feb 222011
 

Thuis trainenWil je wél aan je lichaam werken maar heb je geen zin om hiervoor nog eens extra de deur uit te gaan? Thuis trainen is voor veel mensen een goede manier om toch aan hun beweging toe te komen ondanks hun drukke leven. Wat zijn de voordelen en de nadelen van thuis trainen en welke programma’s kun je gebruiken voor snelle resultaten?

Voordelen van thuis trainen

  • Het meest logische voordeel is natuurlijk dat je niet na een drukke dag nog eens de deur uit moet om naar de sportschool te gaan. De drempel wordt hierdoor een stuk lager om toch nog even iets aan beweging te doen.
  • Thuis training is goedkoper dan lidmaatschap van een sportschool of sportvereniging. Je kunt zelfs zonder enig materiaal een hoop oefeningen doen om kracht en conditie te ontwikkelen en om vet te verbranden. Voor mensen met een beperkt budget is thuis training dus een goede oplossing.
  • Je kunt trainen wanneer en zo vaak als je wilt. Je bent niet gebonden aan bepaalde tijden voor training.
  • Helaas schamen veel mensen zich voor hun lichaam. Ze willen wel trainen maar doen dit liever thuis omdat ze dan niet het gevoel hebben bekeken of veroordeeld te worden. Voor deze mensen is thuis trainen natuurlijk de ideale oplossing.

Nadelen van thuis trainen

  • Omdat je geen vaste tijden hebt om te trainen kan het moeilijk zijn om je ertoe te zetten. Het is makkelijk om je training uit te stellen.
  • Trainen in de sportschool kan heel motiverend zijn. Je bent er met een groep mensen die allemaal het zelfde doel hebben. Je kunt elkaar dus steunen en motiveren. Veel mensen vinden het ook gezelliger om met een groep te trainen.
  • Het hebt in de sportschool beschikking over een hoop apparaten en materiaal die je nooit allemaal zelf zou kunnen aanschaffen. Gelukkig heb je niet veel nodig om toch op een effectieve manier je hele lichaam te trainen.
  • Om het meeste te halen uit je training moet je een aantal keer per week trainen. Als je thuis traint moet je dus de discipline hebben om regelmatig te trainen.

Tips voor thuis trainen

Hier zijn wat tips die je kunnen helpen om het maximale uit je training te halen als je vanuit huis wilt trainen:

  • Stel vaste dagen en tijden in om te trainen. Het beste is drie keer per week minstens een half uur. Neem het liefst vaste tijden, bijvoorbeeld zaterdag, dinsdag en donderdag om 20:00 uur (of welke tijd jou het beste uitkomt). Door vaste tijden en dagen in te stellen bouw je een gewoonte op om te trainen. Hierdoor is het veel makkelijker vol te houden.
  • Train niet twee dagen achter elkaar maar verspreid je trainingen over de week. Je lichaam heeft tijd nodig om bij te komen.
  • Zoek een partner. Dit betekent niet dat je samen tegelijkertijd op dezelfde plek moet trainen, maar het kan heel motiverend werken als je iemand kent die ook hetzelfde programma volgt als jij. Je kunt elkaar helpen om de discipline op te brengen om te trainen en praten over je vooruitgang.
  • Welke oefeningen je ook doet, zorg ervoor dat je goed let op een juiste uitvoering. Als je thuis traint is er meestal niemand die je houding of techniek controleert en verbeterd. Om blessures en overbelasting te voorkomen is het belangrijk om oefeningen zo goed mogelijk uit te voeren. Luister goed naar je lichaam.

Programma’s voor thuis trainen

Er zijn een hoop programma’s die speciaal ontwikkeld zijn voor mensen die vanuit huis willen trainen. De voordelen van deze programma’s is dat ze heel duidelijk aangeven hoe, hoeveel, hoe lang en wanneer je moet trainen voor de beste resultaten. Ook worden de oefeningen heel duidelijk uitgelegd zodat de kans op blessures of overbelasting veel kleiner is.

Het is voor de meeste mensen veel makkelijker om een programma te volgen dat zorgvuldig samengesteld is dan om zelf een programma te verzinnen in de hoop dat jet effect heeft. Hier zijn wat methodes die speciaal ontwikkeld zijn voor mensen die thuis willen trainen:

Kettlebell Workout Kettlebell oefeningen zijn een uitstekende manier om je hele lichaam te trainen. Met kettlebell training werk je aan kracht, conditie, flexibiliteit en vetverbranding. De oefeningen zijn makkelijk vanuit huis te doen. Deze kettlebell cursus bestaat uit dvd’s die je haarfijn uitleggen hoe je de oefeningen moet doen én een kettlebell naar keuze. Ook krijg je trainingsschema’s en motiverende online videos. Je krijgt dus alles wat je nodig hebt om van je thuis training een succes te maken. Je kunt deze kettlebell cursus hier bestellen.

Fitnessbal Ook wel gymbal of Swiss Ball genoemd. Hoewel je het niet zou zeggen als je hem ziet, is de fitness bal een uitstekende manier om je hele lichaam te trainen. De oefeningen bouwen kracht, conditie en flexibiliteit op. Daarnaast kun je de bal ook als een ergonomische stoel gebruiken. Ideaal voor thuis dus.

Zumba Als je het leuk vindt om te dansen dan is dit iets voor jou. Met Zumba combineer je fitnessoefeningen met Latijns-Amerikaanse dans. Uit onderzoek is gebleken dat je met deze methode tot wel 1000 calorieën per uur kunt verbranden. Als het je wat lijkt om ‘swingend’ slank te worden, dan is Zumba op jouw lijf geschreven.

XCO Training: Deze training – die geschikt is voor alle leeftijden – haalt zijn kracht uit het ‘reactive impact’ effect. De workouts versterken op een zeer effectieve, maar ook veilige manier zowel je spieren als je bindweefsel. Je zult tijdens de training heel wat calorietjes verbranden, je conditie verbeteren en explosieve kracht opbouwen. Het resultaat is een atletisch en strak lichaam.

Er zijn ook een aantal zeer goede cursussen beschikbaar voor iedereen die vanuit huis wil sporten. Zie onze lijst Beste Thuis Fitness Programma’s

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.