sep 042015
 

geraffineerde-koolhydratenDiverse onderzoeken tonen aan dat geraffineerde koolhydraten bijdragen aan de enorme groei van overgewicht, obesitas, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en vele andere gezondheidsklachten.

Maar wat zijn geraffineerde koolhydraten precies en waarom zijn ze slecht voor je?

Niet alle koolhydraten zijn hetzelfde. Er bestaan diverse soorten. Zo zijn er geraffineerde en ongeraffineerde, enkelvoudige en complexe koolhydraten.

Er is genoeg voedsel dat rijk is aan koolhydraten en toch heel gezond en voedzaam is.

Aan de andere kant is er tegenwoordig steeds meer voedsel dat slechte koolhydraten bevat. Deze hebben nauwelijks voedingswaarde, veroorzaken insuline pieken, werken verslavend en leiden tot overeten.

Wat zijn geraffineerde koolhydraten?

Geraffineerde koolhydraten (geraffineerde suikers) worden ook wel simpele of bewerkte koolhydraten genoemd.

Geraffineerd betekent verfijnd of gezuiverd. Geraffineerde koolhydraten zijn bewerkt. Er zijn methoden op toegepast om bepaalde delen te verwijderen zoals vezels en vitamines.

Geraffineerd is dus een mooie manier om te zeggen dat koolhydraten ontdaan zijn van al hun voedingsstoffen (vezels, vitamines en mineralen). Ze worden daarom vaak ook ‘lege’ koolhydraten genoemd.

Er zijn twee hoofd categorieën:

Geraffineerde suikers: Dit zijn bewerkte suikers zoals sucrose (tafel suiker), fructose (zoetstof) en agavesiroop.

Geraffineerde granen: Dit zijn granen waarvan de meeste vezels en andere voedzame stoffen fabrieksmatig verwijderd zijn zoals witte bloem, witte rijst en pasta.

Waar vind je geraffineerde koolhydraten?

Geraffineerde suikers en granen vind je vooral in bewerkt voedsel zoals:

  • wit brood
  • witte rijst
  • koekjes en biscuits
  • deegproducten die met witte bloem zijn gemaakt zoals donuts en pizzabodems
  • ontbijtmixen
  • pasta

Wat maakt geraffineerde suikers zo slecht?

Diverse onderzoeken tonen aan dat geraffineerde koolhydraten de nodige risico’s met zich meebrengen. Een aantal van de voornaamste zijn:

Insulineresistentie

Geraffineerde suikers worden heel snel verteerd en in het bloed opgenomen. Hierdoor ontstaat een snelle stijging (piek) van je bloedsuikerspiegel. Je lichaam moet extra insuline aanmaken om je bloedsuiker weer in balans te brengen.

Als je de hele dag door veel suiker eet dan is je lichaam constant bezig met het aanmaken van nieuwe insuline. Om de suiker uit je bloed op te kunnen nemen gebruiken je cellen zogenaamde insulinerecptoren. Door een constante toevoer van suiker kunnen deze receptoren op den duur minder gevoelig worden of zelfs resistent. Dit heet insulineresistentie.

Insulineresistentie is een aanloopje tot diabetes type 2. Mensen zijn dan altijd insulineresistent en hebben medicijnen nodig om hun bloedsuiker in balans te krijgen.

Overeten en overgewicht

Zoals we hebben gezien, veroorzaken geraffineerde koolhydraten bloedsuiker pieken. Na zo’n piek ontstaat er vaak een net zo plotselinge daling. Deze daling van je bloedsuikerspiegel veroorzaakt een hongergevoel.

suiker-op-pannekoek

De meeste producten waarin geraffineerde suikers zitten bevatten vaak maar weinig andere voedingsstoffen. Ze bevatten echter wel heel veel calorieën. Je kunt er heel veel van eten zonder dat je je voldaan voelt. Het gevolg is dat je veel meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt. Het overschot wordt opgeslagen als vet.

Hart- en vaatziekten

Geraffineerde koolhydraten uit bewerkt voedsel kunnen het risico op hart- en vaatziekten vergroten. Zoals hart chirurg Dr. Dwight Lundell zegt in dit artikel veroorzaakt een overschot aan geraffineerde suikers chronische ontsteking van de bloedvaten.

Hoe?

Dr. Lundell legt het als volgt uit:

Als er teveel suiker in je bloed zit dan wordt maar een gedeelte hiervan opgenomen door je cellen. Het teveel aan suikermoleculen hecht zich aan verschillende eiwitten in je bloedvaten. Dit veroorzaakt een irritatie van de bloedvat wand. Dit gebeurt bij iedere bloedsuiker piek. Na verloop van tijd leidt dit tot ontsteking.

Volgens Lundell is deze ontsteking van de bloedvaten de werkelijke oorzaak van veel hart- en vaatziekten.

Wat is de oplossing?

Wil je gezond afvallen en de risico’s van geraffineerde suikers zoveel mogelijke beperken?

  • Eet voornamelijk natuurlijk voedsel… oftewel voedsel dat zo onbewerkt mogelijk is.
  • Vermijd geraffineerde koolhydraten en kies voedsel met complexe koolhydraten zoals groente, fruit en volkorenproducten.

Je hoeft dus niet alle koolhydraten uit je dieet te verbannen. Sterker nog, koolhydraten zijn een belangrijke energiebron en je lichaam heeft ze nodig. Het is veel belangrijker welke soort koolhydraten je eet en uit welke voedingsmiddelen je ze haalt.

Wil je afvallen en je gezondheid verbeteren door meer natuurlijk voedsel gaan eten? Probeer dan eens het DASH dieet. Dit dieet werd in opdracht van de Amerikaanse overheid ontwikkeld om hart- en vaatziekten te voorkomen. Het bleek echter ook zeer effectief om af te slanken en de algehele gezondheid te verbeteren.

Probeer ook eens deze tips om suikervrij door het leven te gaan.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.