dec 052013
 

Voorkomen dat je aankomt tijdens de feestdagenDe feestdagen staan voor de meeste mensen in het teken van lekker en veel eten. Het is een tijd van genieten en we nemen het niet zo nauw met ons dieet. Dat komt volgend jaar wel weer. Wat is anders het nut van goede voornemens? Het is dan ook niet verwonderlijk dat (volgens onderzoek) volwassenen gemiddeld een halve kilo aangekomen zijn aan het begin van het nieuwe jaar.

Onder het motto “wat er niet aankomt hoeft er ook niet af” volgen hier wat tips om je te helpen het nieuwe jaar in te luiden zonder een onaangename confrontatie met de weegschaal.

 Snack voordat je eet

Eet voordat je aan je kerstdiner begint een vezelrijke of eiwitrijke snack en een appel. Dit helpt je bloedsuikerspiegel in balans te houden, verminderd het hongergevoel en verkleind je neiging om tijdens het diner veel meer te eten dan je nodig hebt. Drink ook een glas water vóór het eten.

Wees actief

Meestal brengen we het grootste deel van de feestdagen door in het gezelschap van familie en vrienden. Dit houdt over het algemeen in dat we urenlang zitten na te tafelen of met z’n allen voor de TV belanden om de eindeloze reeks ‘kerstfilms’ te kijken die ons worden voorgeschoteld. Allemaal hartstikke gezellig, maar actief is anders.

In plaats van de feestdagen zittend door te brengen, stel aan familie en vrienden voor om een eind te gaan wandelen. Probeer ook voor jezelf iedere dag iets aan beweging te doen, al is het maar 15 minuten. Door ’s ochtends voor het ontbijt wat lichte oefeningen te doen breng je je stofwisseling op gang en zorg je ervoor dat je ondanks alle feestelijkheden actief blijft.

Drink met mate

champagneVoor veel mensen zijn de feestdagen niet compleet zonder wijn, bier en/of champagne. Je hoeft jezelf dit ook zeker niet te ontzeggen, maar als je wilt voorkomen dat je aankomt dan is het verstandig om je alcoholinname te beperken. Oftewel, geniet maar drink met mate. Neem kleine slokjes en probeer zo lang mogelijk te doen over je drankje.

Een interessant onderzoek heeft aangetoond dat je minder inschenkt als je smalle en hoge wijnglazen gebruikt en als je je glas niet moet vasthouden terwijl je de wijn inschenkt. Ook hebben we de neiging om meer in te schenken bij witte wijn dan bij rode.

Begin aan het gezonde eind van het buffet

De volgorde van gerechten op een buffettafel heeft invloed op wat we op ons bord laden. Een recent onderzoek heeft dit aangetoond. Een groep van 124 proefpersonen mochten zelf voedsel uitkiezen van twee verschillende buffetten. Het eerste buffet had aan het begin gezond voedsel zoals fruit en magere yoghurt en aan het einde ongezonder voedsel zoals spek, eieren en zoete broodjes. Bij het tweede buffet was de volgorde omgekeerd. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat 66% van wat de proefpersonen op hun bord laadden bestond uit de eerste drie gerechten op het buffet. 86% van de proefpersonen at fruit als dit aan het begin van het buffet lag en maar 54% als het aan het eind lag.

Kom je dus tijdens de feestdagen voor een buffet te staan en je calorie inname beperken, begin dan met gezond voedsel zoals fruit en rauwkost voordat je je stort op de rest.

Zoek gelijkgezinden

Samen staan we sterk. Ben je bang dat je zult bezwijken aan de verleiding en de sociale druk tijdens de feestdagen? Zoek dan steun bij anderen die ook graag op hun gewicht willen letten. Zo kun je elkaar helpen om gemotiveerd te blijven en wordt het een stuk makkelijker om de verleiding van al dat lekkere eten te weerstaan.

Eet van een rood bord

Een interessant onderzoek heeft aangetoond dat mensen minder eten als ze een rood bord gebruiken. Tijdens dit onderzoek mochten 109 mensen naar eigen behoefte snacks eten die gepresenteerd werden op een wit, blauw of rood bord. De mensen die vanaf een rood bord aten, bleken aanzienlijk minder te eten dan degenen die vanaf een wit of blauw bord aten. Onderzoekers vermoeden dat dit komt doordat we geconditioneerd zijn om de kleur rood als stopsignaal te beschouwen. Serveer dus dit jaar je kerstdiner op rode borden.

We hopen dat je deze tips nuttig vond en wensen je hele fijne en gezonde feestdagen.


Bronnen:

Boston.com – 3 Unique Tips For Avoiding Holiay Weight Gain

Sparkpeople.com – 10 Tip To Avoid Holiday Weight Gain

Share