jun 122015
 

verprutst-je-training-je-dieetNiets werkt zo eetlustopwekkend als een intensieve training. Maar het zou kunnen dat juist die calorieverbrandende workout voorkomt dat je afvalt.

Ken je het fenomeen? Je ziet iemand een uur lang fanatiek trainen in de sportschool. Na hun workout ‘belonen’ ze zichzelf echter door aan de bar te gaan zitten en veel meer calorieën te eten/drinken dan ze tijdens hun training verbrandt hebben.

Uit Amerikaans en Taiwanees onderzoek blijkt dat mensen die op dieet zijn vaak de neiging hebben om hun workout te gebruiken als excuus om méér te eten. Deze vorm van ‘beloning door eten’ zou wel eens de reden kunnen zijn dat het je maar niet lukt om af te vallen.

Tijdens het onderzoek werd aan studenten gevraagd of ze op dieet waren of juist nauwelijks letten op wat ze aten. Vervolgens kregen ze allemaal een zak chips. Ze mochten de chips eten vóór een workout, na een workout óf terwijl ze een film zaten te kijken.

De uitkomst was verrassend…

De meeste chips werden verorberd door de groep diëtende studenten die van plan waren om daarna te gaan trainen. Zij aten bijna twee keer zoveel als de non-dieet/wel trainen groep…  en zelfs drie keer zoveel als de studenten die niet op dieet waren, én niet trainde.

In eerste opzicht leken de resultaten compleet onlogisch. De studenten die op dieet waren beweerden dat ze bijhielden hoeveel calorieën ze aten. Het probleem?

calorieën-in-doughnut

We zijn niet zo goed als we denken in het inschatten van hoeveel calorieën we verbranden tijdens een workout, zegt Dr. Suzan Albers, psycholoog bij de Cleveland Clinic en auteur van het boek ‘But I Deserve this Chocolate’.

Afvallen en vet verbranden berust op één simpele formule… je moet meer calorieën verbruiken dan je eet. Dr. Albers zegt ‘We vergeten dat 5 km hardlopen ongeveer evenveel calorieën verbrandt als er in één met slagroom gevulde doughnut zitten’.

Onderzoek toont aan dat mensen met overgewicht de hoeveelheid calorieën die ze eten met ongeveer 40% onderschatten, legt Dr. Albers uit. Bij mensen met een normaal gewicht is dit 20%.

Wetenschappers zeggen overeten ná de workout veel te maken heeft met onze eigen instelling. We zien beweging als zwaar werk. Daarvoor willen we natuurlijk beloond worden. Helaas bestaat deze beloning voor veel diëters uit eten.

Het verandering van onze instelling met betrekking tot beweging zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor overeten na de training.

Tijdens een onderzoek werd studenten gevraagd om beweging te zien als iets leuks in plaats van een opgave. Deze verandering in instelling leidde ertoe dat er door deze studenten aanzienlijk minder chips werd gegeten dan door studenten die hun workout zagen als ‘zwaar werk’.

Dr. Albers zegt dat – als we de resultaten willen zien die we verdienen uit onze training – we moeten stoppen met voedsel als een beloning te zien en beweging als een straf te ervaren.

Dus, de volgende keer dat je in de sportschool staat te zwoegen, denk niet na over de lekkernij waarmee je jezelf na je training gaat belonen. Geniet van het moment en schep voldoening uit het feit dat je je lichaam geeft wat het nodig heeft… en verdient.

Jezelf belonen met eten en toch buikvet verbranden? Probeer dan eens de heerlijke recepten uit de Afslank Receptenbijbel.

Ken je het probleem van eten als beloning? Deel je ervaringen door hieronder een reactie te plaatsen.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.