spirulina bevat. Het is daarom zeker raadzaam om de aanbevolen dagdozering van de fabrikant niet te overschrijden.

Als een hyperactieve schildklier hebt en je wilt zeker weten dat je niet te veel jodium binnenkrijgt dan raden we de Spirulina tabletten van Marcus Rohrer aan. Deze bevatten slechts 9 microgram jodium (iodine) per 6 tabletten. http://www.marcusrohrerspirulina.org/products/analysis/#minerals

Wat is de beste tijd om spirulina te nemen?

Het beste moment is ’s ochtends bij het ontbijt. Je kunt het echter bij iedere maaltijd nemen. Er wordt alleen aangeraden om het niet meer in te nemen 4 uur voordat je gaat slapen.

Heeft spirulina bijwerkingen?

Spirulina kan inderdaad bijwerkingen hebben. Om de kans daarop te minimaliseren is het belangrijk dat je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet overschrijdt.

Mogelijke bijwerkingen van spirulina zijn:

  • Buikpijn
  • Misselijkheid
  • Dorst
  • Versnelde hartslag

Ook de kwaliteit van de spirulina speelt een belangrijke rol als het gaat om het voorkomen van bijwerkingen. Kies daarom altijd voor producten van erkende fabrikanten zoals die van Chi of Marcus Rohrer.

Helpt Spirulina bij het afvallen?

Er zijn nog geen onderzoeken die aantonen dat spirulina helpt bij het afvallen. Wel is het zo dat eiwitrijk voedsel (en spirulina is de rijkste bron van eiwitten die we kennen) een stofwisseling verhogend en hongerremmend effect heeft. Dit komt doordat eiwit langzaam verteerd wordt. Het kost je lichaam meer energie om het te verteren (hogere stofwisseling) en blijft dus langer in je maag (langer een voldaan gevoel).

Hoewel spirulina de rijkste bron van eiwitten is die we kennen, zijn de hoeveelheden die je per dag eet (aanbevolen wordt rond de 5 gram voor normaal gebruik tot 10 gram voor sporters) waarschijnlijk te weinig om echt te helpen bij het afvallen. Het is echter wel prima te combineren met andere bronnen van eiwitten.

Helpt spirulina bij de overgang

Hoewel er (voor zover ons bekend) nog geen onderzoek naar gedaan is, geven veel vrouwen aan dat zij minder last hebben van opvliegers en dat ze zich kalmer en energieker voelen nadat zij een tijdje spirulina gebruiken.

Is Spirulina gevaarlijk?

Bij normaal gebruik van goede kwaliteit spirulina zij er geen gevaren. Als je twijfelt of spriluna voor jou wel de juiste keus is (vanwege bijvoorbeeld gezondheidsklachten of een van de bestanddelen) dan is het altijd raadzaam om je huisarts of voedingsdeskundige te raadplegen.

Het grootste gevaar schuilt in het gebruik van slechte kwaliteit spirulina. Omdat spirulina in water wordt gekweekt kan het vervuild raken door slechte stoffen die in dat water aanwezig zijn zoals zware metalen of de microbe microcystine. Kies daarom altijd voor een erkende fabrikant zoals Chi of Marcus Rohrer.

Share