nov 292010
 

Tegenwoordig hebben we in ons land geen last van hongersnood. Waar we wel steeds meer mee te kampen krijgen is stress. Of het nu komt door deadlines op ons werk, relatieproblemen of alles wat we willen doen en waar we geen tijd voor hebben.

Wat heeft stress te maken met afvallen? Ons lichaam zit zo in elkaar dat het bij een grote hoeveelheid stress in de overlevingsstand gaat. Een gevolg hiervan is het opslaan van brandstof (calorieën) en het ophopen van vet. Nu is het helaas ook nog eens zo dat veel mensen als gevolg van stress meer en ongezonder gaan eten. Ook dit heeft te maken met de processen die zich in je lichaam afspelen bij stress.

Bij chronische stress verhoogt het lichaam zijn productie van hormonen zoals insuline. Het gevolg hiervan is dat je meer honger hebt. Dit verhoogt de kans dat je gaat overeten, wat op zijn beurt weer zorgt voor meer vet opslag en meer insuline productie.

Als je wil afvallen dan is het dus belangrijk om ook je stress niveau onder de loep te nemen. Er zijn heel veel manieren om stress te verlagen. Een aantal hiervan zijn bijvoorbeeld meditatie, sporten, ademhalingsoefeningen, een mooie wandeling of een goede massage. Wat voor wie het beste werkt is per persoon verschillend.

Het erkennen van stress en het verlagen ervan zal het zeker makkelijker maken om blijvend af te vallen.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.