feb 272015
 

krachttraining en afvallenSport en beweging zijn een essentieel deel van afvallen. Vroeger werd daarmee vooral duursporten bedoeld. Duursporten is echter niet de enige manier om je lichaam in beweging te krijgen. Veel experts zijn er ondertussen van overtuigd dat krachttraining de meest efficiënte manier is om af te vallen. Hoe werkt dat dan precies?

Spieren en afvallen

De meeste soorten krachttraining zijn niet direct ontwikkeld om af te vallen maar om spieren op te bouwen. Die twee doelen klinken misschien tegenstrijdig maar eigenlijk gaan ze hand in hand. Zet het beeld van loodzware bodybuilders even uit je hoofd en denk aan wat spieren eigenlijk met je lichaam doen.

Spierweefsel behoort tot de meest actieve weefselsoorten in je hele lichaam en heeft veel energie en zuurstof nodig, ook in rusttoestand. Wanneer je spieren op gaat bouwen door aan krachttraining te doen, zal je lichaam dus veel meer energie nodig hebben. Die energie haalt je lichaam uit je voeding of uit vetreserves. Met een flinke massa spieren kan je lichaam dus standaard veel meer vet verbranden, ook wanneer je niet aan het sporten bent, en dat zorgt ervoor dat je op een erg efficiënte manier kan afvallen.

Krachttraining versus duursport

Maar er is meer dat krachttraining zo’n succesvolle manier maakt om die extra kilo’s te verliezen. De training zelf, ook wanneer je het opbouwen van spieren even buiten beschouwing laat, helpt je ook met afvallen. Krachttraining bestaat meestal uit korte explosieve krachtinspanningen, wat in scherp contrast staat met de duursporten, waar je vaak langer dan een uur zwoegt tegen een laag of matig tempo.

Krachttraining is korter en heviger, wat er voor zorgt dat je meer calorieën per minuut verbrandt. Na een krachttraining van 20 minuten heb je soms wel evenveel calorieën verbrandt als wanneer je een uur lang zou hardlopen. Na een korte krachttraining kan je veel sneller herstellen en voel je je vaak ook minder uitgeput. Bovendien heb je na een korte krachttraining veel meer tijd om andere leuke dingen te doen, want het leven bestaat niet alleen uit sport en training. De tijd die je niet aan duursporten hoeft te besteden, kan je gebruiken om lekkere gezonde maaltijd klaar te maken en dat is minstens zo belangrijk als je wilt afvallen.

Welke soorten krachttraining heb je nodig?

Er zijn verschillende soorten krachttraining die je op weg kunnen helpen om af te vallen, en een gezonde mix van verschillende oefeningen is wellicht de beste manier om je training aan te pakken. Oefeningen met gewichten zijn klassiekers bij beoefenaars van krachttraining, dus die moet je zeker een kans geven. Ook eenvoudige oefeningen zoals squads en push-ups kunnen zeker hun steentje bijdragen als je wilt afvallen.

Let er echter wel op dat je deze oefeningen correct uitvoert, want het is erg makkelijk om een foute houding aan te nemen bij het uitvoeren ervan. Bij voorkeur train je onder begeleiding. Zo combineer je zonder twijfel de allerbeste technieken om door krachttraining gewicht te verliezen.

Wil je meer tips om af te vallen. Klik dan hier.


Dit is een gastartikel van Jasper Alblas. Jasper is auteur van het razend populaire 7×7 Afslank Recepten boek. Wil je weten hoe deze recepten jou kunnen helpen om gezond, makkelijk en blijvend af te vallen? Klik hier.

Share

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> gebruiken

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.