Vet Verbranden

 

Vet verbrandenVet verbranden is waar het eigenlijk om gaat als je wilt afvallen. Als je last hebt van overgewicht dan betekent dit dat je lichaam te veel vet heeft opgeslagen. Hoe komt het nu precies dat je lichaam vet opslaat en belangrijker nog, hoe kom je er weer van af?

Hoe slaat je lichaam vet op?

Simpel gezegd kun je lichaamsvet zien als je reserve energievoorraad. Je lichaam heeft energie nodig om goed te kunnen functioneren. Deze energie haalt het uit drie bronnen: koolhydraten, eiwitten en vetten. Je voeding bepaalt hoeveel van deze stoffen je binnenkrijgt.

Koolhydraten zijn de eerste keuze van je lichaam als het gaat om energie. Ze worden het makkelijkst omgezet in glucose en dit is je voornaamste brandstof. Deze brandstof wordt gebruikt voor je directe energiebehoeften. Wat overblijft wordt óf opgeslagen als glycogeen in de spieren óf opgeslagen als vet.

Eiwitten worden gebruikt als belangrijke bouwstof voor cellen. Een overschot aan eiwitten wordt omgezet tot glucose en gebruikt als energie óf ….. opgeslagen als vet.

Vetten zijn wat energie betreft de laatste keuze van je lichaam. Ze worden gebruikt als er niet voldoende koolhydraten of eiwitten aanwezig zijn. Vet vervult wel een aantal belangrijke functies in je lichaam maar elk overschot wordt opgeslagen als, je raadt het al, lichaamsvet.

Hoe kun je vet verbranden?

De oorzaak van overtollig lichaamsvet is meestal dat je meer calorieën binnenkrijgt via je voeding dan je lichaam nodig heeft om te functioneren. Dit ligt aan teveel en verkeerd eten én aan onvoldoende beweging. Ook de snelheid van je stofwisseling speelt een belangrijke rol bij vet verbranding. Helaas hebben sommige mensen van nature een tragere stofwisseling dan anderen. Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om je stofwisseling te versnellen. Wil je vet verbranden dan moet je dus veranderingen aanbrengen in je voeding, je beweging of, liever nog, beiden.

Het belangrijkste als het gaat om afvallen en vet verbranden is dat je meer calorieën verbruikt dan je met je voeding binnenkrijgt. De beste manier om dit te bereiken is door gezonder eten en meer bewegen te combineren.

Zie ook: Vet verbranden, hoe doet je lichaam dat?

Vet verbranden met voeding

Wat voeding betreft zijn er een hoop dingen die je kunt doen om te zorgen voor een snellere en effectievere vet verbranding:

  • Eet een goed ontbijt. Dit zorgt voor minder honger gevoel gedurende de dag en maakt het makkelijker om de verleiding tot snoepen te weerstaan.
  • Eet vijf keer per dag minder grote porties verspreid over de dag. Dit voorkomt dat je lichaam ineens heel veel overtollige calorieën binnenkrijgt waar het op dat moment niets mee kan en dus opslaat als vet.
  • Let op de hoeveelheid koolhydraten die je binnenkrijgt. Eet voedsel met een lage GI waarde (Glycemische Index).
  • Eet genoeg vetverbradend voedsel.

Wil je vet verbranden en op gewicht blijven zonder dat je hiervoor honger hoeft te lijden? De Superverbrander Methode is speciaal ontwikkeld om je voedingspatroon zo aan te passen dat je snel van je overtollige vet afkomt. Je leert de basisprincipes die je kunt toepassen om blijvend af te vallen.  Het mooie van deze methode is dat hij je helpt je streefgewicht te bereiken zonder dat je hiervoor moet stoppen met lekker eten. Je leert een blijvend gezond voedingspatroon toe te passen dat je makkelijk kunt volhouden.

Vet verbranden met beweging

Er zijn talloze theorieën over de beste vormen van beweging als het gaat om vet verbranden. De een zegt cardio, de ander krachttraining en weer een ander zweert bij oefeningen van een lage intensiteit. Er is echter één ding belangrijk als het gaat om beweging en dat is…. calorieën verbranden! Of je dit nu doet door te gaan fitnessen, dansen of wandelen maakt niet uit.

Met elke vorm van beweging verbrand je calorieën. Hoe langer en hoe intensiever je beweegt, hoe meer calorieën je verbrandt. Zo simpel is het. Kies dus een activiteit of sport uit die je leuk vindt en train drie keer per week minstens een half uur. Je zult hierdoor vet verbranden.

Als het gaat om beweging dan zijn er een aantal dingen handig om te weten:

  • Door spieren op te bouwen verhoog je je ruststofwisseling. Je lichaam gebruikt ook in rust energie om spieren in stand te houden.
  • Pas na ongeveer 20 à 30 minuten beweging is de voorraad direct beschikbare energie van het lichaam op en gaat het over op eiwit- en vetverbranding. Hoe snel precies verschilt per persoon en is ook afhankelijk van de intensiteit van de beweging.

Beweging helpt ook nog op een andere manier om vet te verbranden. Het werkt namelijk stress verlagend. Stress betekend voor veel mensen meer vet opslag. Door drie keer per minstens een half uur te bewegen of sporten, zul je lekkerder in je vel zitten en meer ontspannen zijn. Dit is niet alleen goed voor je vetverbranding maar ook voor je algehele gezondheid.

Buikvet Verbranden

Buikvet (ook wel visceraal vet genoemd) is een van de meest hardnekkige soorten vet. Daarnaast brengt het ook de grootste gezondheidsrisico’s met zich mee. Het vergroot de kans op onder meer hart- en vaatziekten, diabetes, insuline resistentie en verhoogde bloeddruk. Des te meer reden om er zo snel mogelijk vanaf te komen.

Leer alles wat je moet weten over de risico’s van buikvet en hoe je er vanaf komt op: Buikvet Verbranden

Artikelen over vet verbranden:


Alle artikelen in de categorie vet verbranden vind je hier.

Share
 Gepubliceerd door om 13:04

 Geef een reactie

(required)

(required)


− 5 = nul

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong> gebruiken