jun 162015
 

waarom-je-altijd-honger-hebtHet is precies twee uur en twaalf minuten geleden dat jij voor het laatst at. Hoe je dat zo precies weet? Omdat je telkens op je telefoon kijkt hoe laat het is. Honger hebben is voor jou geen vervelende omstandigheid, maar een levensstijl.

Er gaat geen moment voorbij waarop jij niet hunkert naar de volgende maaltijd of een lekkere snack. Je maag is een bodemloze put en wanneer je niet goed gegeten hebt kunnen anderen maar beter uit je buurt blijven.

Dit is niet heel prettig als je af wilt vallen. In dit artikel lees je waarom jij altijd honger hebt en hoe je je eindelijk vol kunt voelen:

1. Je hebt een snelle stofwisseling

Sommige mensen zijn geboren met het geluk van een snelle stofwisseling. Anderen hebben er hard voor moeten werken om hun metabolisme zo te krijgen. Inderdaad: hoe sneller je stofwisseling, hoe meer brandstof je nodig hebt. Een snelle stofwisseling zorgt ervoor dat je extra vet verbrand en snel kunt afvallen. Misschien niet zoveel als je had gehoopt, maar het verklaart wel waarom je zojuist die twee portie lasagne zonder moeite weg kreeg.

2. Je eet bewerkte voedingsmiddelen

Het eten van bewerkte voedingsmiddelen zoals wit brood, koekjes of zelfs saladedressing laten je bloedsuiker omhoog schieten. Vervolgens ‘crasht’ het weer, met als gevolg dat je nog hongeriger bent dan daarvoor. Terug bij af, maar dan een tikje erger.

Bewerkte voedingsmiddelen hebben een krachtig effect op het beloningsgevoel in je hersenen. Dit zorgt ervoor dat veel mensen het blijven eten en daarom dagelijks met een hongergevoel rondlopen. Laat die bewerkte voedingsmiddelen dus liever staan en ga waar mogelijk voor natuurlijke voedingsmiddelen!

3. Je hormonen zijn in de war

Menstruatie is één ding, maar sommige hormonale raadselen van het lichaam zorgen ervoor dat je de hele maand door hongerig bent. Het hebben van hyperthyreoïdie, een overactieve schildklier, is de meest voorkomende hormonale oorzaak van constante honger. Wanneer je schildklierhormonen te hoog zijn, versnellen de vitale functies van je lichaam, waardoor je voedsel sneller verbrandt dan de bedoeling is.

Ook hypoglykemie (voortdurend lage bloedsuikerspiegel), of pre-diabetes en diabetes (te hoge bloedsuikerspiegel), kunnen leiden tot een hongergevoel. Mochten één van deze dingen op jou van toepassing zijn, bespreek dit dan met je huisarts.

4. Je verwart honger met eetlust

Ik hoor je denken: is er dan een verschil? Jazeker! Je kent ongetwijfeld die mensen die – wanneer je verklaart dat je honger hebt – altijd moeten zeggen: je hebt geen honger, je hebt trek. Dat is precies wat er gebeurt. Je hebt geen échte honger, maar gewoon altijd zin om te eten.

Honger is oer-biologisch en gaat gepaard met lichamelijke klachten, zoals trillen, hoofdpijn en intestinale weeën die zorgen voor die ongemakkelijk luid knorrende maag. Eetlust of trek is daarentegen puur psychologisch. Je hebt slechts zin in bepaald voedsel.

Wanneer je neigt naar iets te eten te grijpen, vraag je dan altijd af: heb ik echt honger? Het antwoord zal vaker ‘nee’ zijn dan je verwacht. Als je hier controle op weet te krijgen zal je gemakkelijk een aantal kilo afslanken.

Wil jij informatie over afvallen? Klik dan hier.

Dit artikel is geschreven door Jasper Alblas, auteur van het populaire 7×7 Afslank Receptenboek.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.